Köpråd pendling/träning

Leowine

Ny medlem
Köpråd pendling/träning
Jag har tänkt börja cykla igen efter ett långt uppehåll och behöver en ny cykel. Eftersom jag inte cyklat på många år, och aldrig på något tillverkat efter 80-talet, skulle jag behöva lite köpråd.

Jag vill kunna använda cykeln dels till pendling och annan vardagskörning, mest inne i stan (så det blir mycket start/stopp och bra om den klarar kullersten och liknande) och dels till motionsturer.

Det är inte aktuellt att skaffa två cyklar just nu, då tar jag hellre att den inte funkar optimalt till allt. Eftersom jag bor i en storstad är det bra om den inte är alltför stöldbegärlig, men jag är av olika anledningar inte så pigg på att köpa begagnat.

Jag har siktat in mig på några cyklar ur Nishikis Cityserie, 301 och 501. Båda har 24 växlar och verkar ganska likvärdiga, de främsta skillnaderna som jag förstår det är att 301 är tyngre, har navdynamo, rullbroms och "riktigt" kedjeskydd medan 501 har hydraulisk skivbroms och roterande kedjeskydd.

http://www.cykelkraft.se/nishiki-301-2015

http://www.cykelkraft.se/nishiki-city-501-herr-2016

Det som gör mig tveksam till 301 är att jag undrar om rullbroms duger till motionskörning om man kommer upp i lite högre hastigheter?

Frågetecken kring 501 är främst om skivbromsarna gör den mer stöldbegärlig? Undrar också om det funkar att cykla vardagsklädd med ett roterande kedjeskydd (kanske inte i fladdrande kostymbyxor men åtminstone jeans eller liknande)?

Eller är jag kanske helt fel ute som funderar på just de här cyklarna?

Tacksam för synpunkter!

Köpråd pendling/träning
Om du vill cykla rimligt fort med rimlig ansträngning så köp en cykel som ger dig en bekväm men inte alltför upprätt sittställning. Vill du använda den för cykling i godtyckligt väder i vardagskläder så behöver du möjlighet att montera stänkskärmar. Vill du cykla snabbare så välj en cykel med ännu mindre upprätt sittställning samt köp bra däck.

Köpråd pendling/träning
Jag har en 501:a fast av 2010 års modell. Den har rullat 300-400 mil per år, året runt och har fungerat mycket bra. Jag har endast bytt drivpaket (1 gång), däck och bromsbelägg. Lite tung kanske men väldigt skönt med färdiga skärmar, pakethållare och lås. Finns många tillverkare som har en sån här modell i sitt program så kolla runt lite. Trek vet jag har en bra utmanare...

Köpråd pendling/träning
Tack för svaren! Jag ska testa förstås men tyckte det kunde vara bra att vara lite förberedd innan jag går dit. 501 låter ju som ett säkert kort, ska kolla upp Trek och Canyon.

Skulle ni kunna tänka er att träningsköra med rullbromsar eller tar de för dåligt för det?

Köpråd pendling/träning
Vad det gäller bromsarna behöver jag själv bättre bromsar vid pendling i storstad än vid träning på vägar som lämpar sig för just träning.

Tillbaka
Topp