Köpråd : Stigcykel heldämpad <30.000

Hej!

Jag är på jakt efter uppgradering på MTB, efter jag köpet en begagnad hardtail för 5000kr för tre år sedan.

Jag har fastnat för cykling och känner att det är dags att köpa en häftigare cykel. Jag cyklar på Billingen i Skövde mestadels om det säger något för er (stig i skogen med lite rötter och stenar samt flow). Jag är 180cm lång.

Jag har försökt att kolla runt i djungeln bland olika märken och modeller, men har fastnat för några olika alternativ men vill ha lite input om det ena är bättre än det anda eller om det finns nått som man rent av ska undvika?

https://www.henrikssonscykel.se/cykelrea-1/trek-fuel-ex-8-gen-5 För 24990:-
https://racerdepan.se/product/habit-3/ 29990:-
https://www.allebike.com/sv/produkt...ke-alpha-polestar-edition--thunder--xt-1700-1 29990:- (dock ej dropper som vore önskvärt)
https://skovde.teamsportia.se/sport/cykel-1/cyklar/mountainbike/scott-spark-950-1.html 28990:-

Nu tog jag några men finns ju en del som är lite nedsatta med bättre komponenter än instegsmodellerna.

Som sagt alla idéer och input är välkomna.

Väl mött! /Gustav

Om du verkligen gillar Polestar alphan så hade jag gått på den och köpt till en dropper för ca 2,5k (har inga specifika rekommendationer men det finns lite trådar i ämnet om du letar runt lite). Finare cykel för pengarna får du inte.

Annars finns ju MB31 Discovery SLX om du vill gå ner lite i pris. Utseendet är ju inte för alla dock.

Välj den som du känner ett riktigt sug för att cykla på. Alla du länkar till tycker jag ser vettiga ut för pengarna.

För att ge dig ett till alternativ. Orbea Occam reas nu också. Även den mycket cykel för pengarna. Finns både nya och gamla modeller att hitta på rea.

”Sämsta” alternativet av det du listar är väl Habit. De andra har bättre komponenter på pappret men de säger ju inte allt. Fuel EX har ju en lite mer daterad geometri. Har en själv och kommer köra slut på den och för 24 k så är det ju väldigt bra pris, men Allebike Polestar och MB31 och Orbean ovan känns som ett modernare val och kanske något att bygga vidare på eftersom.

Jag äger fuel ex 8 och alpha polestar, öhlinsfjädringen är jättefin på alphan och det är nog svårt att hitta en mer prisvärd cykel just nu MEN jag tror inte det finns nått förborrat hål för en wire till droppern ( jag har ”el-droppern”) så ring allebike å kolla det först annars skulle jag lätt gå på trek fuel ex 8 då den är bra också, lite tyngre å inte lika fin fjädring men helt klart en bra bike, bra garantier också ?

Tack för svar! Jag har faktiskt varit och klämt på en sån Orbea hos lokala cykelhandlaren och tyckte den verkade vara bra. Även en Orbea Oiz men den tyckte jag att jag satt väldigt upprätt på, lite liknande den jag har idag.

Jag har suttit i flera veckor för att hitta rätt modell. Jag vet jag letar i "budget" segment med tanke på vad man kan betala för en cykel men samtidigt är det mycket pengar för en vanlig lekman.

Kul att höra input från både Trek och Allebike :)

Tack för svar! Jag har faktiskt varit och klämt på en sån Orbea hos lokala cykelhandlaren och tyckte den verkade vara bra. Även en Orbea Oiz men den tyckte jag att jag satt väldigt upprätt på, lite liknande den jag har idag.

Jag har suttit i flera veckor för att hitta rätt modell. Jag vet jag letar i "budget" segment med tanke på vad man kan betala för en cykel men samtidigt är det mycket pengar för en vanlig lekman.

Kul att höra input från både Trek och Allebike :)
Säker på att du inte blandat ihop Occam och Oiz när det gäller sittställningen? Har väldigt svårt att tro att du skulle sitta mera upprätt på Oiz.

Jag har Polestar Alphan och kör med utvändigt dragen dropper. Det blev inte alls så fult som jag trott och funkar bra. Man kan ju i framtiden köpa en begagnad trådlös alternativt köra trådlösa växlar. Då blir ett hål ledigt i ramen så att man kan köra invändigt dragen dropper.

Ja lite olika upplägg på nya modellen som finns i två versioner där den ena gjorts lite mer XC/trail LS med låsbara dämpare (den jag länkade till), den andra mer enduro-aktig med längre slag LT.

Lutar ju lite mot Orbean. Är det någon skillnad på tidigare år mot 2024 årgång? https://www.tcmcykel.se/p/mountainb...-occam-h20-lt-glitter-anthracite-metallic-red
Jag har inte så stor erfarenhet av moderna MTB men jag köpte en Occam H30, fjolårsmodellen. Hade en Laufy förra året som jag var nöjd med och tycker Orbea verkar göra bra och prisvärda cyklar. Jag har inte kört så avancerat ännu men det verkar vara en cykel att utvecklas med.

IMG_4662.jpeg

Jag har själv varit på jakt efter min första fs i några månader.
Först var jag inne på begagnade marknaden och lyckades inte hitta det jag sökte.
Min dröm cykel var spectral 6 men min budget var runt 20k.
Kollat massa reviews och jämfört hit och dit.
Men har insett att det inte går att hitta den "ultimata" cykeln för jag vet nu att det här är min första fs och den kommer vara rolig oavsett vad jag väljer.

Såg att occam hade grymt pris på sina cyklar men stod i valet och kvalet om jag skulle köra sl eller lt varianten.
Blev i slutändan en lt och jag kommer antagligen vara lite overbiked med 160mm slaglängd, men känner att jag kan offra trampeffektiviteten mot att det blir skönare att åka över rötter och så kan man åka lättare dh om man känner för det.
Litet plus med att dem nya modellerna verkar ha invändig förvaring i ramen.

Kännde också att 28k mycket för en lekman, men kom ihåg man lever bara en gång och zommar man ut lite så är det inga jätte pengar och du kommer antagligen ha glömt din investering när du väl har cykeln i dina händer?

Senast ändrad:
Jag har inte så stor erfarenhet av moderna MTB men jag köpte en Occam H30, fjolårsmodellen. Hade en Laufy förra året som jag var nöjd med och tycker Orbea verkar göra bra och prisvärda cyklar. Jag har inte kört så avancerat ännu men det verkar vara en cykel att utvecklas med.
Jag har själv varit på jakt efter min första fs i några månader.
Först var jag inne på begagnade marknaden och lyckades inte hitta det jag sökte.
Min dröm cykel var spectral 6 men min budget var runt 20k.
Kollat massa reviews och jämfört hit och dit.
Men har insett att försöka hitta den "ultimata" cykeln för jag vet nu att mim första fs kommer vara rolig oavsett vad jag väljer.

Såg att occam hade grymt pris på sina cyklar men stod i valet och kvalet om jag skulle köra sl eller lt varianten.
Blev i slutändan en lt och jag kommer antagligen vara lite overbiked med 160mm slaglängd, men känner att jag kan offra trampeffektiviteten mot att det blir skönare att åka över rötter och så kan man åka lättare dh om man känner för det.
Litet plus med att dem nya modellerna verkar ha invändig förvaring i ramen.

Kännde också att 28k mycket för en lekman, men kom ihåg man lever bara en gång och zommar man ut lite så är det inga jätte pengar och du kommer antagligen ha glömt din investering när du väl har cykeln i dina händer?

Kul att båda har bra erfarenheter av denna cykeln!! :)

Bra sagt Anton det är ju bara pengar men det är ändå ingenting man bara köper utan eftertanke, inte för mig iallafall.

Jag har varit inne på denna https://www.blocket.se/annons/skaraborg/orbea_occam_h_20/109422658 finns hos butik i stan. Kan ju kolla om han kan gå ner nått kan det bli en bra affär ;)

Förvaring i ramen verkar ju komma på en del nya cyklar. Jag tycker det verkar smidigt om man kan få ner slang och multiverktyg men motiverar inte stora gapet på priset. Man kan väl inte få allt antar jag.

Bra sagt Anton det är ju bara pengar men det är ändå ingenting man bara köper utan eftertanke, inte för mig iallafall.

Jag har varit inne på denna https://www.blocket.se/annons/skaraborg/orbea_occam_h_20/109422658 finns hos butik i stan. Kan ju kolla om han kan gå ner nått kan det bli en bra affär ;)

Förvaring i ramen verkar ju komma på en del nya cyklar. Jag tycker det verkar smidigt om man kan få ner slang och multiverktyg men motiverar inte stora gapet på priset. Man kan väl inte få allt antar jag.

Tänk dock på att det där är fjolårets modell och att det finns en ny idag...

Tänk dock på att det där är fjolårets modell och att det finns en ny idag...
Det är ju frågan då. Bättre att satsa på årets modell med sämre komponenter eller fjolårets med bättre spec?

Jag får nog tänka som tidigare sa att man blir nog nöjd med vad man än skaffar i vilket fall då klivet från det jag cyklar på idag (Merida big nine 200).

Ja jag tänker det. Sjuke
Om inte annat så kanske det finns prutmån på den äldre?

Skulle jag kunna få den äldre för 25-26 tusen så kanske det inte är värt att lägga ytterliga 7000 för https://www.spobik.se/held-mpad-mtb-orbea-occam-sl-h10-slate-blue-orange-cloud-matt ?

Men då kan jag sitta i oändlighet och lägga på nån tusenlapp hit eller dit är jag rädd för.

Ska också tilläggas att jag tänkt köpa spd skor samt pedaler så har ju utgifter över cykeln på ytterligare nån tusenlapp utöver cykeln.

Helt rätt att man ska lägga en tanke, det jag menar är att det finns så sjukt många cyklar som passar en och hittar man vilken typ av cykel man är ute efter så kommer man bli nöjd oavsett märke då det kommer vara äns första fs.

Jag var inne och provcyklade lite cyklar idag på cykelkraft och blev imponerad av det mesta. Testade även provtrampa en occam h20 och av det lilla test jag gjorde så kändes den riktigt skön, trodde först att 29tums hjulen skulle kännas klumpigt då jag kör 27,5 hjul och en storlek mindre på min hardtail. Så reachen är något längta och ramen är större.
Men hade inga problem att stå stilla och balansera på cykeln och lyckades även göra en tight vändning sakta, kände mig hemma på cykeln direkt och ville egentligen bara ta med mig cykeln hem direkt och ut och bröta i skogen.
Men det var den dyrare kolfiber varianten så något längre utanför min budget, men bestämde mig där och då att det får bli en orbea iallafall?
Kan tilläggas med att droppern går väldigt långt ner i ramen så man får mycket spelrum med kroppen. Satt först på en large som jag trodde var medium och jag är 168cm.

Hur mycket bättre är H20 komponenterna jämfört med H30? Köpte min H30 från Älvängens för 20’ utan pedaler.

Skulle jag köpa ny stigcykel / downcountry (eller vad de heldämpade lagom-cyklarna kallas numera) så skulle jag definitivt kolla på:
SLX eller Deore, där kanske jag skulle ta en SLX. :unsure: Ev uppgradera växelreglage till en XT, annars komplett och prisvärd.

Edit: jag kör en Scott Genius från 2018 nu, och är egentligen nöjd men jag ogillar de Scott-specifika bakdämparna.

YT Izzo är annars en bubblare. Tramp effektiv DC hoj för svenska skogar.

Core 1 från 23k men skulle nog tittat på Core 3 då det är väldigt mycket bling för pengarna.

YT Izzo är annars en bubblare. Tramp effektiv DC hoj för svenska skogar.

Core 1 från 23k men skulle nog tittat på Core 3 då det är väldigt mycket bling för pengarna.

Det är ett tag sedan euron låg på en tia ;) Core 1 landar på nästan 27' med frakt. Men visst, fortfarande under budget. Lite bättre gaffel än MB31 men personligen så rankar jag nog SLX högre än SX.

Senast ändrad:
Säker på att du inte blandat ihop Occam och Oiz när det gäller sittställningen? Har väldigt svårt att tro att du skulle sitta mera upprätt på Oiz.
oiz byttes väl från förhållandevis brant framända till modernare geo helt nyligen, kan ju ha varit gamla modellen han provade...?

Kul, fick hem min idag med, har precis varit ute på en tur. vilken cykel säger jag asså,körde en slinga som börjar med en 150m lång mördarbacke, idag dock flög jag upp för den och ingen mjölksyra i benen och hela leden var bara en fröjd att cykla, rötter bara rullade man över och man hade fart hela tiden, dock när jag cyklat klart så skulle jag knäppa i lockouten på bakdämparen och det visar sig att jag cyklat med bakdämparen stängd hela rundan ?

Bilagor

• PXL_20240620_181247200.jpg
    PXL_20240620_181247200.jpg
    422.5 KB · Besök: 97
Kul, fick hem min idag med, har precis varit ute på en tur. vilken cykel säger jag asså,körde en slinga som börjar med en 150m lång mördarbacke, idag dock flög jag upp för den och ingen mjölksyra i benen och hela leden var bara en fröjd att cykla, rötter bara rullade man över och man hade fart hela tiden, dock när jag cyklat klart så skulle jag knäppa i lockouten på bakdämparen och det visar sig att jag cyklat med bakdämparen stängd hela rundan ?
Är det en Orbea Occam? Kan jag också låsa bakdämparen på min 2023a?

Det var ju natt och dag som jämfört med gamla cykeln!

Jag har en switch på min på dämparen som sagt, bra att låsa nr man skulle ta sig till berget :).
Nu måste man lära sig droppern med :)

Tillbaka
Topp