Köpråd önskas: 29a Hårdbak!

gott

Aktiv medlem
Så, en andra hoj skall inköpas. Har helt snöat in mig på en 29er, hårdbakad skall det vara också inbillar jag mig. Shinamo XT eller bättre.
Har inte så mycket erfaranheter om man skall vara ärlig, åker runt på en Nishiki SLI carbon 26" med XTR idag och tycker det funkar helt ok.

Har ett grenmått på 82 ish, och bör ligga på en 18,5tum om jag fattat rätt.

Mina två kandidater:

CUBE
Reaction 29 GTC SL: storlek 19", pris 21499:-
http://www.cube.eu/en/29er/reaction-29-gtc-sl/

Merida
Merida Big Nine Carbon 3000-D 2012, storlek 19", pris 34995:-
http://www.merida.se/big-nine-carbon-3000-d.199229.no.html

#1 CUBEn känns väldigt prisvärd! Vad är det jag inte ser? dålig ram? problem? risker?
#2 Vad gör Meridan bättre, skiljer ju en del pengar -> 13000:-
#3 Någon annan hoj som jag missat?

/Gott

Finns väll ett helt gäng med hojar du missat :) men tycker dina kandidater ser bra ut cuber verkar ju vara bang for the bucks :) å andra sidan har väll Meridan fått riktigt bra kritik om jag inte läst helt fel :)

Kör på cuben. Jag testade en small, alltså 17" och tyckte den verkade bra då är jag 1.76 och 80cm grenmått. 29an är ju stor så det räcker till och blir över i vilket fall.

Gott: Ett tips om du ska slå till på Cuben. Bike-Discount tar 1999euro för den...med dagens eurokurs ca 18000:-

www.bike-discount.de

//Fredrik

Svårt att motivera pris skillnaden på ovanstående. Jag tycker för övrigt att Scott har prisvärda cyklar i år. Åker själv på en Merida Big Nine Carbon 3000D och är grymt nöjd.

Jag har ev en Reaction 29 GTC SL: storlek 19" till salu i April om du vill komma och prova i Sollentuna, Sthlm. "Ev" för jag har även köpt en Cube 29 Elite, och vet inte vilken jag kommer att behålla innan jag testat båda. Merida är dyr för den är svensk, och såklart att den även får bra testresultat i Sverige. Cube mkt mer för pengarna än Scott. Scotts 29er ram ser dessutom ut som BMX tycker jag. Jag kör på en Scott Carbon räser och även ägt en Scott Scale 30 26".

Bör man inte beakta garantier som gäller vid rambrott ? Försökte hitta vad som gäller för Cube, men hittade inget på deras hemsida.

Hemförsäkring? det finns en del trådar om det. Köper man en Scott betalar man troligen en "dold" försäkringspremie, jag menar en Scott är inte billig, och då kan de ge bra garantier.

en av Cubes ÅF:
Hello, the implied warranty of 2 years. Warranty on the frame 2 years. On all other parts of the wheel 1 year. The bill is enough to guarantee settlement.

Tackar för tipsen! Kollade Rose hemsida. Lite spännade att kunna bygga en hoj med "egna" val, men fanns bara 29/ALU-ramar i konfiguratorn...

mattiasbacklund skrev:
-------------------------------------------------------
> Merida är dyr för den är svensk, och såklart att den även får bra testresultat i Sverige.

Merida är taiwanesiskt.

sweet-o skrev:
-------------------------------------------------------
> Focus Raven 29r 2.0 26.000:-? Ser lovande ut, har
> själv beställt en...

Har 1.0 av deras alu 29er och jävlar vad skön den är :) tror inte carbon versionen är sämre ... :)

Har du kollat in Giant XtC Composite 29’er 0?
Den går att hitta för dygt 23000:-, men kolla leveranstiderna.

Ruggigt fina ramar.

Lynskey Ridgeline eller Pro 29" ?

Sköna ramar i ädelt titan!

Har en Pro 29" VF själv med XX grupp och är grymt nöjd.
Lätt,snabb och följsam över sten o rötter.

Styv uppför och kvick utför ;)

Finns väl ett gäng för prislappen, Specialized Stumpjumper Expert Comp 29 HT, Trek Superfly, Rocky Mountain Vertex. För 35kkr får du en hel del cykel...

Säg till om du bor i Sthlm och vill provrulla en stumpy 19" innan köp.

NNNN

Tillbaka
Topp