Mycket bra tips i tråden. Kört plattisar i +15år och hunnit testa en del.
Några av mina personliga take-a-ways är:
- Undvik plast, speciellt på pinnar. På pappret verkar de lockande med låg vikt och bra pris, men dom tenderar att bli drastiskt sämre i väta. Speciellt när dom är lite slitna. Pinnar av plast är helt no-no.
- Undvik extremt tunna pedaler. Kan också verka lockande med låg vikt och bra mark-clearance, men i praktiken är det svår att kombinera hållbarhet med tunna axlar. Dessutom tenderar dessa pedaler att vara mer platta än konkava, eller i värsta fall konvexa då axeln sticker upp.
- Bra konkav är viktigare än storlek på pinnar. Undvik platta plattformar, hitta något med en riktig konkav plattform. Inte bara upphöjda pinnar. Dessa tenderar också att prestera sämre efter en tid.
- Undvik för smala plattformar. DMR V12 är ett bra exempel där konkavheten blir snäppet för smal och yttre delen av foten inte riktigt kommer ner. Passar fint till mindre fötter, men till och med mina små 41or var på gränsen. (I övrigt mycket trevliga pedaler dock, en klassiker!).
- I slutändan brukar det vara värt att lägga några kronor extra, dock inte på vad som helst. Finns mycket dyr skit.
För att skicka med en rekommendation: de bästa pedaler jag har provat är DMR Vault. Dyra ja-visst, men långt i från värst. Dessutom kan man i bland fynda på typ Ebay. Plockade själv upp mina för runt 600kr (nya) just där. Dom har hållit bra länge nu, tagit mycket stryk och helt gjort att jag tappat intresset för att testa andra pedaler. Konkaven är löjligt bra, lagom stora men inga blaffor till pedaler. Kör Five Ten Frierier Contact (eller nått sånt..).
Horizon Pro verkar vara i samma liga, dock ej provat själv. Något tyngre, men om Sam Hill står för designen så är det garanterat legit. :-)
Edit: stavfel.