Köpråd MTB

Fekko

Medlem
Köpråd MTB
Hej!

Har tänkt att införskaffa mig min första riktiga cykel och det blir en MTB HT.
Har läst igenom diverse trådar här på forumet och försökt förstå mig på så mycket som möjligt, men detta är en helt ny värld för mig med mycket frågetecken.

I början blir det nog mest grus för motionskörning för att sedan övergå till stig och kanske lite längre turer genom blandad terräng (stig/grusväg).
Jag är 190 cm och väger 110kg (behövs det någon särskild dämpning med tanke på vikten?)

Jag har läst att Vitus skall vara mest prisvärda och ligger i min budget som är runt 10 000.
Har kikat på följande
29" Vitus Sentier 29 VR HT Sram NX 1x11
27.5" Vitus Sentier VR+ HT Sram NX 1x11

Vad skiljer dessa modeller förutom storleken på hjulen?

Båda går att beställa från CRC. Jag förmodar att jag skall ha en 19" ram.
Står även och funderar lite på mellan 27.5" och 29", vill egentligen ha 27.5" för jag tycker den är snyggare.
Men ni som har lite mer erfarenhet, vad är den största skillnaden mellan 27.5" och 29"?

Har även en lokal affär som säljer Merida Big Nine 100/300/600.
Men vad jag har förstått det som så är Vitus betydligt bättre för ungefär samma peng. Men tänkte sticka upp dit och testa och se vilken storlek säljaren rekommenderar.

Tacksam för svar!

Köpråd MTB
Skall du rulla grusväg så är min uppfattning att större hjul är bättre. Dock hade jag införskaffat ett par andra däck för det ändamålet, om du skaffar en Sentier. Jag har själv en Sentier 29a (deore) och jag tycker att det är en riktigt rolig skogshoj och skulle inte byta bort 29ans rullegenskaper mot vad det nu är man sägs vinna med en 27.5a. Jag upplever Sentier 29an som både stabil och smidig men däcken gör inte grusväg till någon upphetsande upplevelse.

Tillbaka
Topp