Köpråd: MTB

TheLayer

Medlem
Hej,

Har börjat intressera mig för att eventuellt köpa en cykel för att hålla igång kroppen samt komma ut lite mer i naturen.

Sist jag cyklade var ca 20 år sedan och behöver tips och rekommendationer från er, vad exakt är det jag söker? Jag vill kunna cykla ute i skogen där det förekommer olika typer av terräng, stenar, grenar samt kuperade områden. Är det en MTB jag söker? Finns en hel drös utav olika varianter, en djungel. Ser gärna att cykeln eventuellt går att använda på asfalt för lite variation.

Lite information:

Längd: 176 cm
Ålder 35 år
Maxpris: 18000 kr

Tar emot all hjälp, tack på förhand!

Har du provat att söka på Youtube där de beskriver olika typer av cyklar och kategorier? Det är en guldgruva av info även om de "kritiska testarna" är mutade. Första sökträff gav denna video (obs jag har inte sett den):
GMBN som kanal kan man ha synpunkter på men de riktar sig till nybörjare så det kan vara ett bra ställe att börja snurra runt på. När du vet vilken typ av cykling det är som lockar så är det enklare att ge tips.

I övrigt - Kul att du vill pröva på, det är aldrig försent.

flatbar gravel om inte annat. Dvs traditionell XC a la radon jealous? Sen skadar det aldrig med en allround mtb om man vill köra på grenar och sten

Tillbaka
Topp