Köpt begagnad cykel, upptäckte precis en ram spricka.

Alucardi

Aktiv medlem
Köpte en begagnad cykel härifrån. Idag upptäckte jag en stor ram spricka. Färgskavet på bilden kommer från mig, jag skrapade där för att se hur illa det var.
Säljaren erbjöd pengar tillbaka för ramen. Jag är nöjd med cykeln så jag undrar om det finns någon som man kan lämna in den till för lagning. Vill ju ha en cykel nu i sommar som jag kan cykla i bikeparks med. Men spendera mer pengar på ny ram är uteslutet. Vi har köpt 4a nya cyklar nu till sommaren och budget för en 5e finns inte
IMG_4182.jpeg

Senast ändrad:
Jag tror de flesta är överrens om att man inte lagar spruckna alu-ramar (för det är det väl?) eftersom det är för jobbigt, och jag är skeptisk till om det ens är möjligt i det här fallet med tanke på var sprickan är.

Instämmer med ovan. Går att svetsa om man känner någon men verkar leda till förändring i metallens struktur och ny spricka. Har för mig jag sett någon här laga med kolfiber men det är ju en dyr fullagning man får göra själv.

Kan säljaren få ny ram på garanti?

Kolfiber går ju ofta att laga däremot om ramen är gjord av det.

Instämmer med ovan. Går att svetsa om man känner någon men verkar leda till förändring i metallens struktur och ny spricka. Har för mig jag sett någon här laga med kolfiber men det är ju en dyr fullagning man får göra själv.

Kan säljaren få ny ram på garanti?

Kolfiber går ju ofta att laga däremot om ramen är gjord av det.
Det är en banshee spitfite v2. Osäker på banshee bikes krasch garanti men lär inte ge mycket rabatt.

Jag tror de flesta är överrens om att man inte lagar spruckna alu-ramar (för det är det väl?) eftersom det är för jobbigt, och jag är skeptisk till om det ens är möjligt i det här fallet med tanke på var sprickan är.
Svårt att faktiskt hitta info från någon som är kunnig inom ämnet. Är många hemma pulare med åsikter. Har frågat en gammal svetsare och han sa att med rätt grejer går det. Man kan ju förstärka området.

Svetsa går, men kruxet är att ramen måste värmebehandlas efteråt.

Går eventuellt att förstärka med kolfiber annars, men det blir helt klart fulmek.

Svetsa går, men kruxet är att ramen måste värmebehandlas efteråt.

Går eventuellt att förstärka med kolfiber annars, men det blir helt klart fulmek.
Tanken var att cykla denna sommaren och sedan blästra ramen och lacka om den. Så värmebehandling stör inte mig. Men det får ju inte kosta mer än vad cykeln är värd heller.

Jag skulle nog inte cykla bikepark med den sprickan...
Det har jag väll aldrig sagt. Inte förens den är lagad på korrekt vis. Känns ju konstigt att bara cykel tillverkare i Asien är som enda i världen som kan härda cykelramar.
Kruxet är ju bara att hitta någon som jobbar med det. En cykel ram är nog liten i storlek mot mycket annat som körs i ugn och är aluminium.

Senast ändrad:
Tanken var att cykla denna sommaren och sedan blästra ramen och lacka om den. Så värmebehandling stör inte mig. Men det får ju inte kosta mer än vad cykeln är värd heller.
När jag var i samma sits kollade jag upp värmebehandling och det jag fick fram var att man köper en åktur i en ugn för ca. 10k. Det ska rampas upp och ner och ev. kylas på olika vis beroende på alu sammansättningen. Om man lyckas dra ihop ett gäng nysvetsade spruckna ramar med samma alublandning så går det säkert in 10 st, om inte är ny ram billigare.

Jag hade lagt energin på att leta ny ram.
Är ju en kostands fråga. Ny ram kostar 25k. Inte sugen på att köpa en ny ram och slänga på gamla komponenter.
Jag skiter inte ut pengar heller. 4a nya cyklar till familjen och mig räcker för i år. Sen betalade vi precis en resa till Grekland. Så att en lägga hälften på en ny ram är att glömma. Banshee spitfire ramar växer ju inte på träd heller.

Banshee är nog mindre olämpliga att svetsa än en del andra, i och med att det är 7005-alu och inte 6061, som såvitt jag förstår inte är lika beroende av värmebehandling (killgissning).

Min gamla Banshee Phantom fick begynnande sprickor där överröret och diagonalröret möter styrhuvudet.
Den är nu svetsad och lever vidare hos en kompis. Det var i och för sig inte sådär långt gånget, och utöver svetsning av sprickan så fick den i och för sig två rätt brutala förstärkningsplåtar också...

Om jag inte minnns helt fel tror jag att jag läst att aluminium härdar med tiden? Så du kan ju laga den i oktober, ställa in den för vintern och sedan hoppas den är bra i april? :)

#killgissar

Är ju en kostands fråga. Ny ram kostar 25k. Inte sugen på att köpa en ny ram och slänga på gamla komponenter.
Jag skiter inte ut pengar heller. 4a nya cyklar till familjen och mig räcker för i år. Sen betalade vi precis en resa till Grekland. Så att en lägga hälften på en ny ram är att glömma. Banshee spitfire ramar växer ju inte på träd heller.
Åh en Banshee Spitfire! Sådan har jag knäckt flera av!

spitefireram.jpg

För 25 papp får du ny komplett YT eller liknande, så lägg inte det på en ram. Men du borde kunna hitta en beggad (eller ny) liknande ram för mycket mindre.

Banshee är ju rätt litet, men det finns ju flera ramar från samma tid som liknar den i geometri och egenskaper som tar samma komponenter. Vilken version var det du hade och var sitter sprickan?

Om jag inte minnns helt fel tror jag att jag läst att aluminium härdar med tiden? Så du kan ju laga den i oktober, ställa in den för vintern och sedan hoppas den är bra i april? :)

#killgissar
Ja, vissa al-legeringar blir starkare över tid (då flygplan nitades ihop tog man nitarna från värmebehandling via en riktigt kall frys och knackade dem, 15 minuter senare gick det inte att forma niten) MEN i en svetszon är metallen redan för hård. Värmebehandlingen ska göra området kring svetsen mjukare. Utan korrekt värmebehandling kommer utmattningssprickor snabbt.

Sprickan på bilden går precis intill svetszonen där röret har blivit sprödare/känsligare för utmattning utan att ha förstärkts av själva svetsfogen. Troligen har ramen svettats på felaktigt sätt och/eller inte värmebehandlats korrekt efter svetsningen.

Senast ändrad:
Ja, vissa al-legeringar blir starkare över tid (då flygplan nitades ihop tog man nitarna från en riktigt kall frys och knackade dem, 15 minuter senare gick det inte att forma niten) MEN i en svetszon är metallen redan för hård. Värmebehandlingen ska göra området kring svetsen mjukare. Utan korrekt värmebehandling kommer utmattningssprickor snabbt.
På 7005 aluminium behövs bara ”åldring”? Dom är redan härdade innan svetsning. Så undrar vad åldringen ska göra.

Aluminium är inte stål, utan har helt andra egenskaper. Aluminium härdar man inte. Du kan googla HAZ (heat affected zone) om du vill veta mer.
Ok men skillnaden mellan 6061 och 7005 är att det bara ska köra i ugn runt 120c som högst. Så en en stor nog ugn som är stadig i temp löser ju det. 6061 verkar behöva ~500c.

vet inte om kalle (aero svets) håller på fortfarande men han är en j*vel på svetsa o fixa alu i alla de former så kan va värt o kolla om han kan svetsa ramen

En svets är ju alltid starkare än en spricka iaf.
Jag har svetsat och kör till det spricker igen (om det nu gör det).

Hur långt mellan köp och när du upptäckte sprickan?
Köpte en begagnad cykel härifrån. Idag upptäckte jag en stor ram spricka. Färgskavet på bilden kommer från mig, jag skrapade där för att se hur illa det var.
Säljaren erbjöd pengar tillbaka för ramen. ...
Trevligt att läsa om en bra säljare för en gångs skull :)

Säljaren erbjöd pengar tillbaka för ramen.
Ta erbjudandet och ge h*n några finöl som tack.
Säljaren behöver faktiskt inte göra något alls, du köper varan i befintligt skick och kontrollen ligger på dig. Så det är verkligen schysst att du får pengarna tillbaka.
Hoppas du hittar något annat kul

Säljaren behöver faktiskt inte göra något alls, du köper varan i befintligt skick och kontrollen ligger på dig.
Inte enligt köplagen som säger att även om cykeln sålts i "befintligt skick" är den felaktig om: " varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.".

En sprucken ram saknar ju värde och borde normalt vara grund för att häva ett köp men sen blir det ändå i slutändan upp till säljaren eftersom de flesta inte vill ta det till rätten med allt det extra arbete och annat det innebär.

Så som säljare skulle jag säga att det i normalfallet är en självklarhet att ta tillbaka ramen om sprickan upptäckts en kort tid efter köpet, det svåra är när det gått lite tid.

Senast ändrad:
De kör med själv härdande alu tar ca en månad. Men när alu spricker så har det dött det kommer hålla ett litet tag å spricka igen ta pengarna. Säg till om ramen blir skrot då kan jag vara intresserad?

De kör med själv härdande alu tar ca en månad. Men när alu spricker så har det dött det kommer hålla ett litet tag å spricka igen ta pengarna. Säg till om ramen blir skrot då kan jag vara intresserad?
Det är ju inte bara ramen jag köpte. Lagar jag inte ramen sitter jag med en drös delar och ingen cykel. Blir den skrot hamnar den på väggen.
Bara att hitta en ram är ju inte det enklaste om man inte köper nytt. Utan då ska jag ju först lyckas sälja alla delar.

Nu kan jag inget om MTB men kan du inte köpa en ram av annat fabrikat o flytta resten av cykeldelarna till?

Inte enligt köplagen som säger att även om cykeln sålts i "befintligt skick" är den felaktig om: " varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.".

En sprucken ram saknar ju värde och borde normalt vara grund för att häva ett köp men sen blir det ändå i slutändan upp till säljaren eftersom de flesta inte vill ta det till rätten med allt det extra arbete och annat det innebär.

Så som säljare skulle jag säga att det i normalfallet är en självklarhet att ta tillbaka ramen om sprickan upptäckts en kort tid efter köpet, det svåra är när det gått lite tid.
Men frågan är om inte en så långt gången spricka riskerar att falla under fel som borde upptäckts vid en noggrann genomgång före köpet? För sprickan måste ju varit där när cykeln köptes?

Kudos till säljaren i varje fall!

Men frågan är om inte en så långt gången spricka riskerar att falla under fel som borde upptäckts vid en noggrann genomgång före köpet? För sprickan måste ju varit där när cykeln köptes?

Finns ett rättsfall från HD som säjer motsatsen. En spricka kan vara svår att upptäcka så inte säkert den hittas vid den undersökning man gör vid köpet. Och är den så tydlig borde säljaren också sett den och upplyst köparen.

Vänder man på resonemanget skulle det ju ge att det är fritt fram att kränga sin dyra finram som hel om man hittar en spricka och sen låtsas vara ovetande.

Senast ändrad:

I köpelagen krävs det inte att man undersöker en vara man köper. Därför vill man alltid skriva ett kontrakt som säljare då det isåfall står över köpelagen i många fall.
Ny Spindrift-ram för typ 10k, är ju perfekt för parksäsongen.
Finns ingen för 10k på den länken. Klickar man för att köpa ram kostar alla 1250€. Sen ska de ju köpas till komponenter. Jag tyckte jag var tydlig med att 4a nya cyklar räckte. Sen bokade vi en utlands resa till hela familjen förra veckan.
Vi skiter tyvärr inte ut pengar, även om vi önskar det.

Hur allvarlig är sprickan? Är det spricka i metallen, eller ett flex som gjort att färgen spruckit men inte metallen? Jag trodde MTB-cyklister gillade att krascha? Går det testa göra ett drop med extra skyddsutrustning under kontrollerade förhållanden och se om den håller?

Jag skulle aldrig cykla en ram som är försvagad framtill (faceplant), men försvagningar baktill eller runt vevpartiet, då är det lite mer "det beror på".

Fast i bilden ser det nog ut som det är spricka inte bara i färgen utan rakt genom metallen... då skulle jag inte cykla.

Finns ett rättsfall från HD som säjer motsatsen. En spricka kan vara svår att upptäcka så inte säkert den hittas vid den undersökning man gör vid köpet. Och är den så tydlig borde säljaren också sett den och upplyst köparen.

Vänder man på resonemanget skulle det ju ge att det är fritt fram att kränga sin dyra finram som hel om man hittar en spricka och sen låtsas vara ovetande.
Länka gärna :) Jag lutade mig mer mot ett gammalt husbils-fall där man (om jag minns rätt) sa att köper man en begagnad husbil får man räkna med fuktskador. Men MTB-ramar är nog annorlunda:)

Tillbaka
Topp