Köpråd: Racer för max 10.000kr

Naikon

Medlem
Tjena!
Verkar som att detta är ett forum främst för mountainbikes, men jag prövar!

Är en kille på 21 år som börjat cykelpendla till jobbet sedan en månad tillbaka (förutom regniga dagar, usch!). Sträckan är ca 10 km och det är platt asfalt hela vägen. Är ganska dålig på cyklar och tänkte be om lite köpråd!
Cyklar idag på en 5 år gammal Scott Sportster P55 (hybrid), vilket duger - men jag har blivit riktigt sugen på en riktig racer. Är 192 cm och väger 90 kg, och har tänkt att lägga ca max 10.000kr, gärna billigare. Går det att få en bra racer för det priset?

Vet inte riktigt om det är bäst att köpa nytt eller begagnat. Känns som att begagnat kan vara mer värt?
Annars tar jag gärna några rekommendationer! Länka gärna nytt eller begagnat. Bor i Göteborg så ni får gärna leta annonser därifrån :D Vad ska man kolla efter? Har ingen vidare koll på märken...

Tack på förhand!

Tack för tipset, nej jag misstänker att det kanske inte finns några toppfynd när man är mitt inne i säsongen. Är det bättre att vänta till augusti/september för att kunna göra ett rejält fynd? Vore i för sig roligt att kunna ha cykeln under sommaren...

Cykeln du länkade blir 9700kr inkl frakt, tycker nästan det är lite för dyrt, men det är kanske så mycket man måste pröjsa för en ok racer?
Brukar hjulen vara ett problem? Kan ju som sagt inte så mycket om cyklar, men för mig är ett hjul bara ett hjul...

Naikon skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln du länkade blir 9700kr inkl frakt, tycker
> nästan det är lite för dyrt, men det är kanske
> så mycket man måste pröjsa för en ok racer?

Det var du som satte budgeten och jag höll mig inom den... Nej, det är klart att det finns billigare cyklar.
XXL har återkommande "specialerbjudanden" på Claris-utrustade Merida och liknande för två tredjedelar av pengarna, men har man råd så tycker jag att RT-58 med den gruppen ser ut att ge väldigt mycket cykel för pengarna.

> Brukar hjulen vara ett problem? Kan ju som sagt
> inte så mycket om cyklar, men för mig är ett
> hjul bara ett hjul...

Mjuk aluminiumbody som tuggas upp av kassetten och lite hipp som happ ekerspänning brukar det sägas om hjulparet som följer med. Fast det gäller ju rätt många hjul. Även väldigt dyra sådana.

Tack för tipsen. Kollade några sidor tillbaka men måste ha missat den tråden.

En grej som jag funderat en del på, är vad skillnaden är mellan t.ex en racercykel för 5.000kr och en för 20.000kr?
Som novis så tänker jag ju att det är omöjligt att man skulle cykla såpass mycket snabbare på en cykel för 20k jämfört mot en för 5k? Förstår ju att det handlar om kvalité, men jag har ju svårt att tro att en racer för 5k skulle gå av på mitten.
Förklara för en ung "cykel-oerfaren" kille som endast cyklat på mountainbikes nästan hela sitt liv, varför man ska lägga snarare 15k än 5k på en räcer!

Hoppas inte jag är jobbig nu :D

bojsänke skrev:

> Det var du som satte budgeten och jag höll mig
> inom den... Nej, det är klart att det finns
> billigare cyklar.
> XXL har återkommande "specialerbjudanden" på
> Claris-utrustade Merida och liknande för två
> tredjedelar av pengarna, men har man råd så
> tycker jag att RT-58 med den gruppen ser ut att ge
> väldigt mycket cykel för pengarna.

Sorry, det är sant. Hade kanske gärna hållit mig en bit under 10k, men är det motiverat så kan jag ju punga ut det...

Senast ändrad:
Naikon skrev:
> Tack för tipsen. Kollade några sidor tillbaka
> men måste ha missat den tråden.
>
> En grej som jag funderat en del på, är vad
> skillnaden är mellan t.ex en racercykel för
> 5.000kr och en för 20.000kr?
> Som novis så tänker jag ju att det är omöjligt
> att man skulle cykla såpass mycket snabbare på
> en cykel för 20k jämfört mot en för 5k?
> Förstår ju att det handlar om kvalité, men jag
> har ju svårt att tro att en racer för 5k skulle
> gå av på mitten.
> Förklara för en ung "cykel-oerfaren" kille som
> endast cyklat på mountainbikes nästan hela sitt
> liv, varför man ska lägga snarare 15k än 5k på
> en räcer!
>
> Hoppas inte jag är jobbig nu :D
>

Hur fort du cyklar beror mest på cyklist inte prislappen. Sen är det ju lika överallt, många skulle klara sig med en Dacia, men nog är det trevligare med en Mercedes-Benz, även om dom säkerligen delar många komponenter. Då det gäller cykel betalar man ofta mer för mindre vikt, samt att olika märken naturligtvis har olika prisbilder.

Jag tycker framförallt att en lätt cykel är roligare att göra ryck i backar med, medans en lite tyngre aerocykel är roligare att bita styrlinda i motvinden med. Kort sagt, olika cyklar är bra på olika saker. Att säga att man inte duger för en lite finare cykel är att sig själv, klart att man blir bättre och bättre ju finare utrustning man har! ;-)

I slutändan är en cykel man trivs med och därmed använder värd sina pengar, medan en som man inte trivs med och inte använder dyr, oavsett om den kostade 3 eller 20.000kr.

EDIT förtydligande...

Senast ändrad:
Jag har rätt nyligen inhandlat en Rose Pro SL 2000.
Kostar strax över 10k men den har riktigt bra komponenter för det priset och väger inte heller mycket.

Tack för alla köpråd, det är skitsvårt att välja cykel! Har svårt att bestämma för om det ska vara en ny eller begagnad, samt om jag ska lägga 5k eller 10k. Har ju noll erfarenhet av detta :(

Kan vi i alla fall fastställa vilken storlek man ska ha om man är 192cm? Den jag har nu heter XL men har inte en aning om ramstorlek...

Senast ändrad:
Det kanske är en lite haltande jämförelse, men jag är runt 2 min snabbare per mil på min kolfiberracer jämfört med min cross med slicks. På platten är det ingen större skillnad, det är i backarna och accelerationerna det verkligen är skillnad, till racerns fördel.

2min snabbare per mil? Antingen tar du i mindre på crossen eller så kör du runt med ett segel. 2min långsammare per mil är ungefär skillnaden mellan min 160mm AM-fullgung med 2.5" däck och lågt tryck mot min plasträser med 50mm djupa fälgar...

Naikon skrev:
> Tack för alla köpråd, det är skitsvårt att
> välja cykel! Har svårt att bestämma för om det
> ska vara en ny eller begagnad, samt om jag ska
> lägga 5k eller 10k. Har ju noll erfarenhet av
> detta :(
>
> Kan vi i alla fall fastställa vilken storlek man
> ska ha om man är 192cm? Den jag har nu heter XL
> men har inte en aning om ramstorlek...

Det är samtidigt inte svårare än man gör det.
Köper du en begagnad, kan du få en bra hoj för 5k, min racer tex som är minutiöst omskött men som jag ändå inte får ut nått mycket för.
Dock gäller att du bättre vet vad du ska titta o lyssna efter då nån kan försöka sälja en kraschad eller misskött cykel. Jfm det med en ny där du kan knalla till återförsäljaren så fort det är nånting.

Eftersom man inte har en aning om vilken typ man gillar på första racern kan det vara ide att köpa en billig och bygga preferenser.

Att jamföra olika cykeltypers hastighet förstår jag inte poängen med.

Olika racrar är olika snabba, men det är mikroskopiska skillnader som är irrelevanta om man inte tävlar. (det finns undantag bland de riktigt billiga cyklarna... men du skall ju pendla inte tävla)

Mitt tips: Köp en racer som tar stänkskärmar (åtminstone race blade (long)) - det stänker jämt litet om man inte bara cyklar de snustorra dagarna. Plus hänsyn mot andra.

Jag köpte en sån här på rea som pendlarracer (tränar och tävlar litet iofs med den också) och är mycket nöjd. Har haft ett par andra i samma prisklass och tycker de är ganska same same (dock skiljer geometrin, men man vänjer sig vid det man har)
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-r1-4.0-239502

Men litet i överkant dyr kanske.

grautr skrev:
> Tror XXL har rea på sin Merida Ride 90 idag,
> står på webben att den kostar 3999:-

Vilket är ett bra pris.
Sen såg jag att butikerna i gbg lämnade 20% på allt idag (läste inte det finstilta) så kanske finns den för 3196:- och det är överjävligt billigt :-)

ostrand skrev:
> Naikon skrev:
> ------------------------------------------------------
> > Tror ni detta är ett bra klipp?
> > http://www.blocket.se/goteborg/Racer_cykel_till_kanon_pris_61056490.htm?ca=15&w=1
>
> Japp, om storleken passar så är det en bra cykel
> till bra pris, om komponenterna är minst Shimano
> 105 eller bättre.

Stor är den ju men det är säkert Sora på den.
Nu är Sora bra nu för tiden (jfrt med för två tre år sedan) och duger gott tills man kan köpa nya Tiagra -gruppen som släpps senare i sommar (och i princip är 105-10).
Men en bekväm bra hoj, om man är tillräckligt stor i växten. [Köp INTE en för stor.]

bojsänke skrev:
> Du har några timmar på dig!

Såg den, men jag förstår inte hur den kan kosta 499 pund men sen 725 euro.

499 pund = 6371kr
725 euro= 6706kr

med frakt:

540 pund= 6895kr
783 euro= 7243kr

I vilket fall, är den bättre än den begagnade jag länkade? Kan ju inte så mycket om cyklar så går mest på vad ni säger...

Jag är 192cm så vad jag förstått så ska jag ha XL.

Senast ändrad:
Naikon skrev:
> Såg den, men jag förstår inte hur den kan kosta
> 499 pund men sen 725 euro.

Du får en riktigt pissig växelkurs om du låter butiken växla åt dig. De tar höjd för förändringar i växlingskurs, växlingen och säkert lite till kaffet. Köp i pund, och låt ditt kortbolag göra omvandligen.

> I vilket fall, är den bättre än den begagnade
> jag länkade? Kan ju inte så mycket om cyklar så
> går mest på vad ni säger...

Ja, definitivt! Elvadelat, fina hjul. Två-tre steg upp i komponentgrad jämfört med den begagnade.

Uppgradera till GP4000s II 25mm redan vid beställning, så har du happykorrekta däck också.

Tillbaka
Topp