Köpråd: Snabbare till gymmet

Galt

Medlem
Börjar ledsna på att cykla heldämpad mtb (Spec Camber Comp 29) i vardagspendlingen (15-20 km per dag).
Vill gärna ha något som känns lite mindre klumpigt och är lite snabbare.
Budget max ca 20k.

Allebike MB31 Gravel är ju omtalat bra, men verkar inte gå att få tag på nu. Mailade dem och de säger att de preliminärt tar nya beställningar på den i höst eller i vinter.

Det som verkar gå att få tag på inom budget som jag tittat på är Cannondale Topstone 2. https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel/topstone-alloy/topstone-2
och Cube Nuroad EX. https://www.cube.eu/uk/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-ex-flashstonenorange/

Värt att vänta på MB31? köpa någon av de andra? Eller ska jag strunta i Gravel Bike helt och kika på Landsvägshoj då pendlingen är på 95% asfalt?
Har aldrig cyklat landsvägshoj men inbillar mig att gravel är lämpligare för vinterpendling. Stänkskärmar pakethållare m.m. är inte viktigt för mig.

Hela detta år har jag använt min gravel till asfalt men med slicks (min racer är trasig och en ny är på väg in). Jag har inte saknat racern.
Med en gravel får du in bredare däck vilket ger en skönare cykling på sommaren utan att tappa mycket i prestanda. Du får också in vinterdäck, antingen dubbat eller vad som motsvarar bilismens dubbfria vinterdäck.

Ja inget konstigt på Alu versionen. Gängat BB, vanlig TA standard, 27,2 stolpe och ingen Ai.

Är inte BB30 heller, men de har lite olika lösningar på vevparti och lager beroende på modell/version.

BB30, AI offset (gäller endast kolramen) - det är väl de "vanliga" som brukar tas upp. Sen har de haft lite andra ovanor som 25.4 sadelstolpe som begränsar urvalet starkt mm. Men just alu Topstone har inte några annorlunda lösningar annat än att det väl är BB30 lager på den.

Jo. Men den här har 27.2 stolpe, gängat vevlager och ingen AI offset. Så jag blev nyfiken på vilka dåliga lösningar man skulle undvika genom att köpa en cube istället?

Jo. Men den här har 27.2 stolpe, gängat vevlager och ingen AI offset. Så jag blev nyfiken på vilka dåliga lösningar man skulle undvika genom att köpa en cube istället?
Hade kollat lite dåligt, man kan alltså köpa en ny Cannondale! Det var tusan. Går rykten om att kommande cyklar inte ska ha ai och gängat... Vi får se.

Men... Priserna run 18-20k för topstone (som är snygg) och ungefär samma för en nuroad (som också är snygg), men cuben har ju liksom 11-delat. Det känns lite mer 2017--- framåt tänker jag.
Mb31 gravel är ju rätt lång. Kanske inte passar alla. Annars hade den varit ett bra val om den går att få tag på nu snart

Ja inget konstigt på Alu versionen. Gängat BB, vanlig TA standard, 27,2 stolpe och ingen Ai.

Är inte BB30 heller, men de har lite olika lösningar på vevparti och lager beroende på modell/version.
Tack! Bra att veta.

Ska till en lbs som verkar ha lila (ser frän ut på bild) Topstone 2 inne och känna på den i början på nästa vecka.

Sett att Qube kallas för töntig i andra trådar, någon särskild anledning? eller är det som med Specialized att de "tuffa killarna" tycker de är för vanliga?

20 000 kr för vad kan det vara en kvarts pendling två gånger om dan? Och snart är det vinter, tänk på det. Det har sagts någon gång, att det enda man kan köpa för pengar är bekvämlighet. - Fick det i huvudet bara.

20 000 kr för vad kan det vara en kvarts pendling två gånger om dan? Och snart är det vinter, tänk på det. Det har sagts någon gång, att det enda man kan köpa för pengar är bekvämlighet. - Fick det i huvudet bara.
Visst är 20kkr mycket pengar, men snarare än bekvämlighet köper jag mig obekvämlighet jag köper ett verktyg för fart, adrenalin, svett, benpump, andfådhet och säkert några vurpor i vinter :)
Ville jag köpa bekvämlighet skulle jag fråga köpråd på en elassisterad skeppshultare eller bussbiljetter.

Ja, som språkpolis måste man sätta ner foten ibland...
b) motsv. TRAMPA, v. 4 c, om till maskin l. apparat l. instrument l. fordon hörande rörlig platta l. bräda som manövreras gm trampning o. som används för att reglera (viss funktion hos) l. driva maskinen osv. (jfr PEDAL 2, 3); äv. med inbegrepp av den mekanism hos en maskin osv. som är förbunden med trampan o. som förmedlar dess rörelse. En Spinnråck medh Trampa. SthmStadsord. 1: 120 (1654). Att hvarje trampa (på vävstolen), då hon nedtryckes, lyfter ett eller flera skaft i öfverfacket och sänker alla de öfriga skaften i underfacket. Andersson Väfn. 6 (1880). En mindre, med trampa drifven slipsten. 2NF 25: 1458 (1917). Maskinen kan sättas i gång och stoppas genom en trampa. HufvudkatalSonesson 1920, 1: 165. (Cyklisten) trampar på ”pedaler”, ett slags trampor, som sätta drifhjulet i rörelse. 2NF 31: 1091 (1920). Aspenström Bäck. 90 (1958; på orgel). — jfr ATLAS-, BÄLG-, FOT-, SPINNROCKS-TRAMPA m. fl.

Man får mycket cykel för pengarna om man köper beggat. Och en lagom inkörd "behöver inte vara värst (eller polerad)"-cykel är trevlig att ha till gymmet (eller att slänga runt lite överallt).

Jag var kanske litet grinig den dagen, men tycker du ska skilja din pendling från din träning och cykeläventyr.
Varför det? Måste pendling vara tråkigt?
Nu är vi egentligen redan OT... men jag tränar mycket och kan jag göra de nödvändiga transportsträckorna till något som är både roligt och nyttigt genom att "ösa järnet" med en vettig cykel (på ett trafiksäkert sätt) så ser jag inga nackdelar med det. Lite gran som om Sisyfos finner glädje i att knuffa på sin sten.

Börjar ledsna på att cykla heldämpad mtb (Spec Camber Comp 29) i vardagspendlingen (15-20 km per dag).
Vill gärna ha något som känns lite mindre klumpigt och är lite snabbare.
Budget max ca 20k.

Allebike MB31 Gravel är ju omtalat bra, men verkar inte gå att få tag på nu. Mailade dem och de säger att de preliminärt tar nya beställningar på den i höst eller i vinter.

Det som verkar gå att få tag på inom budget som jag tittat på är Cannondale Topstone 2. https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel/topstone-alloy/topstone-2
och Cube Nuroad EX. https://www.cube.eu/uk/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-ex-flashstonenorange/

Värt att vänta på MB31? köpa någon av de andra? Eller ska jag strunta i Gravel Bike helt och kika på Landsvägshoj då pendlingen är på 95% asfalt?
Har aldrig cyklat landsvägshoj men inbillar mig att gravel är lämpligare för vinterpendling. Stänkskärmar pakethållare m.m. är inte viktigt för mig.
Ta t banan ...

Tillbaka
Topp