Köpråd - MTB-hardtail för nybörjare

Hej från en ny användare!

Testade i helgen kompisens MTB och fick blodad tand. Har inte haft en dämpad cykel på 10 år men har nu bestämt mig, och det är verkligen en djungel att söka sig igenom sortimentet på nätet. Försöker hålla koll på det begagnade men jag bor långt upp i landet och har därför ett lite sämre utbud.

Längd: 184
Vikt: 80
Användningområde: MTB-spår med lätt/medelsvår terräng till en början. Kommer även cykla en hel del asfalt.
Budget: Försöker hålla det under 9000:-

Min tanke är att detta ska vara en rolig cykel att motionera med vardags men även vara utrustad för att ta sig runt i terrängen utan bekymmer.

Har försökt att läsa nybörjartrådarna och hittat 2 kandidater, men jag är långt ifrån en expert och vänder mig därför till er.

https://www.wiggle.com/se/p/vitus-nucleus-27-vrs-mountain-bike

https://www.cykelkraft.se/mtb-superior-xc-899-svart-silver

Tacksam för all input jag kan få ?

Senast ändrad:
Mitt enda förslag är att undvika att snöa in allt för mycket på detaljer om det i slutändan kommer i vägen för själva cyklandet. Men du verkar ha en hyfsat tydlig bild redan så det är bra.

Senast ändrad:
Just för en första cykel så är begagnat bra. Du får en cykel med lite bättre komponenter än du får nytt, men främst så har den största delen av värdeminskningen redan skett.

När du börjar cykla så kommer du märks vilken typ av cykling du gillar bäst och det är sällan den första cykeln är mest lämpad för den typen. Så då säljer du den och köper en som passar dig bättre. Med en begagnad jonne så får du behålla mer pengar vid den försäljningen.

Om du nu har läst nybörjartrådarna, hur sjutton kom du fram till en 27 tums Nucleus o en Superior med 70 graders gaffelvinkel??? :ROFLMAO:

Hittar du dom begagnade så kan det ju vara en idé kanske. Har själv en gammal Nucleus (29 tum) och det är väl inget större fel på den men när jag köpte den kostade den 5 500 kr vilket var ok då...

Hur som helst, @MagerValp (tror jag det är) brukar länka till en beskrivning/lathund för nybörjare. Tycker du ska börja med att läsa den så du förstår skillnaden mellan olika cyklar. Annars är risken stor att du köper i blindo.

Många alternativ (stoic) är nog lite aggressiva för allround.
Marin bobcat,nuclues 29, big trial 200, norco fluid ht. GT zaskar, honzo

Beroende på budget och dagens rea på bikester

Ja, den är oxå bra men jag tänkte nog på ngn annan då som hade skrivit sin egna guide för just MTB HT tror jag. Minns inte...

Fick en del tips och råd i min tråd med liknande budget (efter ett tag)

Inte bara decathlon-hojar

Är ju alltid knepigt om någon vill ha en cykel för asfalt och grus också. Spontant känns ju en XC-cykel rätt tex Orbea Onna 20, men vill man sen börja cykla tuffare stig så kanske den inte är klockren.

Tillbaka
Topp