Köpråd mtb-hjälm

Naikon

Medlem
Köpråd mtb-hjälm
Hejsan
Söker köpråd på en prisvärd hjälm, är fortfarande ganska ny inom cykelvärlden och vid första anblick verkar det finnas en miljon olika modeller.
Jag är som sagt bara en glad amatör och är kanske inte ute efter den dyraste modellen, utan något som är fullgott och prisvärt.
Kanske inte är så taggad på att lägga 2k+, men kan iaf tänka mig runt tusenlappen? Har stort huvud (minst large) och blir glad ifall hjälmen är röd!

Vid googling har jag hittat dessa, ni får gärna hojta om ni tycker att någon här är extra prisvärd
https://www.bikester.se/rudy-project-protera-cykelhjalm-M124849.html?vgid=G703907&cgid=64127 (rejält nedsatt)

Ser fram emot era förslag

Köpråd mtb-hjälm
Viktagst är att hjälmen passar din huvud bra. Det är svårt att säga utan att prova. Men Giro har en form som passar många (men inte min huvudet). Giro Fixture verkar riktigt bra från vad jag ser från en test. Min fru och son har både tre Giro hjälm och är nöjd med alla.

Köpråd mtb-hjälm
Har själv en Giro fixture och har inga anmärkningar. Den sitter skönt (detta är självklart subjektivt..) och kostar inte en arm. Dock inte kraschat med den så kan inte uttala mig om detta :)

Köpråd mtb-hjälm
I tillägg till det som redan sagts. Hjälmar har begränsad livslängd, 5-7 år brukar rekommenderas. De hjälmar du länkar till har redan legat på hyllan ett par år, ska du handla så bör det vara till god rabatt.

Köpråd mtb-hjälm
Den begränsade livslängden är delvis en myt (jag har läst tester om det men orkar inte leta upp någon). Hjälmar åldras också riktigt långsamt om de ligger skyddade från UV-strålning och svett.
Åldrandet kan dock vara en bra ursäkt för att pruta.

Köpråd mtb-hjälm
I tillägg till det som redan sagts. Hjälmar har begränsad livslängd, 5-7 år brukar rekommenderas. De hjälmar du länkar till har redan legat på hyllan ett par år, ska du handla så bör det vara till god rabatt.

Det är en storadels en myt. En tysk magazin har gjort test med hjälm som dom köpte tidigare. Minns inte precis hur länge, något mellan 5 och 10 år. Absorberingförmogen var ned mellan 15 och 30%, som var mindre än skillnaden mellan hjälmar från olika tillverkaren.

EDIT: hittade testen. Effekten var mycket mindre, bara 5 till 10% efter 8 år!

Köpråd mtb-hjälm
Jag har en Speedframe pro som du länkar till i starten. Har också stort huvud (+60cm) och den hjälmen i L funkar fint. Lite varm, men bra passform (för mig). Bra spänne.

Köpråd mtb-hjälm
Tack för tipsen, ska spana in Giro Fixture och se om den finns i någon butik här i Gbg. Kostar ca 200kr extra för MIPS, är det en no-brainer eller?

Sen såg jag att jag hade fel region inställd när jag kollade på Fox Speedframe Pro. Den verkar kosta minst 1600kr här i Sverige. Vad motiverar dubbla priset mot t.ex Giro Fixture? Får man en dubbelt så bra hjälm?

Köpråd mtb-hjälm
Tack för tipsen, ska spana in Giro Fixture och se om den finns i någon butik här i Gbg. Kostar ca 200kr extra för MIPS, är det en no-brainer eller?

Sen såg jag att jag hade fel region inställd när jag kollade på Fox Speedframe Pro. Den verkar kosta minst 1600kr här i Sverige. Vad motiverar dubbla priset mot t.ex Giro Fixture? Får man en dubbelt så bra hjälm?

Pris av hjälm brukar går upp exponentiellt med antalet hål.

Det är framförallt vikt och looks som är bättre på dyra hjälm. Och flera hål brukar ger lite bättre ventilation. Jag har köpt dyra hjälm (men alla med 50% rabbatt) för att jag får en het huvuded och tycker om lätta hjälm. Men man kan hitta hjälm med bra funktion i medelklassen.

Köpråd mtb-hjälm
Jag köpte en sån här förra året:

Ingen MIPS eller så. Köpte den mest för att jag gillade stuket och jag ville ha något lätt och välventilerat och på de punkterna levererade den! Gott om hål så det blir inte så varmt om huvudet. När jag körde med min gamla hjälm (en gammal Bell) så rann svetten bokstavligt talat mig i ögonen vilket var synnerligen otrevligt.

Köpråd mtb-hjälm
Jag kör giro fixture mips.
Tycker det är en riktigt prisvärd hjälm och sitter som ett smäck. Köpte den på stadium under någon kampanj för något årsedan så kolla om dom inte har i någon gbg butik.

Tillbaka
Topp