Köpråd pendlarcykel

storchen

Medlem
Köpråd pendlarcykel
Hej!
Tänker mig att börja cykelpendla till och från jobbet. 1 dryg mil enkel väg. Är inte omöjligt att det blir året runt. Cykelväg hela vägen.

Har i tanken fastnat på någon gravel men är osäker på om det är ett bra val? Är 197 cm lång och vore tacksam för tips på en ok pendlarcykel med ett tak på runt 10 lax.

Köpråd pendlarcykel
Hej!
Tänker mig att börja cykelpendla till och från jobbet. 1 dryg mil enkel väg. Är inte omöjligt att det blir året runt. Cykelväg hela vägen.

Har i tanken fastnat på någon gravel men är osäker på om det är ett bra val? Är 197 cm lång och vore tacksam för tips på en ok pendlarcykel med ett tak på runt 10 lax.

I den prisklassen brukar White GX från XXL nämnas som ett prisvärt alternativ. Det verkar dock som om de är slutsålda för tillfället och frågan är om de ens kommer tillbaka med tanke på att de inte går att söka fram via menyerna på hemsidan.

White GX Lite
White GX LTD

Köpråd pendlarcykel
White verkar helt ok. Stänkor bör monteras på på en gång. En bra ringklocka likaså. Pump, slang, däckavtagare och ngt multiverktyg ska du räkna med att ha med dig också. Reflexer åt alla håll, och belysning. Baklampan kan man ha fast monterad medans framlampan kan vara löstagbar tänker jag. Den lär annars bli stulen...(risken finns) om den är lättåtkomlig eller ser kul ut. Vattenflaska kanske?

Köpråd pendlarcykel
Viktigt att tänka på är också hur cykeln förvaras på jobbet (och hemma). En gravel är tyvärr ganska attraktiv för ev cykeltjuvar.

Fungerar bra att pendla 1 mil även på en lite enklare cykel men en gravel är ju väldigt lämpad för pendling och kan ju även användas till annat roligt. Svårt dock att ens hitta någon gravel för 10k om man ska köpa nytt. Har du kollat på någon så posta gärna en länk.

Köpråd pendlarcykel
Det behöver inte vara så avancerat tänker jag. Jag har en gammal hybrid (Sirrus sport) och en nästan lika gammal Specialized Diverge som kanske är åt gravelhållet om nu gravel ens var en grej 2016. Pendlar strax under milen enkel väg, året runt och det går precis lika bra på båda cyklarna. När jag cyklar för "skojs skull" väljer jag Divergen, den är trevligare.
Köp något av hyggligt märke i vad du tycker är rimlig prisklass och kör bara. Sen kommer du hänga här på Happy och läsa en massa intressanta trådar. Det slutar antingen med att du är helnöjd med vad du har eller så spårar det ur totalt.

Det blir bra oavsett, lycka till! ?

Köpråd pendlarcykel

Fattar att jag inte behöver ha en grym cykel för att cykla 2 mil om dagen men hur står sig denna?

Köpråd pendlarcykel

Fattar att jag inte behöver ha en grym cykel för att cykla 2 mil om dagen men hur står sig denna?
Det jag skulle vara lite orolig för är de mekaniska skivbromsarna. Sämre varianter av mekaniska skivbromsar för sti-reglage är inte roliga och jag skulle helst inte köpa i den här prisklassen utan att testa innan. Det finns visserligen bra bromsar att köpa men det blir ganska dyrt, bättre i så fall att satsa på en hydraulisk grupp redan från början.

Haft en gravel med dåliga mekaniska skivbromsar och min pendlare med rakt styre och v-bromsar hade betydligt mera bromskraft.

Köpråd pendlarcykel

Ingen rolig utväxling för pendlig skulle jag säga. Högsta 40 /11 inte mycket i medvind nerförsbacke och 40 / 48 vad ska man med den till?

Tillbaka
Topp