Köpråd: Pendlarhoj

eseger

Medlem
Hej hej!
Budget runt 10k.
Ålder 30, 187 cm lång.
Ovan cyklare, kört på en gammal monark under sommartid endast och en gammal MTB till och från badplatser på landet.

Jag är på jakt efter en hoj att cykla fram och tillbaka till jobbet med, samt till olika aktiviteter, träning, handla mat osv.
Till och från jobbet är det asfalt, kanske byter jobb i framtiden så det blir någon grusväg en del av vägen men inte ordentlig skogsväg.
Jag vill dock kunna cykla till badplatser och liknande, samt kunna cykla när vädret blir sämre. Så jag har kommit fram till att jag vill ha lite bredare däck än racer samt stänkskärmar fram och bak (och pakethållare vore praktiskt).
Jag lutar mot singelklinga fram och är nöjd med runt 10 växlar bak, främst för att jag haft en cykel när jag var yngre med 28 växlar där jag enbart utnyttjade 3-4 växlar...
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag vill/behöver framdämpning eller ej.

Jag hittade en Merida Crossway Urban 300 för 9000kr (med 10% nykundsrabatt) som såg snygg ut och verkar bra. Dock har jag ingen aning om hur man ska bedöma en cykel om den är bra eller ej...Men Cube SL Road Pro för ca 10k verkar också sjysst.

Vad är fördelarna och nackdelarna med att inte ha dämpning fram?

Som ni märker så är jag lite okunnig.

För den sortens cykling ser jag inga fördelar med dämpgaffel om du inte har ngn gammal skada i hand/arm/axel som du behöver ta hänsyn till. Dämpgaffel ökar vikten på cykeln, och för en given summa gör den att det blir mindre pengar kvar till resten av cykeln.

Då funkar egentligen vilken cykel som helst, men en lätt och snygg hoj är alltid roligare att cykla på. Och är det roligt att cykla blir cyklingen i större utsträckning av.

För 10 000 kr får du, om du har en separat budget till pedaler, stänkskärmar, hjälm, kläder etc, en helt ok cykel som inte borde väga många hg över 10kg.

Du är på rätt väg. Ingen dämpad gaffel, 1x11 eller 1x12, rakt styre, eventuellt komplettera med barends eller ergohandtag med ibyggda små barends. Skärmar såklart. Ett bra lås. Typ 35-40mm däck. Alternativt till vanlig pakethållare är ett front rack där man har lite koll på grejerna och kan ibland lasta ett större paket enklare. Pakethållare bak så kan man hänga cykelväskor vid längre utflykt.

Av de länkade cyklarna tycker jag nog Meridan. Den är billigare, lättare (om Meridan är vägd med skärmar och Cube utan). Du har ingen nytta av de stora tunga 11-50 kasetten på Cube och 12 delat är lite känsligare än 11 delat. Lite billigare slitdelar på 11-delat också. Prestanda är same same. Samma bromsar.

Personligen skulle jag nog vilja ha större framklinga än vad någon av de erbjuder men det beror på hur snabbt du skall cykla :D

Ser ut att vara rätt olika geometri på cyklarna där Meridan är längre vid samma sadelrörslängd. Har du TS provcyklat båda cyklarna och vad säger ni mer kunniga om vad detta innebär för skillnader mellan dem?

A72BE901-223D-43D8-9E0A-70DE667909B1.jpeg
FF8A37B1-08EF-470E-A671-7C5B4A1F4B6C.jpeg

Det är ju lite av personlig preferens, för mig så ser Cuben för kort ut för min smak (i alla fall på pappret), men det är inte jag som skall cykla på den :D

För den sortens cykling ser jag inga fördelar med dämpgaffel om du inte har ngn gammal skada i hand/arm/axel som du behöver ta hänsyn till. Dämpgaffel ökar vikten på cykeln, och för en given summa gör den att det blir mindre pengar kvar till resten av cykeln.
Tack!
Då känns det mest som att köpa en cykel med dämpad framgaffel inte är så relevant för mig. Att ta sig upp och ner för trottoarkanter, köra lite grusväg och liknande borde funka fint med en utan framdämpning.

Vad är det som gör att den ser för kort ut?
Vilket mått är det jag bör kolla på?
Tack för hjälpen och eran input! :)
Det är faktiskt rätt svårt att förklara om man inte har en referens till en befintlig cykel.

Efter ytterligare en snabb blick så kan jag hålla med om att det kanske är Meridan som är lång och inte Cuben som är direkt kort men det beror på hur man vill sitta. Tar jag ex min Planet-X London Road som jag sitter bekvämt på för pendling och jämför med Merida SM (48 cm) så har den ca 45mm längre topprör än min London Road, men då skall man tänka på att min har bockstyre vilket ger en handposition mycket längre fram så kanske hamnar jag i samma sittposition ungefär.

Jämför då med Cube på 53 cm höjd som jag tror är motsvarande storlek. Jag gissar på att Merida mäter ST C-T 480mm så det motsvarar Cubes 490, det skulle stämma med att Cube har ca 10 mm högre standover på sin 53 som Merida på sin SM 48. Den är 20 mm kortare och har samma topprör som Meridans XS istället. Sen vet man inte hur styrstammen är på de båda, har meridan 20 mm kortare så blir ju slutresultat same same. Höjden fram på styrröret och vinkel på styrstammen spelar också in. Men spontant så har nog Meridan en lite "sportigare" sittställning

Om jag skulle ta en Meridan Crossway Urban 300 så verkar XL (58cm ram) vara det som passar mig, enligt vad jag kan läsa.
187 cm lång är jag. L verkar vara på gränsen att jag kan ha den också, men då är det kanske bättre med en något större om både L och XL är inom spannet för 187 cm?

Tillbaka
Topp