Köpråd - stadscykel 4000 kr

cuppo

Medlem
Hej,

Jag är ute efter en cykel att ta till affären eller på en utflykt i stan. Jag kommer inte ha den låst på gatan längre tider särskilt ofta, så den behöver inte vara i fulaste laget :ROFLMAO:
Bor i Sundbyberg i Stockholm där det byggs en del och kryllar av trottoarkanter att ta sig obehindrat förbi, därför kanske en racer med tunna hjul är uteslutet?

Har kikat på både nya och begagnade, men med min relativt låga budget (4000 kr) så är det svårt att veta vart jag har mest framgång.

Tacksam för alla tips ni har ?

Eftersom du visade en bockstyre-cykel i din förra tråd:

Lite över 4000 kr men du kanske hittar en rabattkod eller fixar ihop det som fattas. ?

Snygga dom där! Har du haft möjlighet att testa eller ägt en sådan? Funderar lite över hur det känns att klättra på trottoarer med en sådan. Egentligen det enda som stoppar mig från just en sådan.

Snygga dom där! Har du haft möjlighet att testa eller ägt en sådan? Funderar lite över hur det känns att klättra på trottoarer med en sådan. Egentligen det enda som stoppar mig från just en sådan.
Nej har tyvärr ingen egen erfarenhet av den cykeln.
Trottoarcykling är förbjudet enligt lag, så det behöver du inte fundera så mycket på.

Vad tror du om denna? OK?
Skulle jag cykla till affären, lite i staden och kortare turer osv skulle jag inte valt en med bockastyre. Men det är jag det .
Ja alltså man får inte ha för höga förväntningar när man är nere på den prisklassen, Men dom funkar säkerligen för lite trampande.

Har faktiskt kikat på denna, verkar helt OK faktiskt. Dock är man orolig för kvalitén när är ny cykel kostar 3000 kr.
Tycker du den verkar vara något att hänga i granen?
Med tanke på priset ser den vettig ut. Men jag kan tyvärr inte "lova" något. Komponenterna är självklart nästan de billigaste du kan hitta. Det som är bra med denna är att det inte är Shimano Tourney bakväxel utan snäppet bättre Altus. Ett byte av däcken kan bli ett lyft.

Med tanke på priset ser den vettig ut. Men jag kan tyvärr inte "lova" något. Komponenterna är självklart nästan de billigaste du kan hitta. Det som är bra med denna är att det inte är Shimano Tourney bakväxel utan snäppet bättre Altus. Ett byte av däcken kan bli ett lyft.

Ska kika på denna idag också. Se om den är något att ha!

Det som ofta brukar brista på de här billiga cyklarna är hur väl ihopskruvade och justerade de är. Det är tyvärr svårt att avgöra innan, men köper man nytt i butik och allt är färdigmonterat när man hämtar cykeln så kan man ju testköra så allt fungerar bra.

Bock- eller rakt styre, det är väl mest en vanesak. Själv kör jag rakt styre i stan och bockstyre när jag tränar. Ska man cykla i stan är det ju trevligt om man kan ha skärmar på cykeln. Kolla att det finns plats för skärmar och att de går att montera på ett bra sätt. Det kostar också några hundra-lappar att köpa till skärmar. Pedaler tillkommer ev. också.

Om de cyklar du kollat på:
  • Fixie Inc-cykeln har ju ingen framväxel vilket är en sak mindre som kan krångla. Dock lite fult med ej matchande reglage. Den har också en ganska tung lättaste växel (46/32) vilket funkar bra för vissa men inte för mig.
  • White-cykeln har mekanisk skivbroms av tveksam kvalitet. Dessa skulle jag testa innan köp om de fungerar tillräckligt bra. Men jag tycker den ligger bra till prismässigt och har vettiga komponenter i prisklassen.
  • Decathlon har jag ingen personlig erfarenhet av men brukar ju rekommenderas och få bra test-betyg i de lägre prisklasserna. Dock har den cykel du länkar växelreglage på styrstammen och inte på handtaget som Fixie Inc har. Utan att ha kollat in denna något mer så skulle jag gått upp åtminstone till nästa nivå RC120:

• Cresent-cykeln på blocket har väl avhandlats i din andra tråd:

Senast ändrad:
Det som ofta brukar brista på de här billiga cyklarna är hur väl ihopskruvade och justerade de är. Det är tyvärr svårt att avgöra innan, men köper man nytt i butik och allt är färdigmonterat när man hämtar cykeln så kan man ju testköra så allt fungerar bra.

Bock- eller rakt styre, det är väl mest en vanesak. Själv kör jag rakt styre i stan och bockstyre när jag tränar. Ska man cykla i stan är det ju trevligt om man kan ha skärmar på cykeln. Kolla att det finns plats för skärmar och att de går att montera på ett bra sätt. Det kostar också några hundra-lappar att köpa till skärmar. Pedaler tillkommer ev. också.

Om de cyklar du kollat på:
  • Fixie Inc-cykeln har ju ingen framväxel vilket är en sak mindre som kan krångla. Dock lite fult med ej matchande reglage. Den har också en ganska tung lättaste växel (46/32) vilket funkar bra för vissa men inte för mig.
  • White-cykeln har mekanisk skivbroms av tveksam kvalitet. Dessa skulle jag testa innan köp om de fungerar tillräckligt bra. Men jag tycker den ligger bra till prismässigt och har vettiga komponenter i prisklassen.
  • Decathlon har jag ingen personlig erfarenhet av men brukar ju rekommenderas och få bra test-betyg i de lägre prisklasserna. Dock har den cykel du länkar växelreglage på styrstammen och inte på handtaget som Fixie Inc har. Utan att ha kollat in denna något mer så skulle jag gått upp åtminstone till nästa nivå RC120:

• Cresent-cykeln på blocket har väl avhandlats i din andra tråd:

Tack för ditt svar! ? Det är svårt att hitta en passande cykel när man inte ägt en cykel sen gymnasiet! Jag fick ner Cresent-racern i pris och slog till. Får se vad för utmaningar jag stöter på med den!

1593621788497.png

Har faktiskt kikat på denna, verkar helt OK faktiskt. Dock är man orolig för kvalitén när är ny cykel kostar 3000 kr.
Tycker du den verkar vara något att hänga i granen?

Jag skulle vilja hävda att den är löjligt bra för pengarna som pendlings/city samt vardagshoj (svårslagen) men jag skulle ändå inte använda den för mer än så. Visst, 3 lapp i grundpris men det tillkommer ju lås (helst två st om man ställer den ute i en storstad), lampor, skärmar och eventuellt däck (beroende på dina krav). Ett annat stort plus är att slitagedelar som tex kassett och dylikt är billigt till den här hojen (Shimano Altus).

Hoppas att att XXL sport fortsätter sälja den eller något liknande med singelklinga fram i samma prisklass. Kört min i ur och skur (ca 17 km x 2 pendling) nu sedan slutet av oktober inklusive senaste tiden i riktigt kallt väder, bara smörjt den, noll problem. Möjligt det vore klokt att byta kedja strax dock. Nackdel: Mekaniska bromsar är mycket sämre än hydraliska men ändå "ok" beroende på hur man planerar använda sin hoj, bakbromsen kan vara lite trög när det är kallt. Beroende på däck en riktigt bekväm stabil hoj om man inte stör sig på storleken och ett ganska brett styre. Jag ger blanka sjutton i om den är något kg tyngre (+ de två låsen jag släpar runt på...), det gör mig bara starkare och jag uppskattar komforten, det är en stabil hoj.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp