Köpråd ny mtb

Köpråd ny mtb
Hej! Jag har efter ett 20-årigt uppehåll blivit sugen att köpa mountainbike igen. Kommer att cykla mest enklare stigar och skogsvägar till en början men vill inte vara helt begränsad om terrängen blir lite tuffare. Efter lite efterforskningar så verkar en snällare trailcykel eller en XC-cykel vara det som jag söker. Jag har tittat på en Cube Attention SL https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mountainbike/hardtail/attention/cube-attention-sl-greynlime

Jag är 186 och har innerbensmått på 87 och budget ligger på 14000kr. Är jag rätt ute eller finns det bättre cyklar i den prisklassen för den typen av cykling? Skulle även vilja få råd kring storlek på cykeln då jag ligger precis på gränsen mellan två storlekar.

Tack på förhand

Köpråd ny mtb
Hej! Jag har efter ett 20-årigt uppehåll blivit sugen att köpa mountainbike igen. Kommer att cykla mest enklare stigar och skogsvägar till en början men vill inte vara helt begränsad om terrängen blir lite tuffare. Efter lite efterforskningar så verkar en snällare trailcykel eller en XC-cykel vara det som jag söker. Jag har tittat på en Cube Attention SL https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mountainbike/hardtail/attention/cube-attention-sl-greynlime

Jag är 186 och har innerbensmått på 87 och budget ligger på 14000kr. Är jag rätt ute eller finns det bättre cyklar i den prisklassen för den typen av cykling? Skulle även vilja få råd kring storlek på cykeln då jag ligger precis på gränsen mellan två storlekar.

Tack på förhand
Om du vill/kan sträcka på budgeten lite så kan du få en heldämpad stighoj på decathlon för 16-17000. Både AM50s och AM100 finns i XL.
Annars är ju just nu Canyon Stoic en het potatis (finns en tråd på den). Kommer i tre prisklasser med start på 11000 cirkus.

Köpråd ny mtb
Några andra alternativa cyklar från XC till trail:

Jag skulle vara tveksam till att köpa aningen för stor cykel, det är inte roligt och kommer leda till problem med axlar etc och vara jobbigare i skogen. Skulle du köpa din hoj på Decathlon så tror jag på XL, annars tror jag kanske mest på L utifrån att jag själv är 184 cm med 86.5 cm benlängd och absolut inte skulle vilja ha större än L. Min Cube gubbcykel är lagom i L och de Merida-cyklar jag haft har varit lagom eller nästan stora för mig i L.

Köpråd ny mtb
Några andra alternativa cyklar från XC till trail:

Jag skulle vara tveksam till att köpa aningen för stor cykel, det är inte roligt och kommer leda till problem med axlar etc och vara jobbigare i skogen. Skulle du köpa din hoj på Decathlon så tror jag på XL, annars tror jag kanske mest på L utifrån att jag själv är 184 cm med 86.5 cm benlängd och absolut inte skulle vilja ha större än L. Min Cube gubbcykel är lagom i L och de Merida-cyklar jag haft har varit lagom eller nästan stora för mig i L.
Håller med dig där. Jag är oxå 184 med 87 i ben och kör oxå L.

Köpråd ny mtb
Tror den där cuben blir bra om det är snällare stig. Om du vill köra tuffare skulle jag titta på Orbea Laufey, men då behöver du öka budgeten till 15500.

Köpråd ny mtb
Tänkte precis starta en liknande tråd då jag är i princip samma sits. Istället tänker jag att jag ansluter mig och snyltar litet på tråden själv, med lite input som tack:)

Har provkört Scott Scale 970 som jag tyckte kändes riktigt bra. Blev förvånad hur olika cyklar med någorlunda samma spec kändes.

Har hittat en Radon ZR team 7.0 på Bike dicount med motsvarande vikt och spec som Scott 970, ca 4000 kronor billigare än Scotts pris på 13995.

Är litet fundersam på hur man skall gå tillväga med tanke på känslan som var så viktig.

Cykeln ska vara till Cykelvasan, men den Radonen i OlofSx inlägg såg också rolig ut. Litet mer stighoj som säkert är rolig, men är den rätt för Vasan?

Även Meridan med lockade rabatt… men 11-delat då.

Tillbaka
Topp