Köpråd Radon SKEEN TRAIL CF 9.0

pkm

Medlem
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-cf-9.0-912913?varid=912919

Jag har tänkt köpa en ny heldämpad XC-cykel till nästa säsong. Cyklar idag på en Scott Scale 950 men är intresserad av att byta till FS. Har läst massor av trådar och alla bra tips. Men inte hittat så mycket info om Radon. Det är ju också en ny modell.

Jag cyklar idag mestadels enklare stigar och transportsträckor på grus. Men är intresserad av att köra lite mer tekniska stigar. Vill ha en så lätt cykel som möjligt med pålitliga och bra komponenter. Så en fin och prisvärd XC-cykel helt enkelt.

Min budget ligger någonstans kring 25 000 kr.

Vad säger ni om denna Radon SKEEN TRAIL CF 9.0. Är det en bra cykel för det priset? Gällande geometri och komponenter.

Tacksam för alla svar och även förslag på andra cyklar.

Senast ändrad:
En fin cykel. Jag hade inte tvekat på den om jag var ute efter en xc-cykel. Den kommer att klara sig utmärkt på tekniska stigar.

Vad jag läst är det två vettiga cyklar du väljer mellan, prisvärda också. I detalj har jag ingen åsikt vilken som är bäst. Men jag tycker man ska fundera på hur man ska cykla, klarar man sig med mindre slag ger det väl oftare en lättare och rappare cykel. Och jag gissar att man på många platser i Sverige klarar sig alldeles utmärkt på en uppdaterad 100-120mm hoj.

Kolla in tex Intense Sniper XC/Trail för ett sätt att ha roligt utan en massa slaglängd https://eu.intensecycles.com/collections/intense-sniper-trail Tyvärr utplockat nu, men kommer väl nya snart.

Beroende på vilken storlek så finns det en stereo med 25% nu. 10% på cube och radon 2020. Fast det brukar det kanske vara?

Freddie L sa:
Vad jag läst är det två vettiga cyklar du väljer mellan, prisvärda också. I detalj har jag ingen åsikt vilken som är bäst. Men jag tycker man ska fundera på hur man ska cykla, klarar man sig med mindre slag ger det väl oftare en lättare och rappare cykel. Och jag gissar att man på många platser i Sverige klarar sig alldeles utmärkt på en uppdaterad 100-120mm hoj.

Kolla in tex Intense Sniper XC/Trail för ett sätt att ha roligt utan en massa slaglängd https://eu.intensecycles.com/collections/intense-sniper-trail Tyvärr utplockat nu, men kommer väl nya snart.

Jag gillar också intense sniper och norco revolver fs 120 som är en liknande hoj, men båda är svåra att hitta för runt 25000 som TS anger som budget.

Jag hade nog singlat slant mellan cube stereo och radon. Kona hei hei trail finns ju också, men jag hittar ingen vikt på den. Säljs för 26 på fix my bike. Alu iofs.

Tack för förslagen. Både Intense Sniper XC/Trail och Norco Revolver FS 2 såg ju riktigt intressant ut. Men var kan man köpa dessa cyklar?

Jag tror att jag skulle klara mig alldeles utmärkt på cirka 120/120 i slaglängd. Klarar mig hyffsat bra på 100 idag på Scale, men 120 är väl vägen att gå när det gäller FS.

Tacksam för ytterligare förslag på cyklar. Jag är 1.80 cm lång och behöver storlek L.

Var ner till min lokala LBS också som hade en Trek Fuel EX 8 2019 i lager för priset 25 500 kr. Men jag tyckte den cykeln kändes lite väl tung. Kanske inte upplevs så när man cyklar. Är det en bra cykel för det priset tycker ni?

Senast ändrad:
Intense köper du från hemsidan ovan, finns även en norsk åf, men jag valde den spanska. Tyvärr är allt slut i din storlek, men det lär väl komma in my 2020 snart. Norco hittade jag inte någon vettig kran för. Jag ska se om jag kan hitta en tråd där fler cyklar av denna typ är listade, återkommer.

Visste inte att det fanns en nya Skeen Trail CF. Ser bra ut. Längre och lägre än Cuben, bättre till tekniska stigar. En bra cykel till en rimligt pris, men just nu finns många 2019 cyklar på rea, så man kan kanske hitta något bättre till samma pris.

Missade att TS var 180 cm. Tänkte heihei just pga 100 mm bak men bra trail-geo. Borde ju passa tänkt cykling perfekt!

salle sa:
Missade att TS var 180 cm. Tänkte heihei just pga 100 mm bak men bra trail-geo. Borde ju passa tänkt cykling perfekt!

Det tycker jag också, men flesta stora kör med (mycket) mer fjäderväg på stigarna jag kör kring Stockholm. Just nu i hösten kör jag framförallt HT. När det inte går jättesnabbt föredrar jag 0 mm bak (edit: bättre: några cm bak som man får med 2.6" däck).

Senast ändrad:
Uppskattar verkligen alla bra förslag. Kona Hei Hei har jag faktiskt missat. Cube Stereo 120 SL ser ju riktigt fin ut till bra pris. Det känns verkligen som en sån cykel jag vill ha. Självklart var den slutsåld i storlek 20". Är det någon som sett den hos någon annan till bra pris?

Ska bli intressant att se någon recension på Skeen Trail CF 9.0 också. Gillar designen på den. Vilket också är en viktig faktor :)

Ni som kan det här med modern ramgeometri bättre än mig. Är den modern och ser bra ut? Hur står sig Shimano SLX växlarna i jämförelse med SRAM NX som jag har sett sitter på de flesta cyklarna i den här prisklassen.

Skeen trail cf har modern geometri som är perfekt till stigcykling. Slide Trail, som är mycket liknande men har mer fjäderväg, har fått mycket bra recensioner. Jag skulle överväga den, men gillar inte designen.

Jag kör Sram NX och GX, men tror att Shimano SLX är lite bättre än NX.

Det låter riktigt bra. Det lutar mest åt Skeen Trail faktiskt. Känns som en bra allround XC-cykel men som jag antar även går att låsa dämparna på för längre sträckor på grusvägar som det blir. 13.5 kg känns också bra. Min Scale 950 väger 11.9 kg idag.

Ska invänta lite recensioner på den nu och fortsätta hålla utkik här på forumet efter andra modeller.

Det blir säkert jättebra! Jag är nöjd med slx, fungerar hur bra som helst (11-delat iofs, och har aldrig provat nx under en längre tid, har gx på min andra cykel). Jag köpte min Radon Cragger innan det fanns recensioner, mycket nöjd med köpet. Jag tror precis som Berk att skeen trail är en riktigt bra cykel sett till vad du får betala för den.

pkm sa:
Hur står sig en Orbea Oiz H30 i jämförelse skulle ni säga? 11.39 kg står det. Det kan väl inte riktigt stämma? Hur är geometrin på den här i jämförelse med Skeen Trail?

https://www.bikester.se/orbea-oiz-h30-29-blueorange-1043024.html

Mer xc-räcer än skeen trail. Kommer säkert funka fint för den cyklingen som du beskrivit men är kanske inte lika förlåtande på tekniska stigar som radoncykeln antagligen är, ffa utför. Vikten vet jag inget om. Du skulle kunna kolla med någon åf (typ råtorps cykel som jag vet har/haft den cykeln) vad den väger i storlek L. Jag är själv helt såld på sänkstolpe, vet inte hur du tänker där? Tänker du montera en eller köra utan?

Jag har inte känt något behov av dropper post hittills. Men det verkar ju som att dom som haft inte skulle kunna leva utan. Så det är ju såklart en fördel om det är monterat på cykeln :)

Tillbaka
Topp