Köpråd MTB till 165 cm cyklist 29" max 10 000 kr

• Trådstartare Trådstartare pkm
  • Start datum Start datum

pkm

Medlem
Hej!

Har läst på en hel del här på forumet om cyklar till nybörjare men har svårt att hitta någon bra cykel som passar mig. Har förstått att man ska kolla efter cyklar med modern ramgeometri, gärna boost nav, luftgaffel och eventuellet singelklinga.

Är 1.65 cm lång och väger 80 kg. Tänkte lägga max 10 000 kr.

Cykeln kommer mestadels användas till grusvägar men även enklare stigar. Jag vill gärna ha 29", det känns som det är bästa valet när det blir mycket grusväg och en del asfalt också.

Har funderat mycket på Vitus Nucleus 29 VRS bland annat, men det står att storlek M (17") är för cyklister mellan 1.70-1.80. Skulle en sån bli alldeles för stor eller kan det funka? Jag tänker kortare styrstam eventuellt?

Såg nu att Startfitness sålde Scale 980 till bra pris nu också. Skulle en sån i Medium vara bra?

Jag är verkligen tacksam för förslag på cyklar.

Tack för tipset! Har kollat en del på den och Vitus som ser ganska likvärdiga ut. Men då kommer frågan om storlek igen, det står att medium passar för 1.70-1.80 cm cyklist. Tror ni att det kan fungera för mig som är 1.65 cm? Känns som jag ligger mellan small och medium i ramstorlek.

Sentier har 43 cm sadelrör i stl M. Det funkar om du inte använder allt för lång dropper. Min son cyklade på Scale i Medium med 44 cm sadelrör från det att han var 10 år / 150 cm lång (bilden)
Scale26_M.png

Senast ändrad:
Tack för svar! Då borde en Vitus Nucleus/sentier eller Nukeproof Scout 290 fungera bra för mig som är 165 cm?

Vilken skulle du säga Sixten är det bästa köpet under 10 000 kr? Kommer mestadels cykla grusvägar och enklare stigar.

Nukeproof ser riktigt fin ut med boost nav och singelklinga. Men kanske lite overkill med 130 mm gaffel?

Senast ändrad:
Sentier 29 i Medium/43cm kostar 10 K och finns på lager http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-hardtail-29-tum-deore-1-x-10/
Den kan omöjligt bli helt fel.

Scale 980 från StartFitness är mera grusväg och mindre stig. Bra och prisvärd med 34% rabatt.

Jag har en Scale 910 i XL som jag även cyklar stökiga stigar med. Men den har fått RS Reba-gaffeln förlängd till 110 mm och hjulen uppgraderade till 30 mm bredd och 29×2.4" däck för att prestera bättre i skogen.

Var till butik och kikade på Scale 980 och där blev det tydligt att fälgarna/däcken kändes för smala och därmed inte så stor skillnad från min hybridcykel.

Är mer inne på en Vitus nu men är fortfarande lite osäker på om storleken kommer fungera i medium. Testade en Scott i small och den kändes perfekt i storlek. Lite mer lätt att manövrera känner jag. Vad säger du Sixten? Är det en Sentier i storlek medium du skulle rekommendera ändå? Kanske vänta till nästa säsong för att se vad Vitus har på gång inför 2019.

Kikade lite på CRC och dök på den här Ocante One Prone, den finns i storlek small
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/octane-one-prone-29-mtb-trail-bike-2019/rp-prod166633

Är det en bra cykel?

Jag kan inte svara på vad som är värt vad för dig och din budget. För pengarna är Scout 290 Sport absolut en jättebra och prisvärd cykel.

Tillbaka
Topp