Köpråd önskas, nya hjul. (AM/Enduro, 27.5, non-boost)

Johanml

Medlem
Hej.

Jag rullar omkring på en Giant Reign från 2016. Standardhjulsetet som sitter på cykeln är tungt, smalt och misshandlat av diverse stenkistor varpå jag tänkte byta ut det. Skulle vara väldigt tacksam om forumet vill dela med sig av sin expertis inom internetcyklande för att hjälpa mig hitta ett passande hjulset.

Jag kör mycket teknisk stig och stök i Hellas, ett och annat endurorace och några bike park-dagar per säsong men trivs också på längre äventyr där det hade vart trevligt att skala av lite roterande vikt.
Budgeten är inte enorm, speciellt med tanke på att jag antar att jag kommer följa efter in i boost- och 29"-trenden inom en relativt snar framtid.

Helt enkelt ute efter en så god kompromiss mellan hållbarhet, styvhet, låg vikt och lågt pris det går att hitta.

Efter lite forumletande och eget internetcyklande har jag hittat detta hjulset, Stan's Flow fälgar med Novatec 791/792 nav som med Sapim D-light-ekrar skulle gå på 319 euro, vad tror ni om det?
https://www.wheelproject.com/index.php?route=product/product&path=61_128&product_id=592

Har ni andra förslag?
Hjulstorlek: 27.5
Non-boost (15/100 och 12/142)
Gärna upp emot 30 mm innerbredd.

Tack på förhand /Johan

Har ingen aning om faktisk vikt men har misshandlat mitt Hope 35w bakhjul utan några incidenter å rekomendera således det jag själv åker på? Har du tur kan du hitta ett komplett 35w set för ca4500:- hos bla Crc.

Jag har samma standard som du och körde DT XM481 fälg med DT350 nav och DT allt annat.
Blir lite dyrare än det du länkar till men är bästa "upgraden" jag gjort hittills.

Mitt gick loss på 5000kr inkl tejp ,ventiler.

Defenitivt ett alternativ om än med ett billigare nav! DT XM481 marknadsförs som en AM fälg och väger mer än DH-klassade Stan's Flow. Visserligen 1 mm bredare, men det är ju marginell skillnad. Någon som har input på hur Flowfälgen är att cykla på?

Mini_me sa:
Jag har samma standard som du och körde DT XM481 fälg med DT350 nav och DT allt annat.
Blir lite dyrare än det du länkar till men är bästa "upgraden" jag gjort hittills.

Mitt gick loss på 5000kr inkl tejp ,ventiler.

Hört att hope gör bombsäkra saker men vikten på 2100 g avskräcker i det fallet. Vad har du kört på innan, något att jämföra med?

mikipedia_ sa:
Har ingen aning om faktisk vikt men har misshandlat mitt Hope 35w bakhjul utan några incidenter å rekomendera således det jag själv åker på? Har du tur kan du hitta ett komplett 35w set för ca4500:- hos bla Crc.

https://www.huntbikewheels.com/collections/mtb-wheels/products/hunt-trailwide-mtb-wheelset

De har ju ett ännu biffigare alternativ också men då blir det tyngre.
Som jag förstått Novatec nav fast med kvalitetskontroll och garanti.
Jag har klarat mig bra med Arch fälg på Hope nav i Hellas men är ingen hucker så kör du stora hopp och dropp kanske du ska ta Flow. Hade Flow innan Arch men klarade mig lika bra på Arch körde dock inget bike parkande.

Mitt 350 nav är snudd på knäpptyst. Kanske blir mer när man ändrar Rachet till 36 eller 54.

Mitt 350 med standard 18t är i alla fall väldigt tyst.

Köp inget från Sunringle är ett råd från mig också. Brott två ggr på ihåliga axeln i baknavet. Hjulset Charger. Tror det är samma nav i deras Duroc.

Johanml sa:
Hört att hope gör bombsäkra saker men vikten på 2100 g avskräcker i det fallet. Vad har du kört på innan, något att jämföra med?

mikipedia_ sa:

Har även ett Velotek byggt Hope pro4 med dtekrar och xm481 fram som oxå är bombproof.
Innan åkte jag på original roval control 28ekershjulen som kom på min 2015 Enduro comp

jofahjalm sa:
350 är väldigt tysta när dom är infettade. Det kanske är hög tid?
Mina har alltid låtit en del. Först med 18 poe nu 54. Smörjer kanske fyra gånger om året eller så beroende på mängd cykling och väder och de brukar låta likadant igen efter bara några få mil.

Sen har jag svårt att avgöra om de är objektivt högljudda men de är överlägset högsta ljudet på min cykel så de står ut.

Tillbaka
Topp