Köpråd triathloncykel (N+1 eller ej)

zur_mitte

Aktiv medlem
Jag har stött på problem av inte helt oangenäm art. Jag har blivit biten av triathlon och har insett att jag vill fortsätta med det, men samtidigt har jag en tajt budget. Mitt intresse får inte inkräkta på övriga familjens ekonomi (husrenovering, resor och barnens fritidsaktiviteter). Jag började min någorlunda seriösa cyklistkarriär på en Merida Ride 400 https://www.merida.se/racer-ride-400 som jag fick loss för 6400 kronor. Jag trivs bra med den, men den är i ärlighetens namn inte optimal för triathlon. För olympisk distans och kortare fungerar den helt ok, men ju längre distansen blir desto mer saknar jag möjligheten att vara mer aero.

Frågan är nu om jag ska modifiera den eller köpa en dedikerad triathloncykel? Budgeten är som sagt inte överdrivet stor... Alternativen blir då följande:

1. Bågar + sadelstolpe att montera på befintlig cykel. Eftersom jag fortfarande enkelt vill kunna cykla i grupp och inte vill skruva för mycket mellan gångerna blir det i sådana fall en Redshift Switch Aero System https://redshiftsports.com/switch-aero-system. Med det systemet kan jag enkelt ta på och av bågarna, samt förflytta sadeln i längsled, utan att ändra några inställningar. Kostar ca 4500 med frakt, tull och moms.

2. Crescent Tempus Alu http://www.erlan.se/crescent-tempus-alu-630-20-vaxlad-tempocykel-p-11223-c-727.aspx Jag har fått ner priset hos en handlare till strax under 7000 kr. Ramstorleken (57 cm, skulle egentligen vara allra bäst med 59 verkar det som, eller 58 som inte finns) är lite liten, men enligt handlaren (som är en väldigt erfaren cyklist) så är storleksskillnaden så liten att det räcker att förlänga styrstammen från 50 till 110 mm för att den ska bli riktigt bra. Självklart vill han sälja, men det var han som påtalade storleksdiffen - själv tyckte jag att den kändes bra som den är. Negativt är att den är 1 kg tyngre än min vanliga cykel, har Tiagra istället för 105 (kan alltså inte använda samma hjul utan att byta kassett) och kommer att ta plats i garaget. Samtidigt innebär det ju att jag har en cykel som är dedikerad för ändamålet.

3. Hitta en begagnad cykel. Jag håller alltid ögonen öppna, men har inte hittat något som verkar vettigt. Jag har tummen mitt i handen och kan inte bedöma om en repa i lacken är just en repa eller om det är en skada i ramen, eller för den delen i vilket skick olika komponenter är i. Detta innebär att en begagnad cykel måste vara sjukt billig för att jag ska våga - det kan ju hända att den första servicen blir väldigt dyr.

Jag förstår att inget av alternativen är optimalt, men 7000 kr ligger precis på mitt budgettak för tillfället, så jag kan inte riktigt komma på några fler alternativ. Vilket verkar vettigast, har jag glömt något viktigt och finns det något alternativ jag missat?

Har ni några goda råd?

Senast ändrad:
Alternativ 2 eller 3, Troligtvis får du ju mer cykel för pengarna med alternativ 3 men med lite mer chansning då kanske.
Alternativ 1 blir aldrig lika bra. Antingen kommer du få kompromissa med sittställningen för linje eller tempo.

Nu minns jag inte hennes namn, men en av Stockholmspolisens damer menade att behovet av en renodlad tempocykel är överdrivet. Först när hon kvalade in till IM Hawai köpte hon en. Jag har själv kört en IM på en helt standard Crescent Giga med tempopinnar. Så första rådet är att tänka på vad du vill uppnå. Jag tänker att om jag har förlorat lite tid mot andra så är jag egentligen lite bättre, då de är materialdopade. Det är ett bra resonemang när budgeten är begränsad. Dessutom vill jag i första hand testa mina egna gränser och är ganska ointresserad av var jag ligger i förhållande till andra.

Jag skulle råda dig att försöka få bekräftat att Red Shift systemt fungerar som det är tänkt. Välj sedan mellan att köpa det.eller att köpa Crescenten. Med den senare kan du skifta cykel utan ledtider. Att den är tyngre har ingen större praktisk betydelse. I triathlon accelerar du inte en massa och Sverige är ganska platt.

Om du inte kan få hjälp med beg köp skulle jag avråda från det, det kan snabbt dra iväg om något inte är ok och har du en fix budget får det inte hända.

Jag tror också att det egentligen är överdrivet med en renodlad tempocykel för mina behov, och att jag helt klart _klarar_ mig med tempopinnar och framflyttad sadel. Tiden är ganska oviktig för mig - jag tycker mest att det är riktigt roligt att genomföra själva loppen och att träna inför dem. Det blir mycket mer allsidig träning än att bara träna en disciplin, och det passar mig perfekt.

Jag har läst ett antal recensioner av Red-Shiftsystemet och de flesta verkar mycket nöjda. Det är lite tyngre än en "fast" lösning (såklart), men som du skriver så brukar loppen vara i väldigt flack terräng, och jag tränar själv oftast på Uppsalaslätten med minimala stigningar men ofta ganska kraftig vind.

Jag tror nog jag slagit begköp ur hågen. Känns som sagt risky.

Då återstår valet mellan alternativ 1 och alternativ 2, om ingen har ytterligare något annat råd. 2500 kr är inte jättemycket pengar när man har dem och därför handlar avvägningen mer om vilket alternativ som är bäst än vilket som blir billigast. En fördel jag kan se med att montera pinnar på befintlig cykel är om jag vill göra längre cykelutflykter med packning, eller kanske en brevet (om man nu får ha pinnar då?).

Det blir bättre/roligare med en riktig cykel avsedd för triathlon. (Körde IM 2012 på racer med clip-on, 2013 med tt-cykel).

Kan du behålla Meridan för gruppcykling och köpa en dedikerad tri-cykel så gör det!
Och tänk på att du måste vänja dig vid sittpositionen. Dvs sitt inte hela vintern på trainern med Meridan om det är i triathlon du ska prestera.

Du skriver inget om budgeten. Men frågan är om inte om begagnat är vägen att gå. Det brukar gå att hitta bra cyklar för ~10000kr. Invänta Kalmar IM och se om det dyker upp något?

Budgeten är ganska exakt 7000 kr :-) Kan säkert gå upp en tusenlapp, men sådana summor känns för höga för begagnat eftersom jag inte gott nog kan bedöma skicket.

Sittpositionen kommer att bli en rejäl utmaning!

Argument som "roligare" uppskattas verkligen. Eftersom jag inte har några elitambitioner whatsoever så är det ett av de starkaste argumenten jag kan tänka mig :-)

Jag körde ett par säsonger på en lite moddad hybrid. När jag sen "råkade" få ett litet extra tillskott i kassan köpte jag tempo-hoj, men slog även till på en linje-hoj samtidigt av den anledningen att jag ville kunna "klungköra" med klubben och trodde inte att jag skulle tycka det var så roligt på hybriden efter att jag känt hur det är att köra tempo-hoj.
Hade alltså inte ens testat en linjehoj mer än 5-min när jag köpte både tempo och linje.
Kan ju säga att jag inte ångrat en sekund att jag köpte båda hojarna. Det är absolut inga värstinggrejer men nu har jag ändå cyklar anpassade efter det dom ska användas till.

Tror iofs inte att det är något fel med tempobågar och annan stolpe på en linje, Men det finns liksom inget som säger att sittpositionen blir rätt bara för att man sätter på dom grejerna. Antingen får man ha en kompromiss både i tempo och linje-läget eller i något av dom. Har man en väldans tur så kanske dte blir bra i båda, men den chansen är nog mindre iaf.

Att lägga drygt halva budgeten på ett "snabbsystem" som kanske blir lite halvdant eller hela budgeten på en dedikerad cykel tycker jag personligen är en no-brainer. Dedikerad cykel helt klart. Men jag har ju inte testat "snabbsystemet" så jag kan ju inte vara säker förstås.

Låter som om linje 2 blir det bästa faktiskt. En annan fördel är dessutom att jag slipper lång leveranstid och därför kan börja använda den ganska direkt. Har nog bestämt mig :-)

zur_mitte sa:
Låter som om linje 2 blir det bästa faktiskt. En annan fördel är dessutom att jag slipper lång leveranstid och därför kan börja använda den ganska direkt. Har nog bestämt mig :-)

Det är ju ganska mycket cykel för pengarna och jag tror att det helt klart är rätt väg att gå! Du får ju dessutom reservhjul på köpet till båda cyklarna om de kan byta hjul med varandra - helt klart trevligt så att man man kan åtgärda ett ekerbrott eller bodyhaveri dagen innan racet med prylar man har hemna....

Nu är den köpt, ska få den utlevererad på måndag - färdigservad och klar :-)

När jag till sist kunde få den för 7000 inklusive SPD-SL-pedaler och den längre styrstammen var det inget att tveka på längre. Synd att jag inte kommer hinna köra in mig på den innan Stockholms triathlon, hade varit kul att hinna inviga den under ett lopp redan i år.

Tack för alla råd jag fick!

zur_mitte sa:
Nu är den köpt, ska få den utlevererad på måndag - färdigservad och klar :-)

När jag till sist kunde få den för 7000 inklusive SPD-SL-pedaler och den längre styrstammen var det inget att tveka på längre. Synd att jag inte kommer hinna köra in mig på den innan Stockholms triathlon, hade varit kul att hinna inviga den under ett lopp redan i år.

Tack för alla råd jag fick!

Det var banne mig ett bra pris du fick! Lycka till och ha kul!

Nu har jag hunnit ta några kortare turer med den, och det är fantastiskt hur mycket snabbare det går - särskilt i motvind.
Jag hade egentligen tänkt vänta med att börja använda cykeln under lopp till nästa säsong, men nu när det går så bra har jag omvärderat min ståndpunkt :-)

I helgen blir det Knivsta triathlon på en lite kortare sprintdistans (endast 16 km cykling), och om det känns bra då får den nya Crescentraketen följa med till Stockholm nästa helg för en olympisk.

Är det någon som har bra tips på ett billigt och bra vätskesystem? Jag har flaskhållare i bakkant av sadeln, men ännu ingen lösning för att kunna dricka i aeroposition. Om systemet har hållare i framkant för cykeldatorn är det ju ännu bättre! Allra bäst vore ju dock någon form av life hack som inbegriper sjukt låga kostnader ;-)

Tillbaka
Topp