Köpråd, vilka platta pedaler?

speffy

Aktiv medlem
Jag är i behov av nya platta pedaler, greppet duger inget vidare med vanliga billiga standard pedaler.
Jag har läst en del tester och recensioner och tror jag bestämt mig.
När jag sedan läser lite till så får jag en annan uppfattning.

Tar tacksamt emot lite råd kring era erfarenheter kring pedaler.
Följande jag titta på är:
DMR V12 https://www.wiggle.se/dmr-v12-platta-pedaler/
Race Face Chester https://www.wiggle.se/race-face-chester-platta-pedaler/
Crank Brothers Stamp (där jag ligger precis mellan S och L i storlek https://www.wiggle.se/crank-brothers-stamp-pedaler/
Nukeproof Horizon Pro https://www.wiggle.se/nukeproof-horizon-pro-sam-hill-platta-pedaler/

Är dyrare bättre?
Kommer jag märka någon större skillnad som nybörjare på MTB eller billigast duger gott och väl?

OneUp compositpedaler tycker jag är sjukt bra och extremt prisvärda. Fötterna känns som fastlimmade ? tyvärr har jag bara testat dem, äger inga egna!

Superstars Nano X.

Dyrare är inte bättre men skippa Chester som är i plast med klena skruvar. V12 t ex kommer leverera bättre och skillnaden mot än dyrare är mer smak än enorma skillnader i prestanda. Givet att det matchas med vettiga skor.

Radonmannen sa:
OneUp compositpedaler tycker jag är sjukt bra och extremt prisvärda. Fötterna känns som fastlimmade ? tyvärr har jag bara testat dem, äger inga egna!
Bra support när de går av också har jag hört. Men förhoppningsvis var det bara ett måndagsex.

Jag har Nukeproof Horizon Pro (svarta) och är grymt nöjd med dem. Skon sitter som klistrad på pedalen. Har dock inte så mycket att jämföra med. Har för mig att jag köpte dem på nån rea på Wiggle förra året för under femhundringen. Tyckte det var smidigt att alla pins var utbytbara, såg att en del av komposit pedalerna endast hade en del utbytbara.

Cyklar du i minusgrader så är plast att föredra. Har själv Chester på två cyklar :) inte lika hållbara som Saint jag hade innan men föredrar plast personligen.

Sambal Oelek sa:
Cyklar du i minusgrader så är plast att föredra. Har själv Chester på två cyklar :) inte lika hållbara som Saint jag hade innan men föredrar plast personligen.
Greppet är sämre men det blir onekligen väldigt mycket varmare ja. Sedan får man välja balans efter behov där.

Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Jag köpte dessa och är nöjd: https://www.wiggle.se/dmr-v6-plastic-platta-pedaler/ :P

Vill du ändå köpa lite dyrare så är väl DMR V12 samma typ, fast lite bättre material då. ;)
Nej det är inte typ samma. Skillnaden i grepp med rejälare skruvar i metall är dramatisk. Men huvudsaken är givetvis att du är nöjd med det du har nu.

Är du läskunnig? Förstår du innebörden av emoticons? Ska du vara en jävla besserwisser så se åtminstone till att du har förstått vad som skrivits.

Kört race face aeffect i 2 1/2 år som funkat fint tills pedalkroppen plötsligt lossade från axeln. Lagren började glappa efter några få vändor men greppet var bra. Kört oneup komposit drygt en månad, grymt grepp och fina lager, billiga och för den som gillar stora pedaler är dessa perfekta.
Beställt och väntar ihärdigt på mina burgtec penthouse mk4 nu som bör dyka upp vilken dag som helst, föredrar lite mindre pedaler så dessa bör passa mig utmärkt.

jingleyschmidt sa:
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Jag köpte dessa och är nöjd: https://www.wiggle.se/dmr-v6-plastic-platta-pedaler/ :P

Vill du ändå köpa lite dyrare så är väl DMR V12 samma typ, fast lite bättre material då. ;)
Nej det är inte typ samma. Skillnaden i grepp med rejälare skruvar i metall är dramatisk. Men huvudsaken är givetvis att du är nöjd med det du har nu.

Är du läskunnig? Förstår du innebörden av emoticons? Ska du vara en jävla besserwisser så se åtminstone till att du har förstått vad som skrivits.
Def var inte alls glasklart. Det finns gott om exempel på folk som faktiskt inte vet bättre som uttrycker sig likadant men där gliringen istället är till puckona som köper dyrt i onödan eller liknande. För att inte tala om folk som bara slänger ut smileys hur som helst utan vidare tanke.

Jag förbehåller mig rätten att vara en jävla besserwisser i tydlighetens namn till dess att ironi på i skrift är glasklart. Om det stör dig är det ditt blodtryck inte mitt som är illa ute.

Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:

Def var inte alls glasklart. Det finns gott om exempel på folk som faktiskt inte vet bättre som uttrycker sig likadant men där gliringen istället är till puckona som köper dyrt i onödan eller liknande. För att inte tala om folk som bara slänger ut smileys hur som helst utan vidare tanke.

Jag förbehåller mig rätten att vara en jävla besserwisser i tydlighetens namn till dess att ironi på i skrift är glasklart. Om det stör dig är det ditt blodtryck inte mitt som är illa ute.

Hade du varit läskunnig så hade det varit glasklart. Försök igen.

jingleyschmidt sa:
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:

Hade du varit läskunnig så hade det varit glasklart. Försök igen.

Tyvärr, men du har fel... Försök inte igen.

Okej, jag ska göra det lätt för er. "Typ samma" och "samma typ" är INTE samma sak. Om ni fortfarande inte förstår så vet jag inte vad jag ska göra.

jingleyschmidt sa:
Okej, jag ska göra det lätt för er. "Typ samma" och "samma typ" är INTE samma sak. Om ni fortfarande inte förstår så vet jag inte vad jag ska göra.
Jag håller inte med oavsett om du menar samma typ av pedaler eller typ samma pedal. Så det kvittar.

Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Jag håller inte med oavsett om du menar samma typ av pedaler eller typ samma pedal. Så det kvittar.

Om DMR V6 (plast):
"De senaste pedalerna från DMR som är en utveckling i nylon av den nya designen för V12-pedalkroppen. Med samma konkava fotområde och smala profil som DMR-pedaler är kända för, snurrandes på det nya Dual DU-systemet."

Båda är MTB-pedaler. Alltså, samma typ av pedal, fast i olika material, precis som jag skrev. Hur det inte kan vara glasklart förstår jag inte.

Om du inte kör mycket aggressivt och skadar pedelarna, funkar de flesta. Men utformning av pinnar är viktigt för bra grepp. Några har dåliga lager. Många här och på nätet verkar nöjd med One Up composite.

Jag köpte Stamp 7 till min fru för att dom är en av dom tunnaste som finns. Så kan man sänka sadeln några mm och får man några mm markfrigång till. Jättesnyggt och enkelt att servera också, men dyrt. Obs att S är M och L är XL, dom är stora.

Senast ändrad:
Mängden 50+-töntar som inte har något bättre för sig än visa kuken på nätet. Patetiskt. Ut och cykla lite och njut av naturen istället för att sitta inne och vara bittra.

Är väldigt med mina Nukeproof Neutron EVO. Riktigt bra grepp i dom! Verkar vara väldigt lika horizon pedalerna fast i plast.

Mycket bra tips i tråden. Kört plattisar i +15år och hunnit testa en del.
Några av mina personliga take-a-ways är:

- Undvik plast, speciellt på pinnar. På pappret verkar de lockande med låg vikt och bra pris, men dom tenderar att bli drastiskt sämre i väta. Speciellt när dom är lite slitna. Pinnar av plast är helt no-no.
- Undvik extremt tunna pedaler. Kan också verka lockande med låg vikt och bra mark-clearance, men i praktiken är det svår att kombinera hållbarhet med tunna axlar. Dessutom tenderar dessa pedaler att vara mer platta än konkava, eller i värsta fall konvexa då axeln sticker upp.
- Bra konkav är viktigare än storlek på pinnar. Undvik platta plattformar, hitta något med en riktig konkav plattform. Inte bara upphöjda pinnar. Dessa tenderar också att prestera sämre efter en tid.
- Undvik för smala plattformar. DMR V12 är ett bra exempel där konkavheten blir snäppet för smal och yttre delen av foten inte riktigt kommer ner. Passar fint till mindre fötter, men till och med mina små 41or var på gränsen. (I övrigt mycket trevliga pedaler dock, en klassiker!).
- I slutändan brukar det vara värt att lägga några kronor extra, dock inte på vad som helst. Finns mycket dyr skit.

För att skicka med en rekommendation: de bästa pedaler jag har provat är DMR Vault. Dyra ja-visst, men långt i från värst. Dessutom kan man i bland fynda på typ Ebay. Plockade själv upp mina för runt 600kr (nya) just där. Dom har hållit bra länge nu, tagit mycket stryk och helt gjort att jag tappat intresset för att testa andra pedaler. Konkaven är löjligt bra, lagom stora men inga blaffor till pedaler. Kör Five Ten Frierier Contact (eller nått sånt..).

Horizon Pro verkar vara i samma liga, dock ej provat själv. Något tyngre, men om Sam Hill står för designen så är det garanterat legit. :-)

Edit: stavfel.

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:

Om DMR V6 (plast):
"De senaste pedalerna från DMR som är en utveckling i nylon av den nya designen för V12-pedalkroppen. Med samma konkava fotområde och smala profil som DMR-pedaler är kända för, snurrandes på det nya Dual DU-systemet."

Båda är MTB-pedaler. Alltså, samma typ av pedal, fast i olika material, precis som jag skrev. Hur det inte kan vara glasklart förstår jag inte.

Den väsentliga skillnaden är att både pedalkroppen och pinnarna på V6 är gjorda i plast, medan det är metall på V12. Samma typ av pedal men med väsentligt mycket sämre funktion i den ena.

Sedan finns det pedaler som t ex Oneup som har en pedalkropp i nylon, men pinnar i metall. Där skulle jag säga att funktionen är likvärdig med en pedal helt i metall.

Nu tolkar jag helt efter egen uppfattning, men jag tror att de flesta refererar till materialet i pedalkroppen när man säger att det är plast eller metall, därför blir det inte glasklart när du bara säger olika material.

Jag kör Shimano Saint MX80 på den heldämpade, och GR500 på fatbiken.

Bilagor

• EB0F97A5-15F6-4FF8-B6E8-7BA18DCCB26B.png
    EB0F97A5-15F6-4FF8-B6E8-7BA18DCCB26B.png
    72.3 KB · Besök: 96
Lek3r sa:
Är väldigt med mina Nukeproof Neutron EVO. Riktigt bra grepp i dom! Verkar vara väldigt lika horizon pedalerna fast i plast.

Hade NP Neutron tidigare men bytte till Horizon och tycker greppet blev avsevärt mycket bättre.

Jag har inte provat många plattisar i mitt liv men så bestämde jag mig att jag minsann skulle ha ett par.

a64fe8b1-a013-4222-bdc8-026eb2449d6a

Det är nästan NOLL (alltså, otroligt minimal) risk att glida av dom och dom ger mycket stöd.
Nackdelen är att dom är rätt så stora och mer gärna slår i saker.
Men fan så nöjd jag är! Tills man får en över smalbenet det vill säga...

Kommer med korta skruvar monterade från fabrik och långa i en påse, segt att flytta över skruvarna men dom har någon form av locktite på sig i alla fall.
Och du får bara exakt antal skruvar, en av mina har på något vis arbetat sig loss men det är en av dom närmast axeln och det gör ingen skillnad.

https://www.pinkbike.com/news/review-shimano-xt-flat-pedals.html

Senast ändrad:
Mitt val föll på Shimano GR500, gillade att skruvarna monteras från motsvarande sida och sitter skyddade "inuti" pedalen, blir ett större nyckelgrepp i skallen och ingen risk att man mosar toppen på skruvarna så insexnyckeln inte passar om man behöver byta skruvar.
Lite drygt efterjobb likt i föregående post då alla skruvar hade en bricka under skallen som i mitt tycke gav ett för litet utstick, (16st skruvar/pedal x 2 blev 64 tag med skruvdragaren innan de funkade som de skulle!

Paco sa:
Lek3r sa:

Hade NP Neutron tidigare men bytte till Horizon och tycker greppet blev avsevärt mycket bättre.
Jag har också haft ett par Neutron och de faller också i kategorin ok men inte mer. Sitter numer på pendlare med avslipade skruvar och grepptejp.

Har inte provat många men bestämde mig för ett par Superstars Nano X efter att många tipsat om dessa. Finns i massor av olika färger och man får två olika längder på skruvarna som man kan montera på valfritt viss. Har ett par fiveten freerider contact skor och tycker det funkar utmärkt

Bilagor

• Screenshot_20190829-073825~2.png
    Screenshot_20190829-073825~2.png
    303.1 KB · Besök: 133
OK, det ramlar in anmälningar från inlägg i tråden och vi läser dem. Nu höjer vi nivån så att jag slipper vidta ytterligare åtgärder.

Tillbaka
Topp