Köpråd Specialized Rockhopper Elite/Expert eller Trek X-caliber 8 2022

Mange1973

Medlem
Ska köpa ny cykel till dottern som är 11 år och ca 150cm.

Funderar på Rockhopper Elite eller Expert, alternativt Trek X-Caliber 8 alla årsmodell 2022.

Trek känns lättare och har finare växlar med det som gör mig osäker på Trek är gaffelvinkeln. Rockhoppern har flackare vinkel på pappret men upplever även att det syns när hon cyklar på den.

Även lite osäker på sram sx sitter på Experten.

Kan tillägga att Specialized är mer uppskattad då hon nu har sin 4:e av det märket, detta ska man heller inte underskatta:)

Någon som stått inför liknade val?:)

Vad ska cykeln användas till och vad har du för budget?
Budget är dessa modeller, runt 12tkr

Hon kommer mest att använda den till Mtb-träning och även några tävlingar som Keps cup, Lida loop och Mtb adventure i Södertälje.

Dvs. inte cykla till skolan och inte downhill :)

Det som även talar för Specialized är ett oerhört bra andrahandsvärde.

Det svåra enligt mig är storleken eftersom att den cykeln som jag skulle ha rekommenderat, Orbea Alma H30, inte är tillräckligt liten. Det gör att du nog är tvungen att hålla dig till de större märkena.

Av Rockhoppern och Xcaliblren skulle jag nog säga att Rockhoppern ser bättre ut men egentligen så är båda lite sådär eftersom att dem har gammal geometri och gamla standarder som QR och rakt styrrör på rockhoppern så att uppgradera cyklarna senare kan bli svårt och oekonomiskt. För 12k så borde man få TA och Tapered styrrör. De gamla standarderna gör även att andrahandsvärdet blir betydligt sämre oavsett vilket märke eller nypris. En rockhopper elite är nog inte värd så mycket mer än 6-7k begagnat även i perfekt skick.

Här är ett till alternativ:
Ganska lik rockhoppern i nästan allt

Jag och dem flesta andra tycker att Deore är betydligt bättre än Sx men båda funkar

Det svåra enligt mig är storleken eftersom att den cykeln som jag skulle ha rekommenderat, Orbea Alma H30, inte är tillräckligt liten. Det gör att du nog är tvungen att hålla dig till de större märkena.

Av Rockhoppern och Xcaliblren skulle jag nog säga att Rockhoppern ser bättre ut men egentligen så är båda lite sådär eftersom att dem har gammal geometri och gamla standarder som QR och rakt styrrör på rockhoppern så att uppgradera cyklarna senare kan bli svårt och oekonomiskt. För 12k så borde man få TA och Tapered styrrör. De gamla standarderna gör även att andrahandsvärdet blir betydligt sämre oavsett vilket märke eller nypris. En rockhopper elite är nog inte värd så mycket mer än 6-7k begagnat även i perfekt skick.

Här är ett till alternativ:
Ganska lik rockhoppern i nästan allt

Jag och dem flesta andra tycker att Deore är betydligt bättre än Sx men båda funkar
Tack för input:)

Kan hålla med om att Deore är vassare än sx, Trek har både deore xt och tapered styrrör. På så så sätt så tycker jag den verkar bättre men att rockhopper har bättre geometri.

Canyon är ju helt ok men man måste upp till 7 för för att få luftgaffel.

Är beredd att lägga några kronor till för att kunna se och hämta hojen i en butik. Har haft lite otur med logistikföretagen senaste tiden;)

Tack för input:)

Kan hålla med om att Deore är vassare än sx, Trek har både deore xt och tapered styrrör. På så så sätt så tycker jag den verkar bättre men att rockhopper har bättre geometri.

Canyon är ju helt ok men man måste upp till 7 för för att få luftgaffel.

Är beredd att lägga några kronor till för att kunna se och hämta hojen i en butik. Har haft lite otur med logistikföretagen senaste tiden;)
Då det är till dottern som väger max 40kg så ställer det inte riktigt samma krav på komponenterna. Är skillnad när man väger 80+ Då påverkar det mer med växlar, styrrör och hjulaxlar.

Blev en Rockhopper Elite:)

Dottern kände mer för Specialized än Trek och Elite blev det självklara valet mot Expert.

Sedan har Rockhopper bättre geometri enligt min mening, sen om det har någon betydelse i praktiken vet jag inte:)

Känns som att Expert bara är dyrare (ca 2500:-), kan inte se några fördelar med SX 12 (11/50-32) mot Deore 11 (11/51-30)

Tycker att Deore hade bättre känsla och var lättare att växla för en 11 åring. Även shimano bromsarna kändes lättare att hantera jämfört med sram på Expert.

Tillbaka
Topp