Köpråd MTB samt div. frågor

sprallis

Ny medlem
Hej alla Happyiter,

Igår fick jag äntligen klartecken om att köpa en ny cykel... Behöver väl inte säga att det var min andra hälft som hissade grön flagg… Nu behöver jag tips och råd inför det stundande cykelköpet. Cyklar idag på en Kona Explosif (stål!), all heder åt den, men det är dags att byta. Har tänkt att lägga ca 15 000. Är 1,90m lång och kallar mig ambitiös amatör. Skivbroms i fram, bra hjul och växlar samt bra framdämpare har hög prioritet. Nu till frågorna:

1. Cyklar mest långlopp och multisport. Är det värt att lägga pengarna på fulldämpat eller är det bättre att satsa på en bättre framdämpad?
2. Hur vanligt är det egentligen att folk cyklar långlopp på heldämpat?
3. Läser en del cykeltester i Kadens. De skiljer på Marathon, all mountain och långlopp mm. Kan någon förklara skillnaden för mig mellan de olika användningsområdena?
4. Tar tacksamt emot allehanda tips på cykelkataloger, butiker (mälardalsområdet) och framförallt vilka cyklar ni kan rekommendera!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

sprallis skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Cyklar mest långlopp och multisport. Är det
> värt att lägga pengarna på fulldämpat eller är det
> bättre att satsa på en bättre framdämpad?

Personligen skulle jag definitivt skaffa en hardtail för det ändamål och den budget du har. Du får en lättare hoj med bättre komponenter och mindre underhåll för pengarna. Blir du trött i ryggen av hardtailen kan jag rekommendera en dämpad sadelstolpe (t.ex. Thudbuster, G-Shok).

Det var min uppfattning i HT vs. Fs-frågan. Nu kan vi låta religionsstriden börja ;)

Kolla under "Butiksrecensioner" och "Läsvärt" för tips om cykelbutiker och cyklar.

/Dag

1. För femtontusen är det ingen idé att köpa nåt heldämpat.
2. Tja... Det är väldigt vanligt att JAG gör det numera. Annars kör väl folk ofta på samma hojar som de kör vanlig xc på. Det blir fler och fler dock. Alla köper ju inte ny hoj varje år, men fler och fler som köper ny hoj väljer heldämpat. De svenska långloppen är dock såpass snälla att det är tveksamt om FS lönar sig.
3. Begreppsförvirringen är total. Marathon är den internationella benämningen på det vi kallar långlopp, ofta är det längre och tuffare tävlingar där det är mycket vanligt att folk kör heldämpat. All mountain är när man cyklar utan att tävla och kan acceptera att det tar lite längre tid uppför om det blir roligare nerför.
4. Cykelcity och Cykloteket har bra kataloger och bra butiker. I Stockholm tycker jag ECI och Pedalogerna också funkar att handla hos.

> -----
> > 1. Cyklar mest långlopp och multisport. Är
> det
> > värt att lägga pengarna på fulldämpat eller
> är det
> > bättre att satsa på en bättre framdämpad?

Tycker att det är helt rätt med en HT, ser ingen vinst med FS inom multisporten!

Vad är det för fel på din Explosif då? En välkittad stål HT är väl fin fint till långlopp. Uppgradera lite kanske?

Precis, ny gaffel (jag slår ett slag för någon utav marzocchi marathon varianterna) och ny drivlina (kanske nya hjul och bromsar också, what ever you like...) till explosifen och du har en cykel som skulle duga att vinna tävlingar med!
En explosivram skall man icke underskatta...

Rippa:

Explosifen kommer att bli svår att skiljas från.... Problemet är att den alltid varit på gränsen till liten. Nu vill jag dessutom uppgradera gaffeln och sätta på skivbroms. Det känns inte som att det är värt att göra uppgraderingaran utan, det skulle vara mer ekonomiskt att köpa ett nytt paket med bättre gaffel och skivbroms.

Senast redigerad av en moderator:
Ett annat alternativ skulle kunna vara http://www.canyon.com/mountainbikes/ausstattung.html?b=63#ausstattung. Väldigt lik Marinen i utrustning men 1000 lappen billigare (sedan får man självfallet väga övriga för- och nackdelar tex. att handla från Tyskland, Canyon vs. Marin osv.)

Om du kan tänka dig att spräcka budgeten något och vill ha en racig FS kan denna vara ett alternativ
http://www.canyon.com/mountainbikes/ausstattung.html?b=3#ausstattung
Top-of-the-line dämpare och gaffel (i alla fall för det cyklen är tänkt att användas för), super-bromsar och bra drivlina. Dessutom låg vikt för en FS.

Det finns givetvis hur många alternativ som helst men om jag skulle köpa enligt dina kriterier skulle jag titta på ovanstående.

Förslagen verkar helt klart vara mkt cykel för pengarna! Tackar för tipsen. Cykeln på Canyon.com var ju dessutom jäkligt snygg. Frågan är bara om man kan känna på storleken mm här i sverige eller om man ska ta en tur till Tyskland i sommar.

Canyon-cyklarna säljs inte i butik i Sverige - endast postorder från Tyskland. Det finns ju några Canyon-ägare här på formuet (kommer ej ihåg vilka) och om du har tur kanske du kan testa någon av deras. När man beställer cyklen från Canyon kan man antingen sjäv välja storlek eller så tar man och mäter en massa på sig själv enligt instruktioner på siten (benlängd, axelbredd, armlängd osv.) och så plockar de fram den cykel som bäst passar dina mått.

Du läsa några tester på tex. http://www.mountainbike-magazin.de/

Har för mig att jag läste någonstans att Canyon pga. väldigt stor efterfrågan har långa leveranstider på vissa modeller. Kan vara värt att kolla upp...

Canyon har långa leveranstider. Det finns en tråd på tyska IBC MTB-forum som heter "Canyon väntrum" http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=148444&page=1&pp=25.
Den är 40 sidor lång (mycket tjafs iofs), men där skriver folk när deras cyklar väntas komma. Någon beställde i Dec 2004 och väntar fortfarande, en annan som beställt får vänta till 29 Juni 2005 då Canyon ska börja montera hans cykel.

Lång leveranstid beror troligtvis på enorm efterfrågan. Canyon får nästan alltid högsta betyg i tyska tidningstester, både av Bike och av MountainBike. Deras pris/prestanda är mycket högt.

/Anders

Tillbaka
Topp