Köpråd: MTB

Bestefar

Medlem
Det är kul att handla prylar, men det är lite väl snårigt i mtb-djungeln för min smak. Jag vet inte mycket mer än att jag är sugen på att köpa en hoj för att rota runt lite i skogen med. Polaren köpte precis en Cube Acid 29" HT 2013, så det kunde väl vara lämpligt med nånting i dom trakterna.

Jag är 180 cm, 80 kg, 30+, EUR42, M.Sc., bor i Gbg och kan avvara ett fyrsiffrigt belopp, med viss ångest. Nytt eller begagnat är sak samma, bang for the buck är grejen.

Vad tycker du att jag ska köpa?

Här var det fredag ja! Men precis, smärtgränsen är alltså satt till 9999 kr om vi ska vara lite mer nogräknade. En fin tysk cykel har jag förstått att man kan få. Mer specifika förslag är också välkomna.
Typ en Canyon Grand Canyon AL 6.9?
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3206#
Dock i övre prisspektrat och lång leveranstid.

Ni som kan detta vet säkert nåt som är bättre och billigare som jag kan köpa imorgon!

Vad är tyskt med en Canyon, märkesnamnet (jo, Conti-däcken kanske) ??
Frågade ju redan tidigare om verkligen någon tror att tyska postorderjättar tillverkar i Tyskland.
De flesta ramar (oavsett tillverkare) kommer ju ändå från samma 3,4 fabriker i Taiwan eller Kina.
Det är exakt samma sak som med platt-tv, tror jag läste en gång att det fanns hela 3 fabriker som hade teknologin för masstillverkning och alla köper sina paneler därifrån, oavsett om det står Philips, Samsung, Sony, Loewe eller vad jag på.

Plissken skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är tyskt med en Canyon, märkesnamnet (jo,
> Conti-däcken kanske) ??...
> De flesta ramar (oavsett tillverkare) kommer ju
> ändå från samma 3,4 fabriker i Taiwan eller
> Kina.

Nåja, det gäller ju även...

Plissken skrev:
> Inget fel med aluminiumramar, finns många bra
> tillverkare som Scott, Cannondale, Specialized,
> osv.

...dessa som du radar upp i en annan tråd, så vad är poängen?

Frid!

Miracle skrev:
> Plissken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är tyskt med en Canyon, märkesnamnet (jo,
> > Conti-däcken kanske) ??...
> > De flesta ramar (oavsett tillverkare) kommer ju
> > ändå från samma 3,4 fabriker i Taiwan eller
> > Kina.
>
> Nåja, det gäller ju även...

Om man kan läsa, ser man kanske att jag skrev oavsett tillverkare :), vilket inkluderar även S-märket (som vissa inte gillar eller bara är avis på och inte har råd med)

>
> Plissken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inget fel med aluminiumramar, finns många bra
> > tillverkare som Scott, Cannondale, Specialized,
> > osv.
>
> ...dessa som du radar upp i en annan tråd, så
> vad är poängen?
>
>
> Frid!

Var ramen är tillverkad är ju bara en liten del av ekvationen. En cykel består ju av många delar och det viktigaste för stabil funktion, skulle jag tro, är hur den har monterats.

Jag har tre cyklar.
Nishiki, monterad i Göteborg
Canyon, monterad i Tyskland
& Merida, monterad i Taiwan, skulle jag tro. (Står det på kartongen)

Nishiki & Canyon har varit perfekt monterad och justerad med alla förband infettade på rätt sätt & med loctite där så behövs. Bara att cykla på en gång! :)
Meridan som jag fick i veckan har jag dock fått jobba mycket med för att få bra. :(

Jag tvivlar faktiskt på att alla LBS är lika bra på att montera cyklar som Canyon är.

Frid.

Med tyska industrilöner skulle en Canyon kosta 3,4 ggr så mycket som den gör och vara osäljbar därmed och det gäller även amerikanska företag, om än inte i samma utsträckning.
Vad tror du en VW Golf skulle kosta om delarna skulle vara tysktillverkade ?
Är faktiskt knappast någon del på en VW som är det eller så är de väldigt lätt räknade :)

Plissken skrev:
> Vad är tyskt med en Canyon, märkesnamnet (jo,
> Conti-däcken kanske) ??
> Frågade ju redan tidigare om verkligen någon
> tror att tyska postorderjättar tillverkar i
> Tyskland.
> De flesta ramar (oavsett tillverkare) kommer ju
> ändå från samma 3,4 fabriker i Taiwan eller
> Kina.
> Det är exakt samma sak som med platt-tv, tror jag
> läste en gång att det fanns hela 3 fabriker som
> hade teknologin för masstillverkning och alla
> köper sina paneler därifrån, oavsett om det
> står Philips, Samsung, Sony, Loewe eller vad jag
> på.

Det som är tyskt är att det sitter tyskar och ritar ramen, designar, testar och sedan väljer vilka komponenter som skall monteras.

Precis som för VW Golf.

Sedan kan prylarna tillverkas/monteras någon annanstans.

I TV-fallet är det ju skärmen det handlar om men kruxet är ju att få till en slutprodukt med allt från en fungerande design till vettiga menyer och kontroller. Där gör ju "noname-märkena" gärna självmål.

Wow, är ett märke bättre när en tysk designar eller bestämmer vilka delar som ska monteras ?
Det var ju det dummaste jag läst på länge (om du verkligen tror på det), tack för skrattet.
Förresten tror jag inte heller att det är så speciellt många (tyskfödda) tyskar som jobbar på nämnda företagen, nuförtiden.

Merida är ju ett taiwaneskt märke, så det vore ju ganska konstigt om det skulle stå på "Made in Germany".
Angående användning av fett och sånt kan jag säga att inget märke är bra på det, nuförtiden, det är rent av en skandal skulle jag säga.

Plissken skrev:
> ...Angående användning av fett och sånt kan jag
> säga att inget märke är bra på det,
> nuförtiden, ...

Det finner jag högst osannolikt. Jag tror snarare att det finns flera premium märken som är lika duktiga som Canyon & Nishiki på att montera sina produkter.

Frid!

Tillbaka
Topp