Köpråd, vilka platta pedaler?

Haha jag får nog sluta starta trådar här då det alltid blir sånt liv :)
Jag fick en impuls i morse och beställde DMR V12 magnesium då jag hittade dem till bra pris.
Trött på allt velade så får hoppas att det blir bra annars får jag prova nästa på listan.

Ja jo, är ju van vid SPD-SL sedan racern men ovan vid tekniska skogsstigar så känns säkrast att börja med platta nu till en början i alla fall

speffy sa:
Ja jo, är ju van vid SPD-SL sedan racern men ovan vid tekniska skogsstigar så känns säkrast att börja med platta nu till en början i alla fall

Är du van från lvg och till slut vill hamna på spd så köp spd nu och slipp ha ett par pedaler skräpande i lådan. Själv växlar jag lite mellan plattisar och spd då båda har sin tjusning. På ren XC väljer jag dock spd. Vill man öva på tekniksaker känns plattisar tryggare (typ manuals, wheelies osv).

Mycketvillhamer sa:
speffy sa:

Är du van från lvg och till slut vill hamna på spd så köp spd nu och slipp ha ett par pedaler skräpande i lådan. Själv växlar jag lite mellan plattisar och spd då båda har sin tjusning. På ren XC väljer jag dock spd. Vill man öva på tekniksaker känns plattisar tryggare (typ manuals, wheelies osv).
+1

Även jag skulle behöva lite tips på pedaler.

De behöver vara i plast för att välkomnas i skateparken.

Det lutar åt Nukeproof Neutron EVO som nämndes ovan, men jag är orolig för att dessa ska upplevas som konvexa.
(jag har cyklat på liknande pedaler där det kändes som att stå direkt på axeln pga. den upphöjda mittsektionen.)

Har någon provat MVTE Edge,?
https://www.bike24.com/1.php?conten...000,297,292;mid=0;pgc=0;page=3;sort=price_asc

Eller Odyssey OG PC.
https://www.bike24.com/1.php?conten...000,297,292;mid=0;pgc=0;page=3;sort=price_asc
Något skeptisk till lagring direkt mot axeln. Men den större anläggningsytan i materialet kanske gör det bra?

Jag gillar skarp designen med genomgående skruvar överallt, med vad som ser ut att vara vanliga muttrar.

Senast ändrad:
svebilius sa:
Även jag skulle behöva lite tips på pedaler.

De behöver vara i plast för att välkomnas i skateparken.

Det lutar åt Nukeproof Neutron EVO som nämndes ovan, men jag är orolig för att dessa ska upplevas som konvexa.
(jag har cyklat på liknande pedaler där det kändes som att stå direkt på axeln pga. den upphöjda mittsektionen.)

Har någon provat MVTE Edge,?

Eller Odyssey OG PC.
Något skeptisk till lagring direkt mot axeln. Men den större anläggningsytan i materialet kanske gör det bra?

Jag gillar skarp designen med genomgående skruvar överallt, med vad som ser ut att vara vanliga muttrar.
Om plast är ett krav så tror jag OneUp composite ligger bra till.

Mycketvillhamer sa:
speffy sa:

Oavsett vad ambitionen är på sikt avseende pedalval så är det klokt att börja med plattisar, för då får ts in rätt teknik från början. Plattisar biter en i smalbenet om man gör fel, det gör inte spd.

Valhalla_ sa:
Mycketvillhamer sa:
speffy sa:

Oavsett vad ambitionen är på sikt avseende pedalval så är det klokt att börja med plattisar, för då får ts in rätt teknik från början. Plattisar biter en i smalbenet om man gör fel, det gör inte spd.

Fast det där med "rätt" teknik är ju lite överskattat tycker jag. Visst om man planerar att byta mellan pedaltyperna ofta så kanske det kan vara en fördel att man kan bunnyhoppa ordentligt, men tänker man köra med enkom spd så är det ju faktiskt skitsamma. Huvudsaken är att du kan göra det du vill md den utrustning du har.

speffy sa:
Jag fick en impuls i morse och beställde DMR V12 magnesium då jag hittade dem till bra pris.
Trött på allt velade så får hoppas att det blir bra annars får jag prova nästa på listan.

Akta dom för stenar eller ens för högt gräs, dom e mjuka som smör :).

Jag kör GR500. Det kanske är jag som är klantig men med tanke på hur mycket stenar jag smäller in i så känns det som ett par plastpedaler inte skulle hålla länge.

Fick hem dessa idag, galet tuffa!

9E831F0F-7B44-4013-A9AA-39C6208F02D4.jpeg

D i U sa:
speffy sa:

Jasså? Haft mina i två år nu och fungerar fortfarande bra, någon pinne skulle väl behöva bytas men pedalkroppen är rak och fin förutom att färgen slitits.

Jimel sa:
D i U sa:
speffy sa:

Jasså? Haft mina i två år nu och fungerar fortfarande bra, någon pinne skulle väl behöva bytas men pedalkroppen är rak och fin förutom att färgen slitits.
Allt beror ju på hur man cyklar..

Jag har spräckt en Shimano M520 och dragit loss skruven till mekanismen ur godset på en annan. Allt går om man är klantig nog.

Mja de e väl mest så att magnesium år väldigt mjukt och därav väldigt lätt att få repor/märken etc i dom. Jag åkte med dmr v12 mag i ett halvår och som såg rätt fula ut efter bara någon månad, annars en väldigt bra pedal.

Rattnalle sa:
Superstars Nano X.

Dyrare är inte bättre men skippa Chester som är i plast med klena skruvar. V12 t ex kommer leverera bättre och skillnaden mot än dyrare är mer smak än enorma skillnader i prestanda. Givet att det matchas med vettiga skor.

Vilka skor är vettiga? Antar att du inte syftar på Nike löparskor som jag kört med hittills?

Lars.E sa:
jansson99 sa:
OK, det ramlar in anmälningar från inlägg i tråden och vi läser dem. Nu höjer vi nivån så att jag slipper vidta ytterligare åtgärder.

Jag anmäler alla som inte gillar plastpedaler med metallpins
:)
Jaså det var därför. För jag undrade verkligen vad som hade fått någon att ta det så långt som att anmäla tråden :-)

Rattnalle sa:
Jimel sa:
D i U sa:
speffy sa:

Allt beror ju på hur man cyklar..

Jag har spräckt en Shimano M520 och dragit loss skruven till mekanismen ur godset på en annan. Allt går om man är klantig nog.

Jag har smällt mina många ggr kan jag säga, inte märkt att dom håller sämre än något annat.

Har ett par uppsättningar Hope F20-pedaler sedan några år tillbaka. De piggarna är nog fan oförstörbara. Tidigare gjorde jag slut på ett par pedaler om året genom att slå av eller ur piggar på löpande band. De här har på sin höjd fått några repor.
En finurlig grej är att piggarna skruvas i från ovansidan men med insexnyckeln på undersidan. Det går mao att skruva ur en pigg hur mycket man än lyckats böja den.

Dyra ja men väldigt tåliga.

slaentbjorn sa:
Rattnalle sa:
Superstars Nano X.

Dyrare är inte bättre men skippa Chester som är i plast med klena skruvar. V12 t ex kommer leverera bättre och skillnaden mot än dyrare är mer smak än enorma skillnader i prestanda. Givet att det matchas med vettiga skor.

Vilka skor är vettiga? Antar att du inte syftar på Nike löparskor som jag kört med hittills?

Lustigt att du säger det, jag kör med ett par gamla Nike Free... Har funderat på att skaffa ett par vettiga plattisskor men nikeskorna har inte sådan där slityta under utan det är bara skumgummit och de suger sig fast som iglar i piggarna så jag är orolig att greppet bara kommer bli sämre med ett par vettiga skor.

Angående att magnesium skulle vara mjuka kan jag bara konstatera att mina efter två år har fått en hel del repor och jack, men de är raka och fina och fungerar lika bra nu som när de var nya.

Eric W sa:
Mycket bra tips i tråden. Kört plattisar i +15år och hunnit testa en del.
Några av mina personliga take-a-ways är:

- Undvik plast, speciellt på pinnar. På pappret verkar de lockande med låg vikt och bra pris, men dom tenderar att bli drastiskt sämre i väta. Speciellt när dom är lite slitna. Pinnar av plast är helt no-no.
- Undvik extremt tunna pedaler. Kan också verka lockande med låg vikt och bra mark-clearance, men i praktiken är det svår att kombinera hållbarhet med tunna axlar. Dessutom tenderar dessa pedaler att vara mer platta än konkava, eller i värsta fall konvexa då axeln sticker upp.
- Bra konkav är viktigare än storlek på pinnar. Undvik platta plattformar, hitta något med en riktig konkav plattform. Inte bara upphöjda pinnar. Dessa tenderar också att prestera sämre efter en tid.
- Undvik för smala plattformar. DMR V12 är ett bra exempel där konkavheten blir snäppet för smal och yttre delen av foten inte riktigt kommer ner. Passar fint till mindre fötter, men till och med mina små 41or var på gränsen. (I övrigt mycket trevliga pedaler dock, en klassiker!).
- I slutändan brukar det vara värt att lägga några kronor extra, dock inte på vad som helst. Finns mycket dyr skit.

För att skicka med en rekommendation: de bästa pedaler jag har provat är DMR Vault. Dyra ja-visst, men långt i från värst. Dessutom kan man i bland fynda på typ Ebay. Plockade själv upp mina för runt 600kr (nya) just där. Dom har hållit bra länge nu, tagit mycket stryk och helt gjort att jag tappat intresset för att testa andra pedaler. Konkaven är löjligt bra, lagom stora men inga blaffor till pedaler. Kör Five Ten Frierier Contact (eller nått sånt..).

Horizon Pro verkar vara i samma liga, dock ej provat själv. Något tyngre, men om Sam Hill står för designen så är det garanterat legit. :-)

Edit: stavfel.

En riktigt ordentlig pedal-strike och en vault är kokt enligt min erfarenhet. Förstör sällan pedalkropper, men just Vault har det strykt med några stycken faktiskt. Om det smäller hårt nog för att jag ska gå i backen av det då är den pedalen körd. Synd, för de är otroligt sköna annars.

Nu kör jag Hope, de är av kraftigare gods och ser ut att kunna hålla bättre. Lagren verkar väldigt fina också. Pinsen ger värdelöst grepp, men jag hade en påse långa pins från ett par gamla E13-pedaler, och de är fantastiska. Men de finns inte att köpa längre. Så europatillverkade cnc-snobberier med unobtanium NOS-pins är rekommendationen för en person med enkel smak.

marran sa:
Nu kör jag Hope, de är av kraftigare gods och ser ut att kunna hålla bättre. Lagren verkar väldigt fina också. Pinsen ger värdelöst grepp, men jag hade en påse långa pins från ett par gamla E13-pedaler, och de är fantastiska. Men de finns inte att köpa längre. Så europatillverkade cnc-snobberier med unobtanium NOS-pins är rekommendationen för en person med enkel smak.

Det måste vara de gamla pinsen du menar? De nya med hål i ska vara mycket bättre. https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-flat-pedals/2/

Fick hem DMR V12 idag. Skruvade på direkt och stack ut på en kvällsrunda på berget. Bra bett i pinsen...

Bilagor

• DSC_0436.JPG
    DSC_0436.JPG
    199.7 KB · Besök: 78
Senast ändrad:
slaentbjorn sa:
Fick hem DMR V12 idag. Skruvade på direkt och stack ut på en kvällsrunda på berget. Bra bett i pinsen...
AJ, det får mig att fundera på om spd kanske inte är så dumt ändå :)
Är i och för sig lite sent påtänkt efter man beställt både skor och pedaler nu.

Kör saint pedaler, inte dom tunnaste eller lättaste men hållbara. Köpte fört ett par för 550, köpte två par till och har på alla mina cyklar.
Det enda negativa är att man måste använda skruvutdragare när man låtit pinsen slitas ned för mycket då dom inte skruvas ifrån baksidan.

Bilagor

• a5jurhv4.jpg
    a5jurhv4.jpg
    18.7 KB · Besök: 118
sndMrk sa:
marran sa:

Det måste vara de gamla pinsen du menar? De nya med hål i ska vara mycket bättre. https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-flat-pedals/2/

Nej, nya pinsen med hål, de har dessutom funnits ganska länge så speciellt nya är de inte.. Jämför med ett par bra pedaler (typ dmr vault) och du förstår vad jag menar. Problemet är att de är helt släta på utsidan, då biter de inte ordentligt i skorna jämfört med en pin med gängor.

solgule sa:
Något är feltänkt här. Egentligen borde väl skruvarna sitta i skorna och inte på pedalerna? Pedalerna skulle ha gummi bara.

Skruvarna kan bli vassa som knivar när man slår i sten. Jag brukar fila bort det vassa före varje tur.

Får man djupa sår så är det ofta skräp i såren som måste bort för att undvika infektion (kan bli bölder om skräp kapslas in). Skölja under vattenkran funkar i Sverige (rent vatten) och pilla bort med något lämpligt desinfekterat verktyg (värm upp över ljuslåga låt svalna).
Nog bra att se över sitt stelkrampsskydd också, jord i skärsår är inte bra.
Eller så ser man till att cykla hela vägen hem och sen ta en dusch. Cyklar du så trycker du ut skräpet med blodtrycket.

Det blev ett par Nukeproof Horizon. De får definitivt underkänt efter att ha totalhavererat på första rundan.
IMG_0415.JPG

Detta har aldrig hänt mig med alu-pedaler och det gör mig minst sagt tveksam till plast. Men det skulle säkert ha fungerat betydligt bättre med en genomgående axel och ordentlig materialtjocklek. Tråkigt att de gick sönder, för de var väldigt sköna och hede ett fantastiskt grepp.

De har ett fantastiskt grepp för att du inte provat bättre skulle jag tro.

Men just det där lyckades jag aldrig göra med mina plast nukeproof. Jag slog av alla pins istället

Tillbaka
Topp