Köpråd! Ny cykel & hjälm, student

Linus S

Medlem
Hej,
Det har blivit dags för mig att köpa mig en ny fin cykel (och hjälm) som får ersätta min billiga Biltema-cykel och skulle behöva lite råd o synpunkter. Lite info och krav/önskemål;
  • Syftet med cykeln är att ta mig till och från universitet samt "runt stan", så jag letar efter en hederlig stadscykel
  • Flyttade nyligen och har numera en ~1,8 km nerförsbacke (höjdskillnad ca 100m) ner till universitetet, så den behöver bra, slitstarka bromsar som klarar det
  • Därav söker jag också att den har i alla fall 7 växlar, så att jag orkar cykla uppför också :p
  • Jag vill minimera underhållet, så navväxel och ej v-broms/fälgbroms är ett måste
  • Vill kunna cykla året runt, dvs på vintern
  • Cykeln kommer stå utomhus utan tak dygnet runt
  • Budget på max 9000 kr, inkl. hjälm
  • Jag har en rabattkod på 10% på Bikester (gäller den för hela ordern eller bara 1 produkt? Dock gäller ej redan nedsatta produkter)
    • Koden gäller t.o.m 21 mars, så senast då behöver jag lägga beställning
  • Ramstorlek runt 58-60 cm

Hittills har jag hittat 5 cyklar som jag tror skulle passa mig, i stigande pris;
1. https://www.bikester.se/ortler-gotland-herr-M123964.html
2. https://www.bikester.se/serious-intention-M801602.html?vgid=G1122755&cgid=36903
3. https://www.bikester.se/excelsior-trigger-M891216.html?vgid=G1275015&cgid=36903
4. https://www.bikester.se/raymon-urbanray-2.0-8-speed-nexus-M891237.html?vgid=G1275036&cgid=36903
5. https://www.bikester.se/serious-intention-street-M801677.html?vgid=G1122851&cgid=36903

Samt 1 hjälm;
Mätte med måttband och fick min huvudkrets till 60.5-61 cm, beroende på hur tajt jag mätte. Dock är det just brytpunkten mellan två storlekar, 56-61 cm och 61-65 cm. Vilken storlek bör jag gå för då?

Jag är öppen för andra förslag i olika prisklasser (inom budgeten), men just nu verkar det ligga mellan nr 2 och nr 3 då dem är de enda i lager med min ramstorlek.
Så, vad tycker ni? Synpunkter på det jag länkat? Vilken cykel bör jag köpa?

Tacksam för rekommendationer :)

Vansinne att köpa en dyr fin cykel som student. Särskilt om den ska stå ute, lär ju bli snodd direkt. Köp en beggad damsnurra, rulla dit o gå hem.

Jag är öppen för andra förslag i olika prisklasser (inom budgeten), men just nu verkar det ligga mellan nr 2 och nr 3 då dem är de enda i lager med min ramstorlek.
Så, vad tycker ni? Synpunkter
Nr 2 utan tvekan. Så får du ju skärmar också.

Skulle ändå valt en begagnad cykel, och ttots det kan låta dumt enbart ha en broms på den tex torpedbroms och frambroms dom cyklarna är mindre stöld begärliga.

Annars tycker jag denna är verkligen en bra deal, lägg till några snödäck en pakethållare fram o bak så är du hemma.

Vansinne att köpa en dyr fin cykel som student. Särskilt om den ska stå ute, lär ju bli snodd direkt. Köp en beggad damsnurra, rulla dit o gå hem.
Beror väl lite på om han pluggar i t.ex. Uppsala eller Luleå.
Njä. Kanske att den får vara kvar lite längre i Luleå :)
Kan tillägga att jag studerar i Jönköping. Dessutom köpte jag ett redigt bygellås i höstas, så den kommer troligtvis stå kvar :) Har också funderat på att köpa en vajer så jag kan låsa fast bakdäcket också, men det är inget bestämt än.
Nr 2 utan tvekan. Så får du ju skärmar också.
Tänkte också det, men nr 2 har ej cykelstöd och nr 3 har ej stänkskärmar. Hur skulle dessa två jämföras om man bortser stöd/skärmar? För annars ser dem för mig väldigt lika ut. Stöd/skärmar kan jag alltid köpa till och montera själv.
Skulle ändå valt en begagnad cykel, och ttots det kan låta dumt enbart ha en broms på den tex torpedbroms och frambroms dom cyklarna är mindre stöld begärliga.

Annars tycker jag denna är verkligen en bra deal, lägg till några snödäck en pakethållare fram o bak så är du hemma.

Jag undviker helst derailleur, har det på min nuvarande cykel och det bara krånglar trots jag försökt justera själv och tagit den till verkstad. Nu är min cykel en billig från Biltema, så den är ju klart inte så bra som en dyrare cykel, men nåja. Därför vill jag att min nya cykel ska ha navväxel. Jag är lite skeptisk till att köpa begagnad cykel, köper hellre en ny modell som jag vill ha och inte vad som nu råkar finnas på blocket/tradera.

/

Det är inte någon jättebrådska, så jag skulle kunna vänta till att 1an kommer in i lager igen i min storlek och köpa den då. 5000 kr är inte så vansinnigt dyrt, så jag kan skippa rabattkoden på cykel och använda den på hjälmen istället. 1an är också ett komplett paket med skärmar, stöd, belysning, ringklocka, billigare och ser lite mindre stöldbegärlig, så den lockar ju såklart. Annars är det antingen 2an eller 3an för mig då dem är i lager, om inte det kommer andra förslag.

Du får som sagt mer för slantarna om du köper begagnat. ...Och sover bättre om natten. Jag rekommenderar pakethållare och skärmar. Du lär ha litet packning, och ha det på ryggen blir kladdigt, och studierna pågår väl året runt. ...Ju lättare cykel du köper, dvs dyrare, ju tyngre lås behöver du.
När du ska ut och rejsa nån gång, om du nån gång Gud-förbjude har ledigt, kan du skaffa SPD-pedaler och -skor, eller ha gamla, hederliga remkorgar; kan du ha året runt.

Mailade Bikester o frågade om nr 1, men den kommer inte komma in i lager igen. Så jag har bestämt mig för nr 2. Nu letar jag efter ett cykelstöd då den inte kommer med en, men det är ju lite av en djungel. Kan inte hitta någonstans vilken standard som cykeln använder för cykelstöd, inte ens på tillverkarens hemsida, men jag hittade en bild på hur det ser ut. Kan ni hjälpa mig hitta ett cykelstöd som passar hålen?

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    109.1 KB · Besök: 81
Lättast är nog att köpa ett stöd som klämmer runt kedjestaget, eller att köpa det efter du fått hem cyklen och har kunnat mäta upp cc på hålen.

Om ingen här inne har samma cykel och kan göra det åt dig då ?.

Tillbaka
Topp