Köpt cykel på företaget, vilken försäkring?

Hej,

Har köpt en cykel på företaget och kom därefter på att jag behöver en försäkring.
Min allrisk försäkring via företaget har en självrisk på 9.000 kr och på en cykel värd 13.0000 kr känns inte rimligt.
Har ni förslag på försäkringar som kan passa mig?

Mvh,
Niclas

Det lär inte vara någon ide att köpa en extra företagsförsäkring för en cykel som bara kostar 13kkr ny. Den skriva ändå av på 3 eller max 5 år.

En sådan billig förbrukningsinventarie kan du skriva av på ett år. Köp en ny om den blir stulen, annars får du ändå bara skatta bort pengarna.

Spacekitty sa:
En sådan billig förbrukningsinventarie kan du skriva av på ett år. Köp en ny om den blir stulen, annars får du ändå bara skatta bort pengarna.
Vad tycker revisorn om det?
Märks alltid tydligt vilka som driver eget företag.

Företaget bör kunna teckna en annan försäkring.

NickPick sa:
Spacekitty sa:

Det är inte revisorns uppgift att tycka något om sådant, det är bara Skatteverket du behöver förklara företagets behov av inköp om dom gör en revision. 1998 köpte jag min första cykel i ett företag jag hade på den tiden, revisorn hade inget att anmärka på.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Spacekitty sa:

Under 1/2 ppb är det bara att direktavskriva. Alltså en arbetscykel köpt för under ca 22 ex moms är det bara att "avskriva" direkt. IFS, om man kan hänvisa till Happy borde man kunna direktavskriva vilken cykel som helst med motiveringen att den inte har något monetärt värde efter ett år...

Vad det gäller försäkringen och självrisken har jag inget jättebra förslag

Fältprästen sa:
h.g.j sa:
Under 1/2 ppb är det bara att direktavskriva. Alltså en arbetscykel köpt för under ca 22 ex moms är det bara att "avskriva" direkt.
Nu kostade ju cykeln 130000 kr. Eller 13 kr. :)

Sant.... Jag skulle gärna vilja köpa en cykel för 130.000 till firman... En Velove Armadillo, men tyvärr är marknaden inte så lämplig för något sånt så jag vet inte riktigt vad jag ska köra med den.

NickPick sa:
Spacekitty sa:

NickPick: du verkar vara fantastiskt duktig på att kategorisera människor! En människokännare av rang, eller är du bara extremt fördomsfull och otrevlig?

- ta sig iväg att lämna utgående fakturor på brevlådan.
- köpa frukt till personalfikapauserna.
- transportera mindre försändelser till lokala kunder.

Det är bara inför Skatteverket som freeman_swe behöver visa på att den används i verksamheten, om dom frågar.

freeman_swe sa:
För att döda diskussionen om behovet av en cykel i ett företag i mitt fall kan jag meddela att jag tänker betala förmånsvärde för den och det handlar därmed om en förmånscykel och inte en tjänstecykel.

https://www.tjanstecykeln.se/index.php/tjanstecykel-formanscykel/for-foretaget/formanscykel

Jag har förmånscykel för 30k (min tävlingshoj) och förmånsbeskattar den varje månad. Har ingen extra försäkring på den.

Förbrukningsinventarie om den inte används i verksamheten och då är det avskrivningsbart omgående om summan för varan är max ett halvt prisbasbelopp (22 750:- år 2018) exkl. moms.

Har du enskild firma? I så fall borde väl hemförsäkringen räcka? Med reservation för att jag aldrig tittat närmare på regelverket kring sakförsäkringar, men i alla andra sammanhang betraktas ju firman och "ägaren" som ett. (Ansvarsförsäkringar och liknande är förstås en annan femma.)

Aron sa:
Har du enskild firma? I så fall borde väl hemförsäkringen räcka? Med reservation för att jag aldrig tittat närmare på regelverket kring sakförsäkringar, men i alla andra sammanhang betraktas ju firman och "ägaren" som ett. (Ansvarsförsäkringar och liknande är förstås en annan femma.)

Har ett aktiebolag och om momsen är dragen gäller inte hemförsäkringen.

Försäkringsbolag är undantagna moms och det har inget med saken att göra. Däremot är det av vikt att man nyttjar rätt försäkring. Används cykeln i verksamheten så skall företagsförsäkringen nyttjas. Har man en dålig företagsförsäkring med hög självrisk, tja det är smällar man får ta eller så skaffar man en bättre försäkring.

Tillbaka
Topp