Köpråd: Spark 940 eller RC 900 Comp

mussla

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill köpa min första MTB och har efter mycket läsning tänkt mig att en Spark 940 eller Spark 900 RC Comp kan passa. Nu behöver jag ha lite hjälp att avgöra vilken av dessa som passar mig bäst. Lite bakgrund. Jag är van vid att cykla på helstel hybrid som väger kring 10 kg och är trampeffektiv. Eftersom jag inte har cyklat MTB förut så tänker jag mig grus och snälla stigar med inte alltför mycket rötter till en början. Jag vill alltså ha något som är trampeffektiv och som känns rapp. Det får inte vara segt/svampigt uppför. Vad säger Happy? 940 eller 900 RC Comp?

Mina mått: 187 cm, grenmått 89 cm, vikt 115.

Är inte Genius segare? Om du tänker på min vikt så skall Spark klara 128 kg (minus cykelns vikt) enligt Scotts hemsida så det borde var lugnt.

940 har väl lite kraftigare gaffel med tanke på din vikt och är lite styvare.
Jag har själv en 940 2018 och är nöjd, twinlocken är klockren om man vill både kunna cykla grusväg och Stig snabbt.
Däcken är dock värdelösa enligt mig, byta till ett par med bättre gummi ffa.

Gillar man stig mer än grusväg så passar 940 bättre. RC känns rappare och inbjuder till fart på lättåkta partier men är lite tråkig på stökigare stigar pga sin låga markfrigång samt avsaknaden av sänkstolpe. Skiljer en del i geometri mellan dessa så har du möjlighet att testa båda så rekommenderar jag det före köp.

Den kommer att kännas rappare i 3 minuter, sen tänker du inte mer på det.
Spark är en race-hoj byggd för 60kg xc-räkor. ;)

Tänker man bara köra grusväg så är det väl ingen direkt skillnad på cyklarna. Tänker att man ändå låser dämparna då. Det gör iaf jag.

Skulle nog säga 940, RC om du ska köra hardcore XC. har själv 920 som i princip är samma som 940 fast med carbon-ram. Perfekt allround-hoj som inte skäms för sig någonstans egentligen. Funkar till stök och bök men helt ok att trampa grus på också :)
Får du för dig att börja köra lite mer tekniskt (vilket många gör efter ett tag) är 940:in bättre val...

Tack för svaren. Det låter som att 940 skulle passa mig bättre än RC. Det jag var mest oroad över är att 940:in skulle kännas seg men den rädslan verkar obefogad.

Då har jag en fråga till. Om man går på storlekstabeller så hamnar jag med mina 187 cm ganska precis mellan L och XL. Hur skall man tänka där? Finns det några tips på vad man skall tänka på vid provcykling vad gäller storlek? Jag antar att provcyklingen kommer att sträcka sig till ett par varv på en parkeringsplats utanför en cykelbutik.

Har haft en 950L och nu en 920 XL, är 190cm drygt. Båda fungerade bra för mig tycker jag, varningen på XL blir ju egentligen sadelhöjden beroende på hur långa ben du har. Dvs XL har ju några cm högre sadelrör så justermånen blir ju mindre i XL än L i och med droppern...
Dvs lägstaläget på sadeln skiljer på L/XL
Så jag skulle nog säga benlängd är mest avgörande i ditt fall

Andra mått går ju att påverka en del med kortare styrstam etc....

filename=20180410_184701.jpg

XL finns hos Cykloteket, men den är dyrare.

Tycker att Cykelkrafts reklam är tramsig med mycket superlativer så som "Cykeln fungerar även utomordentligt bra för längre turer på väg." När får vi se randosnubbarna uppgradera till en Spark?

Så bra att den finns på cykloteket. Jag skall åka förbi där. För mig är inte det viktigaste att priset är det absolut lägsta.

Om någon har bra tips på vad man skall tänka på när man testar om storleken är rätt så tar jag tacksamt emot det. Det blir ju min första MTB. Jag tänker mig att det är bra att testa både att stå upp och sitta ned. Och att det finns utrymme för hisspinnen att röra sig. Hur mycket vill man att den skall kunna sänka sig förresten? Något annat att tänka på?

Återigen, tack för alla svar. Det uppskattas.

Ang storlek. Du kan cykla på båda.

Längden:
XL är 2 cm längre vilket ger en stabilare och tryggare cykel i stök, cykeln blir bättre både på att klättra och att köras utför. För att sitta som Du vill sitta kommer du att använda en styrstam som är 2 cm kortare på den större cykeln. Large levereras med 7 cm stam som du troligtvis behöver byta till 8 cm. XL levereras med 8 cm stam som du troligtvis behöver byta till 6 cm. Jag cyklar hellre på lång cykel med kort stam än omvänt. Men båda funkar.

Höjden fram:
XL är bara 9 mm i högre fram. Höjden justerar du med styrstammens vinkel (olika stammar har olika vinklar från 0-10° och kan vändas så att det blir + eller - beroende på om du vill höja/sänka styret). Höjden justeras också med hjälp av spacers under styrstammen 0-25 mm för att höja styret. Slutligen justeras höjden med val av styre från -5 mm flat bar till +35 mm riser bar. Du lär kunna hitta rätt höjd av styret oavsett ramstorlek. Alltså, L eller XL spelar ingen roll.

Höjden bak:
Här är den största skillnaden, XL har hela 5 cm längre sadelrör. Båda kommer med 12 cm dropper. Lägsta sadelhöjd på Large är 71 cm, på XL 76 cm. På vilken höjd har Du din sadel när du sitter och trampar effektiv? Mät din sadelhöjd! Från centrum vevparti till topp av sadel i linje enligt bild:
Sadel3-1.png

Är din sadelhöjd <76 cm köper du Large, >77 cm köper du XL. Då Spark ser ut som den gör med en knäck på sadelröret är det en fördel med så långt sadelrör som möjligt och så kort sadelstolpe som möjligt, annars blir den effektiva vinkeln på sadelröret för flack och sadeln hamnar dumt långt bak vilket är dåligt för cykelns förmåga att klättra. Funkar XL, köp XL.

Provcykla? Helt meningslöst eftersom de cyklar du provar kommer att ha fel bike-fit = fel styrstam, spacers, styre, sadelposition etc. Risken är stor att du drar en slutsats som inte har ett dugg med ramen att göra. Att det blir en Large bara för att den i butik råkade vara utrustad med den kortaste styrstammen. Så kommer du hem med en onödigt kort cykel, precis som 90% av alla rookies. Som blir lurade av en inkompetent butikssäljares svada.

Tusen tack Sixten för ditt mycket utförliga inlägg. Jag var och provade en XL i dag. Sadelhöjden gick fint (med 1,5 cm tillgodo) och den kändes faktiskt helt rätt i storlek även med original-stemmen. En XL får det bli.

För övrigt tyckte jag att den var lite svampig i fjädringen när jag stod upp och trampade. Dämparna var inställda efter min vikt och det var inte så stor skillnad på hur twinlocken stod. Kanske funkade inte twinlocken riktigt.

// Magnus

Kanon med XL :)

Fjädringen behöver säkert trimmas in (lufttryck etc.) för din åkstil. Inte helt otippat att wire till twinlock inte har rätt spänning för att reglera kompressionsdämpningen. Det är väl en cykelhandlare (prao) som monterar cykeln. Men det fixar de säkert till innan leverans.

Senast ändrad:
Ja det var säkert något med reglaget. Det var så mycket kunder inne så jag orkade inte ta upp det på plats där och då. Men det får de fixa när jag köper. :-)

Grattis, men vad är det för grön plastkåpa du har på bakdämparen? Rekommenderar dig för övrigt att byta pedaler till ett par bättre.

Det blev cykloteket Västberga. Fick prima hjälp där med att ställa in cykeln.

Aha, skall man ta bort den där gröna saken på bakdämparen? :-)

Nya pedaler blir det definitivt. De som sitter på var mest för att trampa hem cykeln, sen kunde jag inte låta bli att ta en runda i skogen. Grymt kul!

Är väl en mätgrunka för Sag?
Lär ju stå på isåfall, ”sag tool” eller liknande.
Och lite siffror typ 25% och 30%.

Har bara läst din fråga i början och säger därför 940 pga att den är mer mångsidig, väldigt mångsidig skulle jag vilja säga. Trampeffektiviteten är så bra att du inte kommer att uppleva den ett dugg svampig.

Det gröna är mycket riktigt en mätsak för sag. Inget man behöver ha på när man väl ställt incykeln antar jag. Jag plockade i varje fall bort den så den inte ramlar av i skogen (eller får stilpoliser att höja på ögonbrynen :-). Jag har också monterat på riktiga platformspedaler. Det blev bättre än mina hybrid/spd som jag cyklade hem cykeln från affären med.

För att återknyta till min ursprungsfråga om rc eller 940 så känns mitt val av 940 helt rätt. Jag har redan efter bara ett par vändor i skogen börjat leta efter rötter och stenar på stigarna att köra över. Det känns geometrin helt rätt för. Jag upplever inte något befarat jänkargung när man trampar heller.

Härnäst på inköpslistan står knäskydd, armbågsskydd, ny hjälm, kanske ryggskydd och nya däck.

Tack igen för alla råd.

Jag passar på att sno tråden lite! :)

Kollar på hoj till min bättre hälft, har fastnat lite för Scott Spark 920 alternativt 940.

https://www.bjoornscykel.se/product/scott-spark-940-2

https://www.bjoornscykel.se/product/scott-spark-920

Skiljet 11000 i pris på dessa två.
Ramen skiljer så klart, några hekto lättare.. sedan är väl cykeln hyfsat lika, åtminstone sett till geometri, dämpare osv.

Känns den 11000 kronor bättre i kolfiber ;-) Missförstå mig rätt, men det är ju ändå ett ganska stort steg upp från aluvarianten vad gäller pris.

Senast ändrad:
Sitter själv på en kolfiberram & med det sagt skulle jag inte rekommendera att haka upp sig på kolfiber vs aluminium, gå efter komponenter, plånbok & magkänsla (kan dock vara rejält med placeboeffekt med kolfiber ??). Vill du slänga ut 11'000kr extra så visst, kör på det, om det är 2 identiska cyklar & enda som skiljer är kolfiber vs aluminum så tvivlar jag starkt på att du märker 11'000kr skillnad mellan dom 2. Nu skiljer ju tex däck & fälg också mellan dom 2 du visade & lite annan skillnad men ah, äh, ni blir nog nöjda oavsett.

JesperA sa:
Sitter själv på en kolfiberram & med det sagt skulle jag inte rekommendera att haka upp sig på kolfiber vs aluminium, gå efter komponenter, plånbok & magkänsla (kan dock vara rejält med placeboeffekt med kolfiber ??). Vill du slänga ut 11'000kr extra så visst, kör på det, om det är 2 identiska cyklar & enda som skiljer är kolfiber vs aluminum så tvivlar jag starkt på att du märker 11'000kr skillnad mellan dom 2. Nu skiljer ju tex däck & fälg också mellan dom 2 du visade & lite annan skillnad men ah, äh, ni blir nog nöjda oavsett.

Jo.. kanske får bli så, alu hojen. Jag har i princip nya Hope bromsar och fräscha hjul byggda på Hope nav och stans fälg att lyfta över på den cykeln om det blir köp.
Så det blir bara kolfiber eller inte kolfiber ram som blir skillnaden egentligen.

Original:
Framnav: Formula CL811, 15x110mm
Baknav: Formula CL14811, 12x148mm, XD
Ekrar: 1.8mm
Fälgar: Syncros X-25S, 32H, 25mm, Sleeve Joint

Naven vägrar kanske 140+300 gram, fälgarna är kanske DT Swiss M462 @ 510 gram, total hjulvikt 1900 +/- 25 gram skulle jag tro.

Stighjul är 30 mm invändigt. En 30 mm alufälg (XM481) väger 530 gram, en 30 mm CF-fälg ca 430-480 gram. Spar alltså 100-200 gram på ett hjulset beroende på hur klena fälgarna är. Alufälgar kostar 1600 kr/par, CF det dubbla https://www.aliexpress.com/store/pr...m=2114.12010612/itm2home-1.0.0.10db637bjziGnF

Var inne på samma val förut, spark 940 eller rc 900. Var ganska övertygad om att det skulle bli en 940 innan jag hade provat båda då jag gillar stökcykling + köra nåt långlopp och gillar att köra på utför, men ville ha en rapp cykel då jag redan har en 160 mm enduro-hoj.

Men ändrade uppfattning helt efter att jag fick möjlighet att prova båda. Var större skillnad än jag trodde mellan dom båda, rc 900 kändes grymt lätt och rapp och ändå tålde att man köttade på i stöket. Medans 940 kändes riktigt trög, tung och klumpig i jämförelse.

En rc900 med dropperpost känns som det självklara valet för min del iallfall.

Senast ändrad:
Har själv en Spark 945. Navet bak är tydligen slutkört och cykelmekanikern tyckte att det såg ut att vara dåliga hjul. Vad rekommenderar ni för kvalitetshjul. Åker mest single track på skogsstigar, ganska tekniskt. Så vill ha bra kvalitet så att hjulen håller.

Tillbaka
Topp