Köpråd Scott Spark 960 eller Genius 950

fortsomfan

Aktiv medlem
Hej! Är i farten av att köpa min första heldämpade mtb. Tanken är att köra en del stig men även en hel del preppade leder, med mindre hopp och så. Blir en hel del trampande uppför också.

Spark verkar vara lite mer trampvänlig och Genius lite mer förlåtande utför.
Någon som kan ge mig lite mer guidning och eventuella erfarenheter av dessa?

Jag är 190 lång så antar att jag måste ha XL ram.
Båda cyklarna finns nedsatta till ca 28000:- just nu, så ingen prisskillnad.

Hej! Är i farten av att köpa min första heldämpade mtb. Tanken är att köra en del stig men även en hel del preppade leder, med mindre hopp och så. Blir en hel del trampande uppför också.

Spark verkar vara lite mer trampvänlig och Genius lite mer förlåtande utför.
Någon som kan ge mig lite mer guidning och eventuella erfarenheter av dessa?

Jag är 190 lång så antar att jag måste ha XL ram.
Båda cyklarna finns nedsatta till ca 28000:- just nu, så ingen prisskillnad.
Kör på Sparken, helt nydesignad ram medan geniusen är en utgående modell.
Den nya sparken är faktiskt väldigt stabil och förtroendeingivande med sin rellativt flacka gaffelvinkel.

Har även hittat Trek Remedy 7 NX för samma pris… duh, grymt svårt och veta om man vill ha den som känns mer åt endurohållet med rejäl slaglängd, dock finns den bara med 27.5” eller om sparken passar mig bättre…

Har även hittat Trek Remedy 7 NX för samma pris… duh, grymt svårt och veta om man vill ha den som känns mer åt endurohållet med rejäl slaglängd, dock finns den bara med 27.5” eller om sparken passar mig bättre…
Remedyn kommer kännas tråkig/tung på vanliga stigar jämfört med sparken. Vilken genius är det som du hade kollat på?
Det bästa ät ju att testa cyklarna om du har möjlighet till det

Remedyn kommer kännas tråkig/tung på vanliga stigar jämfört med sparken. Vilken genius är det som du hade kollat på?
Det bästa ät ju att testa cyklarna om du har möjlighet till det
Sorry såg att det stod i rubriken,
Vill du ha en mångsidig cykel som är både trampefektiv men ändå ganska stabil när du kommer till utförspartierna så är det sparken.
Vill du istället ha en cykel som ska vara mer inriktad på dina utförspartier så är det geniusen eller ramedyn du borde köpa.
Remedyn är antagligen lite långsammare uför pga de lindre hjulen medans geniusen är lite snabbare men lite klumpigare. Själv så föredrar jag 27.5 framför 29 men vet att många på forumet skulle säga emot mig.

Har kört Spark 910 o Remedyn i en ngt bättre modell än den du nämner (men inte Genius). Trevliga cyklar båda två men VÄLDIGT olika.

Spark 9-serien är en mångsidig DC-hoj med lite speciallösningar som trampar mkt bra. Däck o hjul är byggda för lättare stigåka men för mer enduro-terräng bör du ha andra hjul att byta till. Wicked Will som kommer med är för tunna o har mönster/uppbyggnad som passar xc/trail bättre. Geometrin funkar även i det branta samtidigt som den är en raket på platten.

Remedyn är numera en gammal modell och en kvalificerad gissning är att den kommer att försvinna ur programmet inom mkt kort. 27,5 plushjul var poppis för några år sedan men är helt ute nu eftersom 29 utan ballongprofil är så mkt bättre på det mesta, framförallt i lera. Jag gillar Remedyn skarpt, bra pop och det är en rolig cykel, men den är en ganska nischad med sina hjul. Betydligt långsammare att trampa med dessutom. Detta är en lekfull enduro-hoj.

Som flera varit inne på tror jag nya Sparken skulle vara bästa köpet av dessa. Det är en rätt annorlunda cykel mot tidigare, betydligt mer utförskompetent.

Om TS ändå tittar på cyklar hem inte kan testa, varför inte köpa över nätet?
Massor av cyklar med betydligt bättre prisbild än Trek o Scott.
(Orbea, Cube, Radon, Canyon, osv)

Framförallt så känns Spark eller Genious som dåliga kompromisser. Om man vill ha Trek så Fuel EX, annars någon mer kompetent trailcykel med mer slaglängd är Sparken. Spark ligger ju närmare XC än enduro i trail-skalan och vete faen om jag skulle vilja köra park med en sådan. Orbea Occam känns som värt att kolla upp.

Framförallt så känns Spark eller Genious som dåliga kompromisser. Om man vill ha Trek så Fuel EX, annars någon mer kompetent trailcykel med mer slaglängd är Sparken. Spark ligger ju närmare XC än enduro i trail-skalan och vete faen om jag skulle vilja köra park med en sådan. Orbea Occam känns som värt att kolla upp.
Pratar vi Kristin i Järvsö, nej, pratar vi i blåa och lättare röda leder hade jag inte tvekat köra med Sparken. Den nya är rätt mycket mer cykel än gamla.

Om TS ändå tittar på cyklar hem inte kan testa, varför inte köpa över nätet?
Massor av cyklar med betydligt bättre prisbild än Trek o Scott.
(Orbea, Cube, Radon, Canyon, osv)
Tips på vart man bör kika då? Har bara kikat i Sverige än och då hittat bland annat Scott Spark 960 för knappt 28000, vilket känns som rätt bra pris med de komponenterna den har.

Ja Orbea Occam H30 va ju bra prisad, bör vara aningen bättre på bökiga stigar osv än spark. Dock sämre växlar och så än spark men vad säger ni om dämpare och gaffel på Occam H30?

Tycker Orbean har kalas-komponenter för priset.

Ett annat alternativ är Canyon Spectral 125 AL 6 som har fin-fina komponenter men kostar mer. Har själv kört CF 7:an under en tid och tycker den är riktigt vass även i park. Cykeln är oxå stor, det är därför jag nämner den så en XL borde absolut inte vara för liten. Finns dessutom i lager.

Edit: https://www.canyon.com/sv-se/mounta...l-6/3176.html?dwvar_3176_pv_rahmenfarbe=SR/BK

Hej, jag har gått i samma funderingar och du har lite av min input nedan.
Jag kör både spark (ej senaste modellen och ej heller +varianten) och genius för tillfället. Spark sedan länge men snubblade över en bra genius under sommaren. Den Spark jag kör på håller 120/120 med en 34 gaffel och 27,5 tums hjul. Bra stigcykel och funkar att tex cykla uppför backen med i Järvsö och sedan rulla de enklare lederna med. 27,5 har funkat bra för mig men då är jag också ett par storlekar mindre än 190 cm. Spark är riktigt trampeffektiv och jag har kört en hel del XCO-tävlingar, cykelvasa etc med den. Funkar också bra i tex Trysil men det är inget jag skulle gå med för en heldag liftburen cykling.
Genius tycker jag är en grym allroundhoj och det går att köra betydligt hårdare med den än med spark. Inte lika trampeffektiv men som ambitiös hobbycyklist som trivs med långa dagar på leder, stigar och där jag gärna trampar uppförs för att sedan köra på ordentligt nedför så passar den bra. Jag har inte testat den ännu på XCO-tävling ännu men det blir intressant att se hur det rullar. Det är klart spark skulle vara snabbare men jag kör för nöjet snarare än pallplats.
Nya spark är mer kompetent cykel än den spark jag har och är det framför allt stigcykling som gäller så räcker den långt.
Som någon nämnde tidigare så är både spark och genius kompromisser vilket jag håller med om. För min del så är det precis det som gör att jag trivs med båda. För min typ av cykling så är genius mer rätt just nu men det kan också vara en del av nyhetens behag. Lycka till med ny hoj!

Hej, jag har gått i samma funderingar och du har lite av min input nedan.
Jag kör både spark (ej senaste modellen och ej heller +varianten) och genius för tillfället. Spark sedan länge men snubblade över en bra genius under sommaren. Den Spark jag kör på håller 120/120 med en 34 gaffel och 27,5 tums hjul. Bra stigcykel och funkar att tex cykla uppför backen med i Järvsö och sedan rulla de enklare lederna med. 27,5 har funkat bra för mig men då är jag också ett par storlekar mindre än 190 cm. Spark är riktigt trampeffektiv och jag har kört en hel del XCO-tävlingar, cykelvasa etc med den. Funkar också bra i tex Trysil men det är inget jag skulle gå med för en heldag liftburen cykling.
Genius tycker jag är en grym allroundhoj och det går att köra betydligt hårdare med den än med spark. Inte lika trampeffektiv men som ambitiös hobbycyklist som trivs med långa dagar på leder, stigar och där jag gärna trampar uppförs för att sedan köra på ordentligt nedför så passar den bra. Jag har inte testat den ännu på XCO-tävling ännu men det blir intressant att se hur det rullar. Det är klart spark skulle vara snabbare men jag kör för nöjet snarare än pallplats.
Nya spark är mer kompetent cykel än den spark jag har och är det framför allt stigcykling som gäller så räcker den långt.
Som någon nämnde tidigare så är både spark och genius kompromisser vilket jag håller med om. För min del så är det precis det som gör att jag trivs med båda. För min typ av cykling så är genius mer rätt just nu men det kan också vara en del av nyhetens behag. Lycka till med ny hoj!
Tack för alla tips men idag blev det klart att jag köper en knappt använd Orbea occam H30 2021. Fick ett bra pris och den känns som en lagom modell att börja på :)

Tillbaka
Topp