nyrakad skrev:
-------------------------------------------------------
> Wee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När det skiljer så lite pengar tycker jag
> inte
> > att du ska tänka att billigast vinner utan att
> du
> > köper den du sitter bäst på.
> >
> > Personligen så förstår jag inte hur du kan
> > föredra något du inte kan provcykla utan att
> > först betala för, vänts till slutet på
> > Juli/början av Augusti för leverans och sedan
> > prova - istället för att gå till en eller
> flera
> > butiker och provcykla olika cyklar och köpa
> den
> > du tycker bäst om.
> >
> > Jag ser då inget som är "..överlägset
> bättre"
> > på Canyon hojen.
> >
> > Kolla på White också, det är cyklar i samma
> > klass som Canyon och finns i butiker för
> > provcykling. Detsamma gäller Merida, Giant,
> Trek
> > osv.
>
> +1
>
> Jag applåderar din vishet. Tänk om folk kunde
> lyssna på råd som dina.
>
> Nu har jag haft min Mtb i ett år och först nu
> vet jag mycket mer om vad jag verkligen vill ha
> nästa gång det blir dags.
Tro mig, jag har prövat, prövat och prövat igen. Sportson, Team Sportia och XXL Sport osv. - Trek, Scott, Giant och White... Bara för att ni bara ser mig på forumet betyder det ju inte att jag alltid hänger här :) Även testat Canyon, dock äldre ram som var en storlek för liten.
Min familj är ganska glad över att jag prövat färdigt nu :)
Min erfarenhet blev att det är svårt att få en känsla för en cykel på dessa små cykelturer på random parkeringsplatser, alla cyklar kändes ju fina och med min ringa erfarenhet så kände jag inte att någon av dem var mycket bättre än någon annan för mig, det jag dock kände var att jag uppskattade de cyklar som hade lägre vikt och att cyklar en prisklass högre upp alltid kändes lite bättre...
Började man jämföra komponenterna (Bromsar/framgaffel,växlar) så fick jag bättre saker på en Canyon och därför kändes det omotiverat för mig att betala ~1.500 kr mer för en liknande cykel men med sämre komponenter.
Självklart kommer jag veta mer inför nästa cykelköp, men det gäller ju oavsett vilket märke jag köpte på "förstacykeln"... Enda sättet att få erfarenhet av en Canyon var ju faktiskt att köpa en ;)
Och att "mecka ihop den själv" verkar inte jätteavancerat eftersom det mesta är färdigmonterat vid leverans.