Köpråd sökes: Hjälp att välja första heldämpade MTB
Apelsingummi sa:Quell sa:Jag sitter i liknande tankar. Jag har en XC-HT men känner att jag vill ha en heldämpad för mer brötig stig (men har aldrig varit den som älskar att köra jättefort).
Egentligen tänker jag att Kona Process 111 är cykeln för mig, men den kostar väl över budget. YT Jeffsy är den cykel fastnat mest för, tack vare bra pris, solida komponenter och vad som ser ut att vara en schysst geometri. Samtidigt kanske den har överdrivet mycket fjädring för vad jag kommer använda den till, men det kanske inte går att få för mycket av den varan? :P
Jag ligger mellan L och XL i storlek (189 cm lång med 93 cm innerbenslängd). Rådet brukar väl vara att ta den mindre storleken?
Men det är väl snarare en endurocykel? Jag vet inte riktigt vad det är jag söker, men det verkar vara en all-mountain jag söker.
Har själv funderat över storlek, jag trodde det var den större storleken man skulle välja?
Nu ska jag röra till det ytterligare (eller så struntar du helt enkelt i vad jag skriver :-) ): Är du helt säker på att det är en FS/heldämpad cykel du ska ha? En allroundcykel som funkar bra för både jobbpendling på asfalt och rejält stök och bröt är nog svår att hitta, det blir alltid en kompromiss åt ena eller andra hållet. Vilket förhållande tror du att det kommer att bli mellan asfalt/släta stigar och rejält stök och bröt; 20/80, 50/50, 70/30 eller...? Ytterligare en aspekt att ta med är att FS i förhållande till HT har fler rörliga delar som kan knasa och behöver servas samt (i förhållande till pris) är tyngre och sämre specade.