köpråd pendlarcykel

köpråd pendlarcykel
Lejon sa:
Att du först ger råd utifrån dina egna uppfattningar utan att ens försöka förstå vilken typ av cykling TS kommer ägna sig åt gör det nästan komiskt. Jag vet inte om du trollar eller bara har dålig självinsikt?

Jag behöver inte repetera vad som står skrivet i TS ursprungliga fråga. Mitt första inlägg är ett svar på de frågor TS ställde. Lägg dem sida vid sida och jämför själv.

Därefter högg du en gång och sedan en gång till på mina inlägg.

U started it. Jag tar inte skit.

köpråd pendlarcykel
köpråd pendlarcykel
Rock sa:
Sixten Fors sa:
Rock sa:
Sixten Fors sa:
Exempel på utväxling

Jag tycker det verkar märkligt att använda en 11-34T kassett med en RD4700 GS som klarar max 32T.
Tiagra RD-4700-GS klarar vid 2x: 39T max skillnad totalt, 16T max skillnad fram, och min 11T och max 34T bak. Alltså exakt vad som sitter på cykeln. Canyon har koll.

Shimano säger max 32T.
Nej.

In combination with a double crankset:
· the difference between the small and the large chainring should not exceed 16 teeth
· total capacity: 39 teeth
· max. sprocket size: 28 - 34 teeth
· min. sprocket size: 11 - 12 teeth

In combination with a triple crankset:
· the difference between the small and the large chainring should not exceed 20 teeth
· total capacity: 41 teeth
· max. sprocket size: 25 - 32 teeth
· min. sprocket size: 11 - 12 teeth

köpråd pendlarcykel
weekev sa:
Kollade lite på canyons outlet och hittade denna: https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=fitness-bikes&id=19650
Storlek S är det jag behöver då jag är en liten påg.
Alternativt prova
https://www.teamsportiaonline.se/crescent-zepto-sport---2016/product/6377
Den är väl iofs MOTR på det mesta - men det är ju bra tills man vet mer exakt vad man vill :-)
Men kolla först så den är "sixtenkorrekt" (vilket är ett snäpp upp i likriktning från "happykorrekt") för annars är det nog inget att ha...

köpråd pendlarcykel
weekev sa:
Kollade lite på canyons outlet och hittade denna: https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=fitness-bikes&id=19650
Storlek S är det jag behöver då jag är en liten påg.
Den där blir ju jättebra, snabba på att knycka den innan någon annan hinner före! Rätt cykel för liten peng, vad kan gå fel?

Förra årets AL5 har samma kompletta Tiagra 2x10 växelgrupp som årets modell av AL6 som kostar 9800 kr, men gaffel, sadel, stolpe, grepp etc som årets AL5. Hjulen Mavic Crossone är 19 mm breda invändigt (bra) och väger 1885 g (ok) och gör absolut inte bort sig. Däcken Conti Grand Prix SL är nog någon hundring billigare än årets Schwalbe G-One Speed, men funkar säkert bra och däck är ju förbrukningsvara och lätt att byta.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
54 inlägg om pendlarcykel och ingen har vad jag kunnat se nämnt belysning eller dynamo. Jag är less på allt vad heter batterilampor och löstagbar belysning som måste monteras/demonteras, bytas batterier i/laddas, slås på och slå av och som inte fungerar i sträng kyla. För mig är det självklart att en pendlarcykel skall ha dynamo i framnavet med fast monterade strålkastare som slås på och av automatiskt. Belysningen finns alltid där och fungerar när man behöver den. Men utbudet av cyklar minskar ju drastiskt om man det är ett krav.
Mitt tips är i alla fall att kolla efter en cykel med fast monterad dynamobelysning.

köpråd pendlarcykel
svpe sa:
För mig är det självklart att en pendlarcykel skall ha dynamo i framnavet med fast monterade strålkastare som slås på och av automatiskt.
Tanken är väl inte så dum men jag kan ju pepåka att min som har det är inte så kul.
framnav som går konstant trögt (oavsett ljuse på eller ej) och automatik som med verkar fungera efter principen 'automatiskt ut takt med mörkret'.
Så man kanske ska kolla lite på "kvalitetsnivån" på grejorna oxå om man vill ha sådant.
[Dvs ta inte första bästa shimanonav och välj lykta med omsorg för det är inte mycket effekt i naven och automatik kan lätt bli automatiskt fel.]

köpråd pendlarcykel
emmer sa:
svpe sa:
För mig är det självklart att en pendlarcykel skall ha dynamo i framnavet med fast monterade strålkastare som slås på och av automatiskt.
Tanken är väl inte så dum men jag kan ju pepåka att min som har det är inte så kul.
framnav som går konstant trögt (oavsett ljuse på eller ej) och automatik som med verkar fungera efter principen 'automatiskt ut takt med mörkret'.
Så man kanske ska kolla lite på "kvalitetsnivån" på grejorna oxå om man vill ha sådant.
[Dvs ta inte första bästa shimanonav och välj lykta med omsorg för det är inte mycket effekt i naven och automatik kan lätt bli automatiskt fel.]

Säkert finns det skillnader i kvalité. Jag har använt mitt dynamonav i 9år och minst 2000 mil utan minsta underhåll. Tror det är Shimano DH72. Även mina Busch & Muller strålkastare har fungerat felfritt med undantag för två lampbyten.

köpråd pendlarcykel
Sen finns det fördelar med en löstagbar batterilampa också. Som när man parkerat sin pendelcykel och ska gå i mörkret på bryggan och låsa upp fiskebåten, eller leta sig fram bland stubbar och stenar till avverkningsmaskinen ute i skogen.

köpråd pendlarcykel
Ett 3 W dynamonav verkar bromsa mellan 0,5 och 1 W vid 20 km/h när det inte levererar ström, och mellan 4,5 och 6,5 W vid 20/km när lyset är på. Alltså en verkningsgrad runt 50-70%.

köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Ett 3 W dynamonav verkar bromsa mellan 0,5 och 1 W vid 20 km/h när det inte levererar ström, och mellan 4,5 och 6,5 W vid 20/km när lyset är på. Alltså en verkningsgrad runt 50-70%.

Det är bra i kylan. Mindre fartvind, mer trampandes och det resulterar i en varmare färd. Om man inte bryr sig om distans eller hastighet så spelar det ingen direkt roll. Det ska vara praktiskt och simpelt.

Enda dynamolampan jag kan rekommendera är B&M IQ-X, bästa lampan jag kört hittills. Nav har jag ingen aning om då jag inte känner någon skillnad på några extra watt motstånd hit eller dit. Har shimano dynamo XT-nav för tillfället som fungerar bra tills 7-8km/h då den börjar blinka.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Hur har det gått för TS?
Jag letar liknande cykel att pendla/köra barn och vardagscykla med och har fastnat för en Ghost square urban 8x som reas på CRC just nu.
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/ghost-square-urban-x-8-city-bike-2016/rp-prod141678

Liksom svpe tycker jag det är obligatoriskt med navdynamo på den här typen av cyklar. I teorin tycker jag att det även ska vara internväxlade nav, men har insett att dom inte är fyllt så bra som man kan önska (har inte provat Rolhoff).
/T

köpråd pendlarcykel
köpråd pendlarcykel
köpråd pendlarcykel

Bilagor

• HTB1oJJZGXXXXXaQXFXXq6xXFXXX6.jpg
    HTB1oJJZGXXXXXaQXFXXq6xXFXXX6.jpg
    54.9 KB · Besök: 82
köpråd pendlarcykel
svpe sa:
54 inlägg om pendlarcykel och ingen har vad jag kunnat se nämnt belysning eller dynamo. Jag är less på allt vad heter batterilampor och löstagbar belysning som måste monteras/demonteras, bytas batterier i/laddas, slås på och slå av och som inte fungerar i sträng kyla. För mig är det självklart att en pendlarcykel skall ha dynamo i framnavet med fast monterade strålkastare som slås på och av automatiskt. Belysningen finns alltid där och fungerar när man behöver den. Men utbudet av cyklar minskar ju drastiskt om man det är ett krav.
Mitt tips är i alla fall att kolla efter en cykel med fast monterad dynamobelysning.
det är bra ja, hade länge ett Nexus8-system med deras dynamonav. Var ju kanon, iaf dynamonavet. Lyse har jag testat lite olika, nu har jag en B+M Lumotec Cyo, baklampan kopplad till framlampan, bara slå på switchen så lyser det överallt, jämt, utan krångel :) man kan bli rätt less på batterier.

köpråd pendlarcykel
Är inne på att övertala en kollega att köpa "den ulimata pendlarcykeln"
Kommit fram till att rakt styre, hydrauliska bromsar och remdrift måste vara receptet för ett totalt underhållsfritt cykelägande.
Vad tror ni om canyons 5.0 Commuter?

Ser ju lovande ut med stänkskärmar, navdyno, remdrift, pakethållare och inbyggd belysning.
Vad tror ni? Lurar man på han skräp, eller är det något att ha?

https://www.canyon.com/en-se/urban/commuter/2018/commuter-5.html

köpråd pendlarcykel
Freddanakrm sa:
Är inne på att övertala en kollega att köpa "den ulimata pendlarcykeln"
Kommit fram till att rakt styre, hydrauliska bromsar och remdrift måste vara receptet för ett totalt underhållsfritt cykelägande.
Vad tror ni om canyons 5.0 Commuter?

Ser ju lovande ut med stänkskärmar, navdyno, remdrift, pakethållare och inbyggd belysning.
Vad tror ni? Lurar man på han skräp, eller är det något att ha?

https://www.canyon.com/en-se/urban/commuter/2018/commuter-5.html

Jag kör nåt liknande, Scott Sub10, och är väldigt nöjd. Bra att kanjonen har Nexus, Alfine som sägs vara en bättre navväxel har en del mindre trevliga saker för sig.

köpråd pendlarcykel
Varför 584? Rullar inte 622 lättare? Lättare att hitta däck, även om 584 blivit vanligare än för något år sedan. Är kompisen kortare än 160 kan småhjul vara en ok lösning. I annat fall har jag svårt att se fördelen.

köpråd pendlarcykel
Sixten Fors sa:
Varför 584? Rullar inte 622 lättare? Lättare att hitta däck, även om 584 blivit vanligare än för något år sedan. Är kompisen kortare än 160 kan småhjul vara en ok lösning. I annat fall har jag svårt att se fördelen.
Pendlare rullar väl sällan över stock och sten eller grusväg så den lilla skillnaden i däckradie kan väl kvitta, men är det däremot ojämn väg till jobbet rekommenderas naturligtvis adekvata 622 i samråd med dr Dralle Birkenwasser.

köpråd pendlarcykel
Peth sa:
Finns det några dubbdäck att få tag på till den cykeln?
Jag hittar inget, men det kanske finns. Schwalbes populära Marathon Winter och Winter Active finns inte för 584 mm fälgstorlek.
Ice Spiker Pro finns i rätt fälgdiameter, men minsta bredd är 57 mm vilket troligtvis inte får plats i ramen som har 35 mm däck från fabrik.

Bilagor

• winter.png
    winter.png
    56 KB · Besök: 69
  • IceSpiker.jpg
    IceSpiker.jpg
    59.7 KB · Besök: 129
köpråd pendlarcykel
köpråd pendlarcykel
Freddanakrm sa:
Jag har sålt in remdrift som att det är kladdfritt, underhållsfritt och ljudlöst.

Jäkla skit att den har så ovanlig hjulstorlek, det har jag inte ens tänkt på..
Det var det jag anade, ang hjulstorlek.

Även om rem kräver mindre underhåll än kedja (?) så behöver cykeln underhåll/smörj av nav, hjullager, vevlager, pedaler, styrlager, reglage, wire/hölje, bromsok/belägg/skivor (hydrauliska såklart), el/lysen etc.

Jag hade nog velat ha en 1x10 eller 1x11 mtb drivlina med 11-36, 11-40 eller 11-42T kassett. XT M786 eller M8000 bakvxl. Känns rätt bulletproof. Vevpartiet valfritt lvg eller mtb bredd med lagom klinga, runt 42T.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Jag har en helt annan approach med till jobbetcyklingen. Cyklar är kul och en hobby, dom ska va snygga och i kolfiber, har en bättre räser och en bättre mtb. Men till jobbet, nej.
Tycker jag lägger sjukt mkt pengar på att underhålla min MTB som slits hårt eftersom jag cyklar mkt på dom i skojigt stök å lera. Det jag lägger på underhåll/år till MTBn räcker till flera Biltemacyklar/ år. Vad är Biltemacykel då, jo en Kinaram och en massa helt ok mestadels shimanokomponenter till ett löjligt lågt pris, så vad kan egentligen gå fel. Stod inför valet att renovera min gamla Trek 28” skärmförsedda trekkinghoj från 2001 som var allmänt slut i hjul, bromsar och drivlina som var slut och gammalmodigt tråkig. Min till jobbetpendling är 8,5 km enkel väg, mestadels numera välsopade cykelvägar men ca 1km i vacker omgivning förbi hästgårdar på dålig grusväg och några hundra meter stig som vintertid är riktigt dålig eftersom den inte underhålls och fotgängare gör den bucklig och hal när det kommer snö och temperaturerna växlar . Jag behöver en egen cykel för detta ändamål med hela skärmar och som jag slipper bry mig om oavsett väder, när frosten närmar sig åker dubbdäcken på och sitter där till maj. Har ingen lust att ta nån av mina dyrare kolfiberraketer ( kan ju dessutom hänga i mekstället för något underhåll ) och slita på dom och mig med grus, sand och allt salt minst sex månader av året. För 2850:- fick jag en Yosemite 28” med 1x10 shimanoväxlar. Jag flyttade över skärmarna från min gamla Trek. Det var tre år sedan, den står ute året om (delvis under tak). Tilläggas att jag använder den 50-80 dgr/år och mestadels dom sämre väder dagarna under mörkare delen av året. (jag tar såklart räsern fina sommardagar eller MTBn om jag ska cykla skojigt i skogen på hemvägen) Det är så skönt att ha denna trotjänare som jag slipper bry mig om och alltid är redo. Jag har smörjt kedjan och skvätter lite olja i lager och allt rörligt regelbundet och har bytt V-broms belägg några ggr (när jag köpte var inte skivor std på snikcyklarna). Tvättar den 1-2 ggr/år Just det, investerade i en pakethållare i höstas och sån där gubbväska/vattentät bag (motsvarade 21% av cykelns inköpspris) för att minska morgonstress och packningsbry med ryggan som jag mest har i skogen. Fantastiskt bra cykel.

köpråd pendlarcykel
Freddanakrm sa:
JTF sa:

Denna har dock inte remdrift. Jag har sålt in remdrift som att det är kladdfritt, underhållsfritt och ljudlöst.

Jäkla skit att den har så ovanlig hjulstorlek, det har jag inte ens tänkt på.. Eller rättare sagt, dumt att det inte finns dubbdäck, det är ju lite av en dealbreaker..

Titta på Scotten då. Trots Alfine. Det finns ett par andra alternativ, alla med 622 - men jag har i vanlig ordning förträngt namn o modell. Här är en http://egons.nu/cyklar/standard/beltway-11/
Det där med besvärligt underhåll som ständigt framhålls så fort navväxlar kommer på tal är bara okunskap. Min Sub10 har väl rullat 1200 mil härvidlag utan annat underhåll än något däckbyte, tvätt ett par gånger och en lätt spänning av remmen.
Och jag har 3 andra cyklar med diverse bättre Campa och Shimano upl. växlar att jämföra med.

Rem och navväxel är oslagbart för pendling för vanligt dödliga. Om man gillar sparsam underhåll, alltså.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Pfaff sa:
Titta på Scotten då. Trots Alfine.
...
Det där med besvärligt underhåll som ständigt framhålls så fort navväxlar kommer på tal är bara okunskap. Min Sub10 har väl rullat 1200 mil härvidlag utan annat underhåll än något däckbyte, tvätt ett par gånger och en lätt spänning av remmen.
Är det inte så att Shimano kräver en navservice/år för att garantin ska gälla för sina Alfinenav?

/Håkan

köpråd pendlarcykel
Peth sa:
Finns det några dubbdäck att få tag på till den cykeln?

Jag har letat rätt mycket efter 650B dubbade med max 2,0”. Inte hittat något. Varit i kontakt med Schwalbe, Continental och 45nrth, ingen av dom har planer för ett sånt däck.

Det närmaste jag kommit är Kenda Klondike som finns i en 2,1”-version.

A10 har jag nobbat pga för fö dubb och dålig struktur i övrigt.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
HåkanC sa:
Pfaff sa:
Titta på Scotten då. Trots Alfine.
...
Är det inte så att Shimano kräver en navservice/år för att garantin ska gälla för sina Alfinenav?

/Håkan

Jo’rå. Men det får gå bra ändå.
Hittills funkar det, bara man lärt sig att sparka bakåt vid växling undviker man tom överkuggningen.
För den som absolut vill pläga sitt nav finns det knep och knåp at hämta på nätet. Inte så värst komplicerat.
Men jag giter inte.

Sedan vore förstås ett Nexus eller Alfine 11 att föredra eller, om man vann på lotto, ett Rohloff. Men nu är det som det är.

Senast ändrad:
köpråd pendlarcykel
Jag resonerar helt annorlunda, vill ha en bra cykel att cykla på när jag pendlar. Det är den cykel som används mest.
Håller dock igen på komponentvalet för att hålla underhållskostnaderna någorlunda vettiga.

köpråd pendlarcykel
Skogsgubben sa:
Jag resonerar på samma sätt. Betalade kanske något mer för min cykel, och ger den minimalt med underhåll. :-)

MickeMud sa:
1x10 shimanoväxlar.
Säker på det? Det har jag aldrig sett på en Biltema-cykel.

Gick ut å räknade, du har rätt 1x9, men det räcker gott iallafall. Man får ta det som tecken på tillförlitligheten, har inte behövr röra skiten å då glömmer man, det var ju trots allt tre år sedan jag köpte den. ;-)

köpråd pendlarcykel
köpråd pendlarcykel
Pfaff sa:
Mnjaa, du har länkat den förr. Och mitt hjul ska va svart :-) Sedan tillkommer ju lite smått och gott för €58 innan det är monterat och klart.
Men visst är det prisvärt.
Om du hade kollat runt lite på hans sida så hade du hittat det här hjulet
alfine_tn317.jpg

För 259 € https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=13309
Dessutom står det så här i texten:
"- andere Felge, Speichen oder Nippel auf Anfrage"

/Håkan

köpråd pendlarcykel
Jo, men fortfarande tillkommer växelreglage mm.
Det får iaf vara som det är, jobbar ett år till, sedan ska jag ägna mig åt mer cykling men inte på pendelcykeln. :-)

Men ett bra tipp för TS.

Tillbaka
Topp