Köpråd: Scott Scale 960 / Canyon

freddejoh

Ny medlem
Tjena

Ska köpa mig min första MTB och har suttit och kollat en heldel på en Scott Scale 960.
Är det en bra cykel att börja med?
Eller ska man satsa på något sånt här: https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3644
Ska ha den att cykla lite lättare stigar, grusväg, lite landsväg med.
Är 175 cm lång, enligt tabellerna så ligger jag mellan storlek M o L, räcker M?

Tacksam för svar

Mvh // Fredde

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Är det så stor skillnad på komponenter!? Betalar man så mkt extra för märket på en scott?
Vad är det som är bättre på Canyon 6.9? Jättetacksam för all hjälp på detta forum!! ;)

I lokala butiken tar de 12.000kr för Scale 960. Så jag får en mkt bättre cykel för 2000kr mindre!?

Om jag förstått saken korrekt skär Canyon marginal genom att inte ha distributörer/återförsäljare på vanligt vis. Därför kan man för ungefär samma pengar lasta på med bättre komponenter = lägre prisläge generellt.

Sedan kan man debattera mycket och länge kring vilka som är "bättre" bland olika märken, men det är oftast en fråga om geometri, tycke och smak. :)

Problemet med Canyon är ju att jag tyvärr inte har möjlighet att provcykla innan köp. Bor i södra sverige där de inte har ngt ställe att testa.

Ngt annat märke som har liknande geometri som Canyon?

Oavsett, så lockar Canyon mer än en Scott Scale.

När det skiljer så lite pengar tycker jag inte att du ska tänka att billigast vinner utan att du köper den du sitter bäst på.

Personligen så förstår jag inte hur du kan föredra något du inte kan provcykla utan att först betala för, vänts till slutet på Juli/början av Augusti för leverans och sedan prova - istället för att gå till en eller flera butiker och provcykla olika cyklar och köpa den du tycker bäst om.

Jag ser då inget som är "..överlägset bättre" på Canyon hojen.

Kolla på White också, det är cyklar i samma klass som Canyon och finns i butiker för provcykling. Detsamma gäller Merida, Giant, Trek osv.

Kleinis skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det så stor skillnad på komponenter!?
> Betalar man så mkt extra för märket på en
> scott?
> Vad är det som är bättre på Canyon 6.9?
> Jättetacksam för all hjälp på detta forum!!
> ;)
>
> I lokala butiken tar de 12.000kr för Scale 960.
> Så jag får en mkt bättre cykel för 2000kr
> mindre!?

Svaret blir nej. Canyonen är inte 2000kr billigare när du har den hemma och cykelklar eftersom du får betala frakten och måste köpa ett par pedaler innan du kan cykla på den.
Växelreglagen, framväxeln och bromshandtagen är ett snäpp bättre. Gafflarna vet jag för lite om för att säga något om. Viktskillnad finns men är mindre än 1kg eftersom scotten är vägd med pedaler och canyonen utan. Ramen är en rätt viktig komponent som sällan omnämns förän materialet blir ett annat.
Erbjuder handlaren provcykling av scalen?

Scott scale verkar ha nytt rekpris på 12 bananer... Men de sportbutiker som har kvar cyklar innan höjningen säljer ju för 10 (intersport) eller 11 (team sportia).
Iaf där jag bor.

Köttat 9mån på på min 960 2015, slängt och flängt, tävlat osv. Mycket cykel gör pengarna oavsett. Visst, det sitter XT-komponenter på osv, men jag gav 10k för den från evalds, vilket är ett mycket bra pris.

Kan tillägga att cykeln är specad för en maxvikt på 120kg, detta överskred jag med 15kg första två månaderna utan problem.

Tack för alla åsikter. Hittar jag en 960 i XL för ~ 10.000kr så ska jag överväga den. 12.000kr som jag skulle betala i butik kändes lite för mkt. Lite surt att scott gjort en generell höjning på 1000kr utan att cykeln på ngt sätt blivit "1000kr bättre".

Men känner mig lite svag för Grand Canyon 6.9. Mycket cykel för pengarna och jag har flera i min närhet som är väldigt nöjda med sina Canyon. Blir en liten chansning såklart, men tror nog att jag blir nöjd då jag har väldigt lite att jämföra med. :)

Kleinis skrev:
> Lite surt att scott gjort en
> generell höjning på 1000kr utan att cykeln på
> ngt sätt blivit "1000kr bättre".

Den höjningen gjordes i Maj pågrund av den svaga Euron och det är inte något exklusivt till Scott utan de flesta gjorde det.

Oskar skrev:
> Väldigt mycket bättre gaffel på Canyonen...

Väääldigt väääldigt mycket bättre gaffel...

Maxxis ikon 2.2, är de dåliga? Inför mitt köp så googlade jag och många var mycket nöjda med dom. Conti xking är iofs det som finns på hyllan hos sportbutikerna... Det är smidigt.

Gaffeln är överlägsen i spec, men ni kanske glömmer hur många procent det skiljer i inköpspris? Vill man ha medium eller large så är dom slut till och med v 37 eller liknande.

Frakten verkar ligga på strax under 500 spänn om man nu nöjer sig med en small, eller kan vänta.

13500 mot 10000 är ganska stor skillnad faktiskt. Måste ju finnas en butik i Sverige som säljer en för 13500 med bättre specs än scotten isåfall.

13500kr?
Jag hängde kanske inte med i diskussionen..?
Jämför ni fortfarande med Canyon AL 6.9?

Jag tänkte betala 9999kr + 470kr frakt + 300kr trampor = 10769kr för en Canyon AL 6.9. Vill ha en blå XL som finns i lager.

Enda nackdelen jag ser är att jag inte har möjlighet att prova den. Har testat Scale 960 som jag gillade, men inte blev frälst av på ngt sätt.

Ska leta runt mer och se om jag kan hitta ngt i butik som slår AL 6.9 för 10.800kr...

Som sagt har du Scott Scale 960 för 10191:- med pedaler hos Lanna...jag skulle sträcka mig med budgeten och tatt Scale 950...för 13500:-

Kleinis skrev:
> 13500kr?
> Jag hängde kanske inte med i diskussionen..?
> Jämför ni fortfarande med Canyon AL 6.9?
>
> Jag tänkte betala 9999kr + 470kr frakt + 300kr
> trampor = 10769kr för en Canyon AL 6.9. Vill ha
> en blå XL som finns i lager.
>
> Enda nackdelen jag ser är att jag inte har
> möjlighet att prova den. Har testat Scale 960 som
> jag gillade, men inte blev frälst av på ngt
> sätt.
>
> Ska leta runt mer och se om jag kan hitta ngt i
> butik som slår AL 6.9 för 10.800kr...

Finns inget som slår canyon prismässigt set till komponentnivå.

smislo skrev:
> Som sagt har du Scott Scale 960 för 10191:- med
> pedaler hos Lanna...jag skulle sträcka mig med
> budgeten och tatt Scale 950...för 13500:-

Fast då blir det mer rimligt att börja jämföra med Canyon 7.9 för 13.000kr (13500 inkl frakt).

Känner dock att min egna ekonomiska smärtgräns då är nådd...

http://m.canyon.com/sv/details.html?bike_id=3645

Jag tycker det är överreklamerat att provdykare innan köp! Nu får jag nog många på mig. Det viktiga är att man får en geometri som passar den cykling du ska göra det finns många på detta forumet som kan hjälpa till med det och framförallt att man får hjälp med att sitta rätt. Har man ingen med den kunskapen och man inte har cyklat själv så man vet hur man ska sitta köp i butik annars är Canyonen ett bättre val

Hur är Radon? Verkar vara prisvärda rent komponentmässigt men har inte hört så mkt om dem. Läste i ngn tråd att det var svårt att montera ihop dem och att ngn hade fått problem med detaljer som rostat, ev pga felmontering.
Canyons verkar ganska simpla att montera.

Är Radon annars jämförbara med Canyon rent pris- och kvalitetsmässigt?

Jag hade rört ihop allt. Ber om ursäkt :)

Kolla om du kan få någon trek xcaliber för bra pris hos din lokala dealer annars också.

Som folk säger "onödigt att provcykla" måste ju vara fakta då de flesta lägger in en cykel i varukorgen och får hem den en vecka senare :)
Känns lite som att det blir samma lika med cyklar. Tror inte du kommer att märka större skillnad, egentligen. Jag skulle ju gå till min lokala handlare och stödja honom med ett köp. Då får man den ihopmonterad och kan cykla på den på en gång. Lackar mot höst.

Jo... Jag har provcyklat några olika cyklar men är omöjligt att hinna få en känsla för en cykel på de där korta turerna med en MTB på en parkeringsplats, så argumentet att provcykla (med de förutsättningarna) känns svagt.

Ngt öppet köp finns ju inte. Är jag inte nöjd med cykeln efter en tur så ville åtminstone inte de butiker jag pratat med ta tillbaka cykeln.

Vad gäller lokala butiker så finns det knappt några kvar. Känner inte att jag behöver stötta Team Sportia eller annan större kedja. Ngn som har tips på en bra lokal MTB-butik i närheten av Malmö\Lund?

Ska kolla xcaliber också! Tack för tips.

http://bikemasters.se/Mountain Bike/Superfly-5-Trek-MTBsmislo skrev:
> Om du ska testa/ handla TREK, kolla:
>
> http://www.bikemasters.se/ (Malmö)
>
> annars Sportson (Lund) när det gäller Scott och
> Specialized.

Tack! Ska försöka komma in till Malmö och testa Trek. Har kollat lite på X-caliber 9 och Superfly 5.

Någon som har ngn spontan tanke gällande Canyon 6.9 kontra Superfly 5?

Synd att Trek aldrig verkar få till sina färger så att de passar min smak :)

Senast ändrad:
Nu har jag ju varit inne och "kapat" drn här tråden i några dagar, mkt pga att jag blandat ihop den med en tråd jag själv skapat...
Nu har jag iaf beställt en Grand Canyon AL 6.9. Smidigt att beställa från deras hemsida och mkt info om förloppet. Hoppas vi att det blir bra nu! ?

Wee skrev:
> När det skiljer så lite pengar tycker jag inte
> att du ska tänka att billigast vinner utan att du
> köper den du sitter bäst på.
>
> Personligen så förstår jag inte hur du kan
> föredra något du inte kan provcykla utan att
> först betala för, vänts till slutet på
> Juli/början av Augusti för leverans och sedan
> prova - istället för att gå till en eller flera
> butiker och provcykla olika cyklar och köpa den
> du tycker bäst om.
>
> Jag ser då inget som är "..överlägset bättre"
> på Canyon hojen.
>
> Kolla på White också, det är cyklar i samma
> klass som Canyon och finns i butiker för
> provcykling. Detsamma gäller Merida, Giant, Trek
> osv.

+1

Jag applåderar din vishet. Tänk om folk kunde lyssna på råd som dina.

Nu har jag haft min Mtb i ett år och först nu vet jag mycket mer om vad jag verkligen vill ha nästa gång det blir dags.

Håller med.
Mecka ihop den själv får man göra också.
Varken snyggare eller märkbart bättre.

Aja. Det är ju kul att beställa paket iaf=)

Även om man inte vill sponsra tex team sportia så är det ju inte en dålig cykelaffär. Bra pris och rabatt på kläder osv också.

nyrakad skrev:
> Wee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När det skiljer så lite pengar tycker jag
> inte
> > att du ska tänka att billigast vinner utan att
> du
> > köper den du sitter bäst på.
> >
> > Personligen så förstår jag inte hur du kan
> > föredra något du inte kan provcykla utan att
> > först betala för, vänts till slutet på
> > Juli/början av Augusti för leverans och sedan
> > prova - istället för att gå till en eller
> flera
> > butiker och provcykla olika cyklar och köpa
> den
> > du tycker bäst om.
> >
> > Jag ser då inget som är "..överlägset
> bättre"
> > på Canyon hojen.
> >
> > Kolla på White också, det är cyklar i samma
> > klass som Canyon och finns i butiker för
> > provcykling. Detsamma gäller Merida, Giant,
> Trek
> > osv.
>
> +1
>
> Jag applåderar din vishet. Tänk om folk kunde
> lyssna på råd som dina.
>
> Nu har jag haft min Mtb i ett år och först nu
> vet jag mycket mer om vad jag verkligen vill ha
> nästa gång det blir dags.

Tro mig, jag har prövat, prövat och prövat igen. Sportson, Team Sportia och XXL Sport osv. - Trek, Scott, Giant och White... Bara för att ni bara ser mig på forumet betyder det ju inte att jag alltid hänger här :) Även testat Canyon, dock äldre ram som var en storlek för liten.
Min familj är ganska glad över att jag prövat färdigt nu :)

Min erfarenhet blev att det är svårt att få en känsla för en cykel på dessa små cykelturer på random parkeringsplatser, alla cyklar kändes ju fina och med min ringa erfarenhet så kände jag inte att någon av dem var mycket bättre än någon annan för mig, det jag dock kände var att jag uppskattade de cyklar som hade lägre vikt och att cyklar en prisklass högre upp alltid kändes lite bättre...
Började man jämföra komponenterna (Bromsar/framgaffel,växlar) så fick jag bättre saker på en Canyon och därför kändes det omotiverat för mig att betala ~1.500 kr mer för en liknande cykel men med sämre komponenter.

Självklart kommer jag veta mer inför nästa cykelköp, men det gäller ju oavsett vilket märke jag köpte på "förstacykeln"... Enda sättet att få erfarenhet av en Canyon var ju faktiskt att köpa en ;)

Och att "mecka ihop den själv" verkar inte jätteavancerat eftersom det mesta är färdigmonterat vid leverans.

Cykelturen på parkeringen ger ju åtminstone en liten känsla hur cykeln är. Men vist, en tur i skogen skulle ju självklart vara mycket bättre men för handlaren funkar det nog inte så bra. vem vill köpa en cykel som trettioelva snubbar kört en skogsrunda på? Finns det några demodagar där man får testa modellerna på riktigt?

Jag har en SCOTT och håller med om att man får klart sämre grejer för samma peng jämfört med särskilt Canyon. Jag började med en SCOTT Scale Elite (178 cm Medium) och sen blev det en Transition från USA förra året och nu blir det en ROSA CX-hoj för pendling. Mycket bra spec och låg vikt för pengarna - men dettog oväntat 3 månader för leverans så hela sommaren hinner passera. Visste att det skulle ta 6-8 veckor men sedan blev det någon gaffelhistoria så de inte kunde få ihop hojar förrän i augusti... Enda nackdelen med tyskar är just att det kan bli förseningar. Har kompisar med ~2 Canyon per gubbe som ibland fått vänta riktigt länge.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Cykelturen på parkeringen ger ju åtminstone en
> liten känsla hur cykeln är. Men vist, en tur i
> skogen skulle ju självklart vara mycket bättre
> men för handlaren funkar det nog inte så bra.
> vem vill köpa en cykel som trettioelva snubbar
> kört en skogsrunda på? Finns det några
> demodagar där man får testa modellerna på
> riktigt?

Cyklarna i butiken är ju demoex och säljs som demoex som man får testa på riktigt.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Cykelturen på parkeringen ger ju åtminstone en
> liten känsla hur cykeln är. Men vist, en tur i
> skogen skulle ju självklart vara mycket bättre
> men för handlaren funkar det nog inte så bra.
> vem vill köpa en cykel som trettioelva snubbar
> kört en skogsrunda på? Finns det några
> demodagar där man får testa modellerna på
> riktigt?

På Sportson i helsingborg kan du låna cyklar över helgen och testa på riktigt i skogen.

Tillbaka
Topp