Köpråd ny framdämpare

Zorander

Aktiv medlem
Köpråd ny framdämpare
Hej,

Har tröttnat på min gamla framdämpare då den är för svampig och svag, tänkte därför vända mig till Happy för råd!

Min profil: Väger 72kg, Har en hardtail med 26" däck, cyklar mkt i göteborg vilket innebär rötter, stenar och ännu mer rötter, anser att min nivå ligger på nybörjare-medel, cyklar för att det är kul, inte för att tävla.

Jag har tänkt lägga ca 2000-3000 SEK.
Är det bäst att köpa en billigare hydraulisk eller satsa på en bättre mekanisk? Lockout på styret hade varit bra, men tror det blir för dyrt...

Tacksam för hjälp!

Köpråd ny framdämpare
Jag köpte min cykel för 4 år sedan för typ 5000. Var ute och kollade på cykeln och det står bara RockShox på framdämparen... Antar att det är den billigaste ur deras sortiment

Köpråd ny framdämpare
De brukar ändå märka sina gafflar med namn någonstans.

Slaglängd? (Mät den synliga delen av innerbenen i brist på annat, gärna total längd från där den går in i ramen till hjulaxeln också.)

Svårt att ge tips utan att veta vilken sorts cykel den ska passa på. Det viktigaste måttet är väl egentligen totallängden. För lång eller kort kommer att göra cykeln konstig.

Köpråd ny framdämpare
Köp en begagnad Rock Shox Reba med 100mm i slag. Finns med lockout (knapp på styret) för 1500kr på köp&sälj om du lägger ut en köpesannons.

Det är en lätt luftgaffel.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    48.2 KB · Besök: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    50 KB · Besök: 11
Köpråd ny framdämpare
Nu har jag mätt, måtten är i bilden. Har kollat gaffeln men den är utan märkning.
Maximalt som gaffeln går ner är 70mm, syns pga smutsranden.

Bilagor

• Dämpare.jpg
    Dämpare.jpg
    163.5 KB · Besök: 14
Köpråd ny framdämpare
Då är en Reba enligt knugens tips ovan en utmärkt uppgradering och bör passa fint :)

Både 100mm och 120mm borde funka beroende på vad du hittar.

Köpråd ny framdämpare
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är 120 mm som är synligt så är
> slaglängden minst 130mm.

Fast om det är en enklare fjädergaffel så brukar de väl inte sagga av sig själva?

Köpråd ny framdämpare
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är 120 mm som är synligt så är
> slaglängden minst 130mm.

Med tanke på det utritade AC-måttet (är det mätt som på bilden är det väl snarast 450 +15-20mm) borde en 120mm Reba eller motsvarande passa ganska bra.

Köpråd ny framdämpare
Tack för alla svar! Jag undrar fortfarande hur man vet vilka egenskaper en gaffel har, alltså hur hård/mjuk den är?

Hur är egenskaperna på din Reba-gaffel, Kung_Gustaf? 100mm tror jag räcker i slaglängd, kör inte så hårt än att jag behöver mycket dämp.

Köpråd ny framdämpare
Hej!

Nu har jag tillslut köpt en ny gaffel, en Fox F-100 RL som zinkpasta här på happy sålde. Har monterat den på cykeln ikväll och skall ut och provköra imorgon! Enda problemet är att bromsskivan skrapar i bromsklossen, bromsklossen kommer för nära skivan. Så jag ska slipa ner skivan imorgon, det borde göra susen.

Nu finns det dessutom en tung, svampig framdämpare till salu om någon är intresserad! ;)

Vill tacka för all input jag har fått!

Bilagor

• IMG_0559.JPG
    IMG_0559.JPG
    209.7 KB · Besök: 10
Senast ändrad:
Köpråd ny framdämpare
Nej du ska inte slipa skivan...du ska trycka tillbaka kolvarna i oket med ett plastföremål och sedan centrera oket . Skrapar det fortfarande kanske skivan är skev. Annars om det är post mount fäste kan man ta ett borr och borra ur nån mm. I sidled för att få större justermån. Men snälla låt skivan vara.

Tillbaka
Topp