Köpråd till cyclocross

Köpråd till cyclocross
Kristoffer.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas att alla är nöjda och fått sina cyklar!
>
>
> Kollade lite däcken Bengt-re tipsa om, sammy
> slick. Säkert världens idiotiska fråga, men
> vill inte öppna en ny tråd bara för den!
>
> Det jag undrar över är maxvikten. Det står 70
> kg på hemsidan, det är per däck antar jag? Tror
> ni det är bättre rull i dom mot kenda-däcken
> som var med?

Jag testade aldrig med kends däcken så svårt att jämföra. Dock fungerar sammy slick vettigt även på grus och enklare stig det lilla jag testade. Dock så skall man nog ner lite i lufttryck för bästa uppträdande på grus, men jag börjar högt och sänker varefter.

Bilagor

• IMG_20140529_172940-1.jpg
    IMG_20140529_172940-1.jpg
    186.6 KB · Besök: 25
Köpråd till cyclocross
Hej alla Verenti ägare, jag köpte också en Verenti substance. Men jag har en fråga angående tå överlappning, när jag svänger lite mer så touchar alltid min fot framdäcket, när vevarmen och pedalen pekar mot framdäcket. Jag har foten placerad så att ca 1/3 av foten sticker ut från trampan framifrån sett. Har jag fötterna fel placerat? skall dom kanske inte alls sticka ut?

Nu beställde jag Medium men då mina mått var inom dessa mått, det hade väl inte gjort någon skillnad med Large heller?

Skall tilläggas att jag är helt nybörjare vad gäller denna sortens cyklar, utifall att någon tyckeer det är en konstig fråga.

Köpråd till cyclocross
newbie_spe skrev:
> Hej alla Verenti ägare, jag köpte också en
> Verenti substance. Men jag har en fråga angående
> tå överlappning, när jag svänger lite mer så
> touchar alltid min fot framdäcket, när vevarmen
> och pedalen pekar mot framdäcket. Jag har foten
> placerad så att ca 1/3 av foten sticker ut från
> trampan framifrån sett. Har jag fötterna fel
> placerat? skall dom kanske inte alls sticka ut?
>
> Nu beställde jag Medium men då mina mått var
> inom dessa mått, det hade väl inte gjort någon
> skillnad med Large heller?
>
> Skall tilläggas att jag är helt nybörjare vad
> gäller denna sortens cyklar, utifall att någon
> tyckeer det är en konstig fråga.

Jag har också en medium och märker även jag av detta. Antar att det bara är att lära sig att ha vevarna i rätt position när man svänger.

Köpråd till cyclocross
newbie_spe skrev:
> Hej alla Verenti ägare, jag köpte också en
> Verenti substance. Men jag har en fråga angående
> tå överlappning, när jag svänger lite mer så
> touchar alltid min fot framdäcket, när vevarmen
> och pedalen pekar mot framdäcket. Jag har foten
> placerad så att ca 1/3 av foten sticker ut från
> trampan framifrån sett. Har jag fötterna fel
> placerat? skall dom kanske inte alls sticka ut?
>
> Nu beställde jag Medium men då mina mått var
> inom dessa mått, det hade väl inte gjort någon
> skillnad med Large heller?
>
> Skall tilläggas att jag är helt nybörjare vad
> gäller denna sortens cyklar, utifall att någon
> tyckeer det är en konstig fråga.

Toe overlap är väl nästan standard med cx geometri. Jag har ganska små fötter och klarar mig precis med sommarskorna med höst vinter pjucken får även jag Toe overlap. Inga problem - bara lite disciplin. Man har ju inte innersidans fot ner heller när man svänger brant med mtb.

Jag ser det som en feature. Geometrin är riktigt bra för grusrace. Testade att stå på hårt på dålig grusväg idag och känns lättkontrollerat och vettigt stabilt. Fick nytta av släta undersidan av topröret också till en stökig bära cykeln över krondike episod. Bra cykel till det jag vill ha den.

Aningen stora steg mellan växlarna med 9 delat och 11-32 kasett. Egentligen lite för stora för full Kadensenkomfort på asfalten, men men något får man offra...

Senast ändrad:
Köpråd till cyclocross
Skönt att man inte är ensam iallafall. Men det hade väl inte spelat någon roll med Large istället för Medium avståndet mellan pedal arm och framdäck är samma eller?
Det är avkapning av tårna som gäller antar jag.

Senast ändrad:
Köpråd till cyclocross
Jag har large och 43 i skor ( dock 44 på shimano) och det klarar sig som sagt precis med sommarskorna. Men jag kör som det inte går. Bra vana tänker jag.

Justera bak klossarna är annars en (korkad) lösning.

Köpråd till cyclocross
Jag har också toeöverlapp. Så är det tyvärr. Bara att anpassa sig.

Dock är ju inte skärmstagsfästet fram speciellt smart på höger sida. Och pakethållarfästet är ju direkt dumt. Fick göra en fullösning med långa skruvar och massa muttrar. Annars en grym hoj!

Guldkedjan var riktigt snygg! Vad är det för kedja?

Köpråd till cyclocross
Yepp en kmc kedja är det. Har det på mtb också och håller bättre, är snyggare, rostar inte lika lätt om man inte orkar olja kedjan direkt efter en missärregn runda. Är väl en gnutta onödigt, men vad fan fungerar bra och är snyggt.

Fix lösningar för skärmar och liknande är regel snarare än undantag. Läste mycket irriterat om genesis cyklarna. Och deras lösning är ungefär lika bra eller dålig som den på verentin. Bara att mecka och fixa tänker jag iaf - det blir inte enklare eller bättre på dyrare hoj heller...

Senast ändrad:
Köpråd till cyclocross
onyx3 skrev:
> Hur mycket väger verentin i medium?
> Edit: 11.4 såg jag nu. Stämmer det?

Min vägde 12.2 med pedaler, 2 flaskställ samt fram- och baklampor.

Köpråd till cyclocross
En enkel och bra uppgradering. Byt kablar och höljen till bromsarna. Original är sopdåligasopdåliga och Shit vilken skillnad med fina jagwire istället billig och givande uppgradering.

Sen att det var ett meckarmisstag som föranledde bytet är en annan sak.

Senast ändrad:
Köpråd till cyclocross
Tack för tipset. Kanske ska testa det. Jag tycker bromsarna blev riktigt bra efter lite inslitning men fy 17 vad jobbiga att justera. Fick inte till dom med visitkortstipset...

Köpråd till cyclocross
Jag har satt på andra ok...

Behöver bra bromsar som jag kör...

Bilagor

• IMG_20140612_161428.jpg
    IMG_20140612_161428.jpg
    139.4 KB · Besök: 27
Köpråd till cyclocross
Funderar på en Substance. Är 172, 78 ben och velar mellan S och M. De rekommenderar S för 168-176cm, så det borde funka, men måtten ser små ut.
http://www.wiggle.se/verenti-substance-sora-2015/).

Som jämförelse passar en Rove AL 2016 i stl M/51 (TT 545, reach 385)
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm

Sedan såg jag att Akoa är samma längd som mig och valde M. Vad fick dig att gå på M istället för S? Någon som vet reach på Verentin?

Edit: Nevermind... Antar att M blir bra med kortare styrstam

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp