Köpråd Racer hjul kassett kedja o pedaler

Hej!

Har en Scott Speedster S4 år 2006 som jag tänkte uppgradera lite pga slitage.
VAd ska jag tänka på när jag ska köpa ny kedja och ny kasset?
Finns ju en uppsjö av olika kassetter o kedjor, det som är det viktigaste är väl att det passar
På cykeln är det ett tiagra växelsystem pssar då tex en 105 kasset o kedja eller är det överlag standrdmått smma på alla racer avseeden längd på tex kedja?
På bikebuster finns tex massa olika kedjor passar alla under förutsättning att kedjan är anpssad till rätt bakkasset? Tittade på Shimano kassterrer o kedjor passar funkar an dura ace likväl som en 105-a på min cykel?

På tal om Hjul Mavic Aksium nån som har erfarenhet av de hjulen? Säljer de för tillfället billigt på Bikebuster, detta hjul jämfört med mavic Ksyruym Elete eller Euipe vad skiljer förutom priset är det värt pengarna? Har överlag uppfattata det som Aksium är mycket prisvärda?

Race pedaler såg att det finns look carbon pedaler även dessa på bikebuster till riktigt rabaterat pris märker man egentligen nån skillnad på dessa pedaler jämfört med ett par standardpedaler i aluminium? Vikten skiljer ju lite grann, har hört att många menar att pedaler o bra hjul påverkar mer än tex att cykelns totala vikt sklijer ett par kilo?

Tacksam för svar

Hälsnignar Peter E

Racer hjul eller racerhjul?

Om du har Tiagra på din cykel antar jag att du har en 9-delad kassett?
En 9-delad 105-kassett kommer att fungera.
Samma sak med kedjan, bara den är 9-delad så fungerar den.
Terster visar att prisskillnaden mellan de enklare modellerna (typ HG73) och DA motiveras inte av skillnader i livslängd eller vikt, men DA-kedjan är den blankaste av Shimanos kedjor.
Det kanske motiverar prisskillnaden för dig?

Mavic Aksium är billiga men VÄLDIGT tunga hjul som inte är särskilt snabba.
ATt de är såpass tunga kan göra att de upplevs som tröga och långsamma.

Om du vill köpa dina hjul på Bikebuster.se så säljer de hjul som är snabbare, lättare och tom billigare: Shimano WH-R550 för 1355:-
Men om det är Shimano-hjul du vill ha rekommenderar jag istället WH-R561, en modernare variant av WH-R550 med iofs likadant framhjul, men med offset-fälg bak som ger ett stabilare och mer långlivat hjul.
Det säljs för drygt 1600:- av bla http://www.cykelnetto.com och http://www.cyclecomponents.com

Läs mer om olika hjul i testet här:
http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html

OBS
Glöm inte ett par snabba däck, skillnaden i rullmotstånd kan vara STOOR, större än skillnaden i hastighet pga aerodynamiken tom!
Bra allrounddäck är Michelin Pro2Race.
Andra däck som skall vara bra är Conti GP4000s och Schwalbe Ultremo
Kolla däckstestet här:
http://www.rouesartisanales.com/article-1503651.html
(Här är det WH-R560-modellen som testata)

OBS igen:
Om du beställer från tex Tyskland istället så kan du få allt mycket billigare.

> såg att det finns look carbon
> pedaler även dessa på bikebuster till riktigt
> rabaterat pris märker man egentligen nån
> skillnad på dessa pedaler jämfört med ett par
> standardpedaler i aluminium? Vikten skiljer ju
> lite grann, har hört att många menar att pedaler
> o bra hjul påverkar mer än tex att cykelns
> totala vikt sklijer ett par kilo?

Några gram kan ALDRIG spela samma roll som några kilon, oavsett var grammen sitter.
Vikten på hjulen KÄNNS mest, men i verkligheten är det cyklistens vikt som gör störst skillnad.

/Håkan

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Samma sak med kedjan, bara den är 9-delad så fungerar den.

Kommer man någonstans då? Är det inte svårt att få över kraften från vevarna till kassetten om kedjan är delad på nio gånger?

Förlåt. Kunde inte hålla mig. Ber som hemskt mycket om ursäkt, men jag är ganska trött och hungrig. :) Inte för att det är någon ursäkt, men ni får väl slå mig någon gång i stället...

Tack Håkan för dina råd!

Får ta en funderare på Shimano WH-R561 kombinerat med Michelin
2Prorace som verkar vara en bra o prisvärd kombination!
Det lönar sig verkligen att ställa frågor i detta forum där det finns många kunniga personer!

/Peter E

Jag måste bara instämma. R561:orna verkar vara riktigt privsvärda med tanke på hur bra de ändå presterar. Pro2race kan också rekommenderas, krängde på sådana på räsern (körde med Contis GP3000 förra året) inför VR, och Michelinpuckarna rullar riktigt bra och känns mycket bättre än de gamla däcken. Beställde däcken från Tyskland, tror jag gav €22 styck eller så vilket jag anser vara tämligen okej.

På cyclecomponents finns nu trevliga Veloflexdäck relativt billigt. Tål mycket tryck och rullar bra. Vet inte om slitstyrkan är den bästa.

Jag köpte Pariba däck som finns med i testet, rullar fantastiskt skönt med bra fäste, dom finns för 19€ på Bike Discount. Sedan kan man ju labba med lätta slangar om man vill. Jag tror att Shimano 105 slitdelar är mycket för pengarna.

/Mats

Tillbaka
Topp