Köpråd vevparti

Kimmo83

Medlem
Köpråd vevparti
Jag ska byta vevpartiet på min Scott Spark rc900 team 2019. Idag sitter det SRAM GX eagle vev på plats som levererades med cykeln.
Är det något jag ska tänka på innan?

Har tittat lite på dessa Truvativ Stylo Eagle dub 32T vevparti. Verkar vara bra alternativ till SRAM X01.
Vilken vevarms längd ska man välja?

Köpråd vevparti
Ska du byta för att de är lite skavda? Kladda på lite färg bara.
Längd väljer du enklast utifrån din längd eller efter om du vill ha länge eller kortare än du har nu.
Det finns lite olika formler för ideal längd om man tycker det är kul. Enligt nån formel ligger jag mellan 170 och 175 med mina 176cm.

Köpråd vevparti
Ska du byta för att de är lite skavda? Kladda på lite färg bara.
Längd väljer du enklast utifrån din längd eller efter om du vill ha länge eller kortare än du har nu.
Det finns lite olika formler för ideal längd om man tycker det är kul. Enligt nån formel ligger jag mellan 170 och 175 med mina 176cm.

vart hittar man denna formel? För att beräkna ideal längd på vevarmarna?

Köpråd vevparti
Jag hittar inte exakt den formeln men enligt det här ligger jag närmare 170. Vilket jag också har nu.

Sen kör väl de flesta mtb med 175 eller 170...i den mån jag märker någon skillnad tror jag att jag föredrar 175 men det är ju nice att slå i mindre.

Edit. Sen borde man väl utgå från ben inte hela kroppen...

Köpråd vevparti
Men jag märker stor skillnad nu när man ”planerar” vevarms placeringen lite i stökigare terräng. Har nog bara skrapat i lite det sista. Förra året så tog det totalt stopp mot vissa stenar.
och de överlevde, och nu har du inte problemet särskilt längre. längtan efter byte till nya vevar att skrapa fram patina på framstår som oklar?

Köpråd vevparti
och de överlevde, och nu har du inte problemet särskilt längre. längtan efter byte till nya vevar att skrapa fram patina på framstår som oklar?

Ne det bästa hade nog varit å behålla dessa jag har.. lär ju slå i dom fler gånger i framtiden. Jag är nog inte så petig att jag behöver måla över skrapmärkena.
Det som hade varit positivt om man väljer att byta/uppgradera är och få dit några millimeter kortare vevar.. för det är nog hår fint avstånd det handlar om när det bara skrapar i.. gillar inte ens teknisk terräng så vete fasiken hur jag hamnar där:)

Tillbaka
Topp