köpråd pendlarcykel

weekev

Ny medlem
köpråd pendlarcykel
Hallå hallå!

Nu är det så att det är dags att inhandla en ny cykel för pendling till jobb och dylikt.
Jag har fastnat lite på en hybridcykel då jag redan har en mtb för träning. Var först inne på en cyclocross men kände att det var onödiga pengar då den inte ska användas för träning.
Budgeten är på typ 8000kr.
Jag har kollat runt lite och hittat 3 jag eventuellt skulle kunna tänka mig att köpa.

#1 https://www.xxl.se/white-white-sc-lite-ff-16-hybridcykel/p/1117974_1_style

#2 http://www.crescent.se/cyklar/ica-klassiker/zetta-18-vxl/?color=svart2http

#3 https://www.canyon.com/sv/urban/commuter/commuter-3.html

Vilken får man mest för pengarna? Förslag på någon bättre än dem mottages gärna. Jag är inte jättekunnig om sånt här så tänkte jag kunde kolla om det var någon här som är villig att hjälpa till.

Mvh Kevin

köpråd pendlarcykel
Av de tre skulle jag nog välja #2 för att den har minst dålig utväxling.
#1 har 11-36T bak och 48-36-26T fram, 30 växlar och 604% omfång.
#2 har 11-30T bak och 50-34T fram, 18 växlar och 401% omfång.
#3 har 11-34T bak och 42T fram, 9 växlar och 309% omfång.

Men jag skulle nog välja bort alla tre och leta cykel med 11-34T bak och 50-34T fram, 18-20 växlar och 455% omfång. Ungefär. Har inte scannat av vad marknaden har att erbjuda, här er ett par som kanske passar:

Roadlite AL5, 10,3 kg, 2x9 https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-5.html
Roadlite AL6, 9,8 kg, 2x10 https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6.html

Bilagor

• RL6.jpg
    RL6.jpg
    139.4 KB · Besök: 340
Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Eller en https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-lithium-5-2017-hybrid-bike-EV275575 för att kunna ha möjlighet att eftermontera riktiga däck upp till 50-55 mm. (levereras dock med smala 42-däck)

Har Deore 30 vxl, hydrauliska Shimano-bromsar, fästen för skärmar och för pakethållare fram och bak, m.m. Alu-ram med stålgaffel. Vikt strax över 11 kg. (finns även fler Lithium-modeller till olika priser)

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Tack för svaren. Det lutar åt en Canyon just nu, kanske även cyclocross som Sixten länkade. Men hur är det att cykla med bockstyre på vintern? Har fått för mig att det blir jobbigare när det är halt väglag. Det ska vara en cykel som helst funkar bra året runt.

köpråd pendlarcykel
weekev sa:
Tack för svaren. Det lutar åt en Canyon just nu, kanske även cyclocross som Sixten länkade.
Är det bara jag som inte kan se någon CX länkad från Sixten?

weekev sa:
Men hur är det att cykla med bockstyre på vintern? Har fått för mig att det blir jobbigare när det är halt väglag. Det ska vara en cykel som helst funkar bra året runt.
Kör året runt och under alla förhållanden på CX i Stockholms skiftande väder och underlag. Ser absolut inget problem med att köra CX under vintern.

köpråd pendlarcykel
Om du inte bor väldigt kuperat eller ibland kör med tung vagn tycker jag att du kan strunta i att fundera speciellt mycket på utväxlingen. Som ovan cyklist - om du nu är det - finns en enkelhetsfördel med singelklinga fram. Som van cyklist tycker jag också det definitivt finns fler för- än nackdelar.

köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Av de tre skulle jag nog välja #2 för att den har minst dålig utväxling.
#1 har 11-36T bak och 48-36-26T fram, 30 växlar och 604% omfång.
#3 har 11-34T bak och 42T fram, 9 växlar och 309% omfång.

Men jag skulle nog välja bort alla tre och leta cykel med 11-34T bak och 50-34T fram, 18-20 växlar och 455% omfång. Ungefär. Har inte scannat av vad marknaden har att erbjuda, här er ett par som kanske passar:

Roadlite AL5, 10,3 kg, 2x9 https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-5.html
Roadlite AL6, 9,8 kg, 2x10 https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6.html
Du gör något ganska oviktigt väldigt komplicerat tycker jag...

köpråd pendlarcykel
Lejon sa:
Om du inte bor väldigt kuperat eller ibland kör med tung vagn tycker jag att du kan strunta i att fundera speciellt mycket på utväxlingen. Som ovan cyklist - om du nu är det - finns en enkelhetsfördel med singelklinga fram. Som van cyklist tycker jag också det definitivt finns fler för- än nackdelar.

Det är mest cykelväg jag kommer cykla, något enstaka grusparti längs vägen.
Tanken är att kunna dra en vagn bakom när sonen är lite äldre.
Hade en cykel från biltema förut och den var en pest att cykla på, så därför jag nu söker efter en bra cykel som kan göra pendlande en angenäm upplevelse istället för en pina.

köpråd pendlarcykel
Stumpy sa:
weekev sa:
Tack för svaren. Det lutar åt en Canyon just nu, kanske även cyclocross som Sixten länkade.
Är det bara jag som inte kan se någon CX länkad från Sixten?

weekev sa:
Men hur är det att cykla med bockstyre på vintern? Har fått för mig att det blir jobbigare när det är halt väglag. Det ska vara en cykel som helst funkar bra året runt.
Kör året runt och under alla förhållanden på CX i Stockholms skiftande väder och underlag. Ser absolut inget problem med att köra CX under vintern.

Kanske inte var en cx han länkade, tänkte mest att det var de pågrund av styret. Men jag har säkert fel.

köpråd pendlarcykel
Canyon Roadlite såldes tidigare med bockstyre, numera säljs de med rakt styre. Vilket jag kan tycka är helt ok och kanske tom. bättre på en pendlare. Visst kan man vara mer aero om och när man ligger nere i bocken, men om man ändå i 99% av fallen har händerna på hoodsen kan man typ lika gärna köra med rakt styre och mjuka fina Ergonhandtag. Jag vet att det är sjukt mycket religion och prestige i bockstyre, och förväntar mig därför massor av påhopp från bockstyresfanatikerna. Jag gillar båda, men i ärlighetens namn har jag bättre cykelkontroll med rakt styre.

Roadlite anno 2017 kommer alltså med vadderad sadel, plattisar och rakt styre. Sadel går att byta till lättare/coolare och pedaler går att byta till SPD eller vad man ny vill cykla med. Alltså borde vikten kunna trilla ner ytterligare några hundra gram jämfört med andra cyklar.

Roadlite AL6 har finare/lättare gaffel, finare stople, grepp och finare växelgrupp för totalt 2000 kr. Jag hade valt till detta. Båda kommer med lätta och snabba Schwalbe G-One Speed 30 mm däck, 127 TPI och 330 gram, men inte världens mest hållbara. Det ser ut som det är rätt gott om plats i gaffel för bredare däck än 30 mm, hur breda vet jag inte.
RL6_f.png

Och så har de något så ointressant som vettig utväxling, eftersom det bara påverkar vikt och funktion. Om man klarar branta backen utan att gå ner på 40 kadens eller varvar ur med 120-kadens i utförslöpan.

En test av tidigare Roadline AL 6 med bockstyre och 25 mm smala Conti GP4K däck: http://www.bikeradar.com/road/gear/...oduct/review-canyon-roadlite-al-6-0-14-48425/

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
weekev sa:
Lejon sa:

Det är mest cykelväg jag kommer cykla, något enstaka grusparti längs vägen.
Tanken är att kunna dra en vagn bakom när sonen är lite äldre.
Hade en cykel från biltema förut och den var en pest att cykla på, så därför jag nu söker efter en bra cykel som kan göra pendlande en angenäm upplevelse istället för en pina.
Eftersom du kanske ska ha vagn ibland kan jag hålla med om att utväxlingsfrågan går från ganska oviktig till någorlunda viktig.
Jag skulle fortfarande gissa att enkelklinga (ca 40t) och en ngt bredare kassett 36-11 skulle bli utmärkt, det är i alla fall vad jag skulle välja med det användningsområdet.

Men om du känner dig osäker på vad du behöver är ett tvådelat vevparti med cx-utväxling (46/36 cirka) och en kassett som är hyfsat normalstegad (dvs inga gigantiska moderna största drev) kanske säkrare.

Fan, nu deltog jag i denna diskussion och har sannolikt bidragit till ännu mer osäkerhet, tvärt emot mina principer. Egentligen borde jag bara sagt: titta på cykeln som helhet och köp den du finner vettigast oavsett utväxling, blir utväxlingen mot förmodan helt fel så kan du enkelt fixa det i efterhand för en billig slant.

köpråd pendlarcykel
Eller så tänker man efter innan och köper en cykel med bra utväxling från början.
Jag kan tycka att 11-34 bak och 50-34 fram ger både lagom 1:1 lägsta och 4,55:1 högsta växel och 18-20 växlar ger vettiga steg.

Bilagor

• AL6_3.png
    AL6_3.png
    2.2 KB · Besök: 161
köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Eller så tänker man efter innan och köper en cykel med bra utväxling från början.
Jag kan tycka att 11-34 bak och 50-34 fram ger både lagom 1:1 lägsta och 4,55:1 högsta växel och 18-20 växlar ger vettiga steg.
Min poäng är att om man cyklar i verkligheten och inte i teorin så spelar det rätt liten roll på förhand. Jag tycker det är fel om TS låter utväxlingen avgöra köpet.
Har man väldigt starka åsikter om den "optimala" utväxlingen är det uppenbarligen en annan femma, men det har ju inte TS.

köpråd pendlarcykel
Om man nu ska nörda kring utväxling så känns en ett vevparti med 50-34 suboptimalt för TS behov. Tror sällan han behöver lagomkadens i 53 km/h på sin cykel med rakt styre som han ska dra barnvagn med...

köpråd pendlarcykel
Lejon sa:
Sixten Fors sa:
Min poäng är att om man cyklar i verkligheten och inte i teorin så spelar det rätt liten roll på förhand. Jag tycker det är fel om TS låter utväxlingen avgöra köpet.
Har man väldigt starka åsikter om den "optimala" utväxlingen är det uppenbarligen en annan femma, men det har ju inte TS.

Snarare tvärt om. Jag har cyklat massor i verkligheten på många olika cyklar, med olika hjul och däck och växlar och annat. Skillnaden är kanske att jag kan tänka och cykla samtidigt. Eftersom jag vet vilken utväxling jag har vet jag varför det känns som det gör i uppförsbacken x och utförsbacken y. Denna kunskap som för mig inte är tung att bära har jag nytta av nästa gång jag köper en ny cykel, eller delar till en befintlig. Jag behöver därför inte använda trial-and-error eller fort-men-fel varje gång jag köper växlar, jag vet vad som funkar och varför.

Jag säger inte att utväxling ovan är den enda som funkar, även...
11-36T bak + 46/36T fram
10-42T bak + 42T fram
...är vettiga alternativ. Men jag anser alltså att TS första tre cyklar alla har mindre lämpliga utväxlingar.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Lejon sa:
Sixten Fors sa:

Snarare tvärt om. Jag har cyklat massor i verkligheten på många olika cyklar, med olika hjul och däck och växlar och annat. Skillnaden är kanske att jag kan tänka och cykla samtidigt. Eftersom jag vet vilken utväxling jag har vet jag varför det känns som det gör i uppförsbacken x och utförsbacken y. Denna kunskap som för mig inte är tung att bära har jag nytta av nästa gång jag köper en ny cykel, eller delar till en befintlig. Jag behöver därför inte använda trial-and-error eller fort-men-fel varje gång jag köper växlar, jag vet vad som funkar och varför.
Din kunskap är ju just kunskap om dig själv och ditt sätt att cykla. Varför tror du att TS är exakt som du? (Du gav ju till och med väldigt specifika råd utan att ens ha frågat hur han hade tänkt använda cykeln...)

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Lejon sa:
Din kunskap är ju just kunskap om dig själv och ditt sätt att cykla. Varför tror du att TS är exakt som du? (Du gav ju till och med väldigt specifika råd utan att ens ha frågat hur han hade tänkt använda cykeln...)
För att det Sixten skriver är RÄTT.
(Det har jag läst på Happy.)

köpråd pendlarcykel
Jag skriver till TS och försöker komma med matnyttig information som kanske har förbisetts. Jag vet inte varför TS tittade på 3 cyklar med heeelt olika växelsystem och utväxling, det kan kanske finns bra anledning, men jag tror faktiskt inte det.

köpråd pendlarcykel
Lejon sa:
Om man nu ska nörda kring utväxling så känns en ett vevparti med 50-34 suboptimalt för TS behov. Tror sällan han behöver lagomkadens i 53 km/h på sin cykel med rakt styre som han ska dra barnvagn med...

För det första har du ingen som helst aning om lagomkadens för TS är 60, 75 eller 90.
För det andra kommer inte släpkärran följa med på alla cykelturer.
Ville du dumma dig något mer?

köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Lejon sa:

För det första har du ingen som helst aning om lagomkadens för TS är 60, 75 eller 90.
För det andra kommer inte släpkärran följa med på alla cykelturer.
Ville du dumma dig något mer?
Ok, onödigt skriver av mig. Tyckte bara det var så uppenbart att råden du kom med var helt och håller baserade på dina egna preferenser och inte alls förankrade i TS användningsområde att jag blev lite irriterad...

köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:

Sixten Fors sa:

Så du menar på fullt allvar att TS skall välja bort en cykel för att den har kassett med 11-30 istället för 11-34?
Kontaktar man butiken innan köp är det ofta inte omöjligt att få utväxlingen bytt, om man nu har starka åsikter om vad som passar en själv redan innan köp. För egen del tycker jag att 50/11 är på tok för hög högstautväxling på en cykel för TS ändamål, men jag säger inte att det är fel. Var och en måste komma fram till vad som passar den och dess användning.

köpråd pendlarcykel
Nu blev det visst en diskussion här, jag är inte jätte insatt i det här. Hoppade på det här med cykling när jag träffade frugan för 3 år sedan och inte hunnit lära mig jätte mycket än. (Delvis pågrund av lathet) Men jag länkade dem cyklarna som en grund för att ni ska kunna se vad jag eftersöker och hjälpa mig utöver det. Men jag kan skriva det här:
Jag är ute efter en cykel som ska användas till pendling till jobbet, utflykter med fru och sonen ( kunna dra en vagn), samt annan allmän cykling. Helst ska det vara rakt styre men jag är inte allt för motstridig om rätt cykel dyker upp. Prislappen ska helst vara max 8000. Den ska cyklas med året runt också.
Jag tänkte mest att jag skriver här för att få lite förslag och åsikter för att få den bästa cykeln för pengarna och att jag inte köper en cykel som är för dyr med dåliga komponenter. Jag uppskattar allt ni skriver och tar det till mig. Jag är som sagt inte så kunnig så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

köpråd pendlarcykel
Stumpy sa:
Så du menar på fullt allvar att TS skall välja bort en cykel för att den har kassett med 11-30 istället för 11-34?
Kontaktar man butiken innan köp är det ofta inte omöjligt att få utväxlingen bytt, om man nu har starka åsikter om vad som passar en själv redan innan köp. För egen del tycker jag att 50/11 är på tok för hög högstautväxling på en cykel för TS ändamål, men jag säger inte att det är fel. Var och en måste komma fram till vad som passar den och dess användning.

Vad jag skrev var av de 3 skulle jag välja #2.

Men om jag fick välja fritt skulle Jag troligtvis leta vidare och välja en fjärde.

Kan hålla med om att 50/11 är onödigt hög högsta, det förändrar inte att utväxlingen som helhet med 1:1 som lägsta är ett bra val. Ett cx-vevparti 46-36T kan funka lika bra med en 11-36T kassett men blir inte heller bättre.

Om jag verkligen hade gillat #2 hade jag självklart kunnat köpa den och leva med en ev. lite hög lägsts vxl och ev. välja en 11-32T eller 11-34T vid nästa "service". Nu blev jag lite jättekär #2 pga. andra detaljer som jag inte orkar lista för allmän analys. Men den verkade t.ex. kosta som AL6 ovan men bjuda på komponenter/utrustning i nivå med AL5 som är 2 lax billigare.

Men som jag också skrev hade jag inte scannat allt som marknaden har att erbjuda, eller om det gick att hitta cykel #2 till 2000 kr lägre pris.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Snarare tvärt om. Jag har cyklat massor i verkligheten på många olika cyklar, med olika hjul och däck och växlar och annat. Skillnaden är kanske att jag kan tänka och cykla samtidigt.

Ditt sätt att formulera dig är otrevligt. (Ditt sätt att resonera får mig dessutom att tvivla på att du vet vad du pratar om.)

köpråd pendlarcykel
Hur lång är pendlingen?

Vad var det som gjorde att du inte trivdes med din gamla cykel? Jag vet mycket väl att det kan bli så, jag har en Skandic eller vad den heter på lon som totalt dödade mitt cykelintresse i nästan 15 år... men jag kan nu tänka att man kanske lärt sig något av sitt misstag det när man tittar på nya cyklar.

Kika helst på olika modeller i butik för att få lite grepp om vad du fattar tycke för. Stirra dig inte blind på utväxlingen, den styrs trots allt av slitdelar (men nu har väl jag fel också), även om jag vet av egen erfarenhet att om man har vagn med kids i efterlyser man hyfsat lätta växlar ibland... :)

köpråd pendlarcykel
Ja för att ge lite generella pendlingscykelråd och inte bara vara grinig:
-Skärmar är viktigt. Sitter det på från början är det enklare än att montera själv.
-Hydrauliska skivbromsar är givet för en pendlare tycker jag ("alltid" bra bromseffekt, minimalt med underhåll, inget smuts från bromsklossar, ett lite skevt hjul går bra att cykla vidare på med bibehållen bromskraft) (vajerskivbrimsar funkar men kommer generellt ge mer mekande)
-pakethållare kan vara värt att överväga - förenklar inhandling, kort skjuts av barn osv
-Känner du att du gärna vill ha hjälp med små växeljusteringar, råd om att få rätt storlek, enkel reklamation vid strul osv så skulle jag rekommendera att handla av lokal cykelaffär även om det ger en marginellt sämre specad cykel. (För 7-8 tusen får du en helt ok pendlare med rakt styre nästa oavsett märke skulle jag säga, även om tex en Canyon eller annan internetshoppingcykel kan ge lägre vikt och bättre spec i övrigt för pengarna)
-plats för fetare däck är bra (läs vinterdäck), men det borde nog inte vara ett problem oavsett vad du väljer att köpa inom hybridsegmentet i den prisklassen
-du får generellt en bättre spec (läs hydrauliska skivor åtminstone) om du väljer en hybrid istf en cx (cyclocross) för samma pengar
-utbud av billiga hjul och fästen till vagn är större till vanliga 135 mm quick release (snabbkoppling) jmft med genomgående axel (detta kommer kanske ändras snart?)

köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Exempel på utväxling

Nu vet vi väl inte exakt var weekev bor och om det förekommer backar eller är mest platt, så att generellt bedöma den lägsta utväxlingen (26Fram/36Bak på White-cykeln) som "för låg" kanske är lite förhastat. Ska det nu kunna dras vagn med last efter, och man eventuellt ska klara branta uppförsbackar utan tjafs och vrål, så är det mycket trevligt med 3-delat system fram, eller åtminstone någon typ av "krypväxel" om man måste ha tvådelat.

köpråd pendlarcykel
Lejon sa:
Du gör något ganska oviktigt väldigt komplicerat tycker jag...

Min poäng är att om man cyklar i verkligheten och inte i teorin så spelar det rätt liten roll på förhand. Jag tycker det är fel om TS låter utväxlingen avgöra köpet. Har man väldigt starka åsikter om den "optimala" utväxlingen är det uppenbarligen en annan femma, men det har ju inte TS.

Ok, onödigt skriver av mig. Tyckte bara det var så uppenbart att råden du kom med var helt och håller baserade på dina egna preferenser och inte alls förankrade i TS användningsområde att jag blev lite irriterad...

Sixten Fors sa:
Snarare tvärt om. Jag har cyklat massor i verkligheten på många olika cyklar, med olika hjul och däck och växlar och annat. Skillnaden är kanske att jag kan tänka och cykla samtidigt.

Ditt sätt att formulera dig är otrevligt. (Ditt sätt att resonera får mig dessutom att tvivla på att du vet vad du pratar om.)

Tar tacksamt emot din ursäkt ovan, och jag ber om ursäkt för min otrevliga ton. Mitt dåliga försvar är att det inte var jag som började gnälla på dig, ditt sätt att skriva till TS, ifrågasätta värdet av dina erfarenheter förmedlat till TS och din kunskap. Om vi alla koncentrerar oss på att försöka förstå TS frågor och sedan svara på dem efter bästa förmåga blir det enklare för alla inblandade. Alla svar till TS kommer inte att vara identiska eller perfekta, men låt TS ta in informationen och värdera vad som är användbart för honom.

köpråd pendlarcykel
h.g.j sa:
Hur lång är pendlingen?

Vad var det som gjorde att du inte trivdes med din gamla cykel? Jag vet mycket väl att det kan bli så, jag har en Skandic eller vad den heter på lon som totalt dödade mitt cykelintresse i nästan 15 år... men jag kan nu tänka att man kanske lärt sig något av sitt misstag det när man tittar på nya cyklar.

Kika helst på olika modeller i butik för att få lite grepp om vad du fattar tycke för. Stirra dig inte blind på utväxlingen, den styrs trots allt av slitdelar (men nu har väl jag fel också), även om jag vet av egen erfarenhet att om man har vagn med kids i efterlyser man hyfsat lätta växlar ibland... :)

Just nu är det ungefär 1.5 mil fram och tillbaks men flyttar till nytt boende om några månader och då blir det ungefär 2-2.5 mil resa.
Den var bara allmänt obekväm och tråkig att cykla på. Men den blev stulen och nu cyklat jag på frugans damcykel så nu är det dags för något nytt.
Jag får åka och kolla lite i cykelaffärerna här i Växjö och testa och klämma lite. :)

köpråd pendlarcykel
JTF (fd Johan Falk) sa:
Sixten Fors sa:
Exempel på utväxling

Nu vet vi väl inte exakt var weekev bor och om det förekommer backar eller är mest platt, så att generellt bedöma den lägsta utväxlingen (26Fram/36Bak på White-cykeln) som "för låg" kanske är lite förhastat. Ska det nu kunna dras vagn med last efter, och man eventuellt ska klara branta uppförsbackar utan tjafs och vrål, så är det mycket trevligt med 3-delat system fram, eller åtminstone någon typ av "krypväxel" om man måste ha tvådelat.

Det stämmer att jag inte har en aning om var TS bor.

Vad jag däremot vet är att Jag med just exakt den utväxlingen (kompenserad för hjul/däckstorlek) klarar av att cykla upp för Hammarbybacken, från botten till toppen, utan att sätta ner foten eller stanna för att vila. I vänstra spåret på framsidan är det rejält brant, samt brant även just innan toppen. Lösgrusigt, lite knöligt etc. och inte speciellt lättrullat. Det går knappt att få grepp och jag måste sitta fram på sadelspetsen för att balansera tillräckligt tryck på bakhjulet för grepp och tillräckligt tryck på framhjulet för att inte stegra cykeln. Och det går sjukt långsamt på vissa partier, inte många km/h alls, men direkt skitjobbigt eller trögtrampat är det inte. Jag har alltså utifrån den erfarenheten mycket svårt att tro att TS kommer att behöva så låg utväxling på en Hybrid/CX för pendling och diversecykling med eller utan vagn där bak. Detta är alltså min utgångspunkt för min synpunkt.

köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
JTF (fd Johan Falk) sa:
Sixten Fors sa:
Exempel på utväxling

Det stämmer att jag inte har en aning om var TS bor.

Vad jag däremot vet är att Jag med just exakt den utväxlingen (kompenserad för hjul/däckstorlek) klarar av att cykla upp för Hammarbybacken, från botten till toppen, utan att sätta ner foten eller stanna för att vila. I vänstra spåret på framsidan är det rejält brant, samt brant även just innan toppen. Lösgrusigt, lite knöligt etc. och inte speciellt lättrullat. Det går knappt att få grepp och jag måste sitta fram på sadelspetsen för att balansera tillräckligt tryck på bakhjulet för grepp och tillräckligt tryck på framhjulet för att inte stegra cykeln. Och det går sjukt långsamt på vissa partier, inte många km/h alls, men direkt skitjobbigt eller trögtrampat är det inte. Jag har alltså utifrån den erfarenheten mycket svårt att tro att TS kommer att behöva så låg utväxling på en Hybrid/CX för pendling och diversecykling med eller utan vagn där bak. Detta är alltså min utgångspunkt för min synpunkt.

Helt okej, jag har full respekt för det. :-)

Och min utgångspunkt är mina referenser från Uddevalla bl.a. uppför Bodele-Kapellebacken (asfalterat) som är lagom med 22F och 28B eller 32B strax före järnvägsövergången (26x2.0"-däck) med 14 kg cykel, och med fullastad ryggsäck från affären med 8 kg mat och 1,5 kilo bygellås i, men utan släpkärra efter cykeln...

köpråd pendlarcykel
SixtenFors:
Var det när jag skrev "Du gör något ganska oviktigt väldigt komplicerat tycker jag..." som du uppfattade som att jag gnällde på dig? Sedan påstod du att jag inte kan tänka och cykla samtidigt. Att du först ger råd utifrån dina egna uppfattningar utan att ens försöka förstå vilken typ av cykling TS kommer ägna sig åt gör det nästan komiskt. Jag vet inte om du trollar eller bara har dålig självinsikt?

Din så kallade ursäkt ger jag i alla fall inte mycket för. Därmed avslutar jag mitt deltagande i denna tråd.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Mina erfarenheter...

Lilla klingan på tredelat är för det mesta onödigt. För det mesta är även mellanklingan onödig för pendling om man kör standard mtb-vevparti. Men med två rätt stora barn i barnvagn, två packväskor, branta backar och 20 cm nysnö så är lilla klingan det som räddar dagen. Att stå och bryta med vagnen i halt väglag är inte lätt och då är lätta växlar mumma. Låt behoven styra.

Min fru kör 1x10 eller om det är 1x9 med litet omfång (räserkassett och Alfinevevar) och är kalasnöjd med det. Jag skulle gärna köra 1x10 nu när barnen cyklar själva. Kanske att någon överdjävlig snödag skulle få mig att be om lättare, men då är det kanske mtb-dags ändå. Eller kanske ett kompaktevparti. Det skulle nog vara bra vilket som. Och tredelat funkar ju oxå eftersom kedjelinjen är rätt bra på stora kakan som det är nu.

Tillbaka
Topp