Köpråd vardagscykel

Ponta79

Medlem
Köpråd vardagscykel
Jag tänkte höra med expertisen här på forumet vad som är rimligt att betala för en vardagshoj. Duger det gott med en från biltema för 2000 kr? Eller får man mer valuta för slantarna om man lägger till några tusenlappar?
Vi har tänkt använda hojen till lugna turer med antingen barnstol eller cykelkärra bakpå. Jag tar gärna emot tips på prisvärda cyklar. Vi har en maxbudget på 10k, och har nog tänkt oss en dammodell.

Köpråd vardagscykel
Tanken är att både jag och tjejen ska kunna använda den. Hon är ca 170 cm. Jag har fått för mig att det är mindre underhåll med navväxel? Är det några andra detaljer som kan vara bra att tänka på?

Köpråd vardagscykel
Monark och Crescent är inte spännande men funktionella. Tjejens treväxlade Monark går till och från jobbet från vår till höst. Sedan brukar det även bli lite äventyr (i genomsnitt på 2-4 mil / 8 mil som längst på en tur) så den har samlat på sig några mil vid det här laget... Vårat enda problem var slangarna men bytte till Continental och sedan har det inte varit något mer med det. Den går på service en gång om året och jag har gjort lite lättare underhåll emellanåt (spänt handbromsen och sånt).
Tycker den är riktigt skön fast jag föredrar min reservcykel som är aningen styvare. En 50 år gammal, nedärvd, treväxlad Crescent för damer. Vi är båda i er längd fast jag är riktigt tung och det har inte varit något problem.

Tillbaka
Topp