Köpt för liten cykel!

grautr

Medlem
Köpt för liten cykel!
Hej. Jag har köpt en ny cykel, en pendlar cx, och när jag fått den levererad så har jag inte provsuttit den ordentligt i lägenheten utan upprymd över att den kommit har jag direkt givit mig ut på vägarna och upptäckt att den är för liten.

Den är använd så jag får inte bya. Vad tusan gör jag nu?
1, säljer så snabbt som möjligt och försöker få tillbaka lite pengar?
2, köper ny ram och flyttar över delarna?
3, lever ett liv på för liten cykel?

Hur hade ni gjort?
Tacksam för input.

Köpt för liten cykel!
Hur mycket förliten är den? Går det att lösa med en styrstem tillexempel?

Jag hade nog bitit i det sura och försökt hitta en kompromiss som funka med det du har

Köpt för liten cykel!
Det verkar som du upplever den mycket för liten. Om man går på tillverkarens storlek rekommendationer så brukar det ju vara i närheten iaf. Hur kunde det bli så här?

Köpt för liten cykel!
Cannondale jekyl 1000 sa:
Grattis. Du är nu riktigt happytrendig. Läs alla storlekstrådar och njut av att du följt råden.

Jag blir rekommenderad en 58 enligt tillverkaren men bör köpa en 54 isåfall va? ;)

Längre stam, stolpe med setback osv kan ju vara någon slags variant.

Köpt för liten cykel!
grautr sa:
Hej. Jag har köpt en ny cykel, en pendlar cx, och när jag fått den levererad så har jag inte provsuttit den ordentligt i lägenheten utan upprymd över att den kommit har jag direkt givit mig ut på vägarna och upptäckt att den är för liten.
Justera upp den en storlek med tapp och sadelstolpe.
Viker du armarna innåt lite så ska knäna slå i armbågarna... :-)

Köpt för liten cykel!
Cannondale jekyl 1000 sa:
Grattis. Du är nu riktigt happytrendig. Läs alla storlekstrådar och njut av att du följt råden.
Jupp. Det går i princip inte köpa för liten ram. Optimal storlek är när den medföljande sadelstolpen blir för kort och man måste köpa en 500-600 mm istället.

Köpt för liten cykel!
Jag köpte samma storlek som jag hade på en tidigare cykel utan att reflektera tillräckligt över de specifika måtten. Jag känner mig onekligen väldigt dum.

Sadelhöjden är inget problem, snarare att ramen känns kort och låg och att tårna sticker ut och tar i framhjulet (till och med utan stänkskärmar monterat).

Köpt för liten cykel!
Kort, låg och tåöverlapp är sportigt :-)

Är det svårt att nå ner så vänd tappen uppåt. Det får man på en pendlare för den går ju i mörkret halva året.

Köpt för liten cykel!
grautr sa:
Jag köpte samma storlek som jag hade på en tidigare cykel utan att reflektera tillräckligt över de specifika måtten. Jag känner mig onekligen väldigt dum.

Sadelhöjden är inget problem, snarare att ramen känns kort och låg och att tårna sticker ut och tar i framhjulet (till och med utan stänkskärmar monterat).

Toe-overlap har jag även på min ganska stora ram - det är helt normal och fungerar att pendla med det också. Setback och längre styrstam möjligen uppvinklad om droppet blir för stort.

Det finns allt hopp om att cykeln kommer att passa fint innan du är klar!

Köpt för liten cykel!
När jag köpte ny cykel 2009 var det en evighet sedan sist. Den gamla cykeln är en pseudoracer (Centurion Super LeMans) från början av 80-talet. På den tiden var stor ram egentligen bara högre ram. Eftersom jag var van vid den gamla 80-talsgeometrin valde jag antagligen en cykel som var ett nummer mindre än jag borde när jag köpte nytt.

Vartefter som jag började vänja mig vid den nya cykeln och började experiementera med inställningar märkte jag att jag framför allt borde öka avståndet mellan styre och sadel. Idag är det inte så svårt eftersom det går att byta delar och ställa in på ett helt annat sätt än förr. Jag gissar att jag till slut 'växt' cykeln ett nummer så när som på vevarmarna. Hade jag köpt en för stor ram hade det varit knepigare att justera.

Slutsats: Om om cykeln inte är väldigt mycket för liten så borde du ha en hygglig chans att få till det till kostnaden av lite delar och experimenterande.

/Martin

Köpt för liten cykel!
Jag har toe overlap som bara den på min ram som passar perfekt.

Styrstam + setback löser troligen ditt problem. Att den är låg är ju skit saksamma. Coolt med låg :)

Köpt för liten cykel!
Men alltså, sadelstolpe med setback för att göra cykeln längre är ju som att be om problem, eller? Sadeln ska ju sitta i relation till vevlagret för att få rätt vinkel på knäna och mest effektiv trampposition, inte för att göra cykeln längre. Eller är det bara jag som är känslig?

Köpt för liten cykel!
GustafH sa:
Men alltså, sadelstolpe med setback för att göra cykeln längre är ju som att be om problem, eller? Sadeln ska ju sitta i relation till vevlagret för att få rätt vinkel på knäna och mest effektiv trampposition, inte för att göra cykeln längre. Eller är det bara jag som är känslig?
Nope, eller så är jag också känslig.
Din sadelposition har inget att göra med storleken på hojjen. Måst du kompensera där då är ramen FÖR liten.

Köpt för liten cykel!
Men om han har en spikrak stolpe så han faktiskt sitter fel i förhållande till vevlager , då är ju en annan stolpe en god idé.

Sen är väl alla skapta olika så nån fast regel finns väl inte?

Köpt för liten cykel!
Är ramen för liten så kan ju en offsetstolpe hjälpa till. Då blir den luddiga grundregeln med lodlinje kanske perfekt även på en lite för liten ram.

Jag har slår i mina tår i framghjulet, men sällan jag svänger så mycket på min cx... Kör iofs inte cx med den :)

Köpt för liten cykel!
Så här ser det ut

Bilagor

• IMG_20160821_135039.jpg
    IMG_20160821_135039.jpg
    164.1 KB · Besök: 220
Köpt för liten cykel!
Ser väl bra ut.
En 2cm längre tapp och böj på armarna så är du hemma :-)
(Trampa inte med hålfoten så blir det inte något större tåöverlapp heller.)

Köpt för liten cykel!
Kanske inte satte fötterna rätt på bilden. Men med cykelskorna iklickade har jag tåöverlapp och då sitter inte pedalen i hålfoten.

Senast ändrad:
Köpt för liten cykel!
Henrik_E sa:
Allvarligt, varför är alla så rädda för tåöverlapp? Om du cyklar på ett sätt där det spelar roll har du större problem än det.

Cyklar man bara landsväg är det knappast nåt problem, men det kan vara väldigt störande om man cyklar i stan, tycker jag. Har själv rejält tåöverlapp på CX:en och det är inte ett dugg kul.

Köpt för liten cykel!
Makten sa:
Henrik_E sa:
Allvarligt, varför är alla så rädda för tåöverlapp? Om du cyklar på ett sätt där det spelar roll har du större problem än det.
Har själv rejält tåöverlapp på CX:en och det är inte ett dugg kul.
Fast nu är CX bl.a. att trampa runt tvära kurvor (på gräs, sand och lera) så att en CX-hoj skulle ha tåöverlapp så det stör känns ytterligt osannolikt (eftersom den inte funkar som CX då...).

Köpt för liten cykel!
emmer sa:
Fast nu är CX bl.a. att trampa runt tvära kurvor (på gräs, sand och lera) så att en CX-hoj skulle ha tåöverlapp så det stör känns ytterligt osannolikt (eftersom den inte funkar som CX då...).

Jag vet fler som har tåöverlapp på CX och varken jag eller de tycks anse att cyklarna är för små. Dock har jag stora fötter (46) och gillar att ha foten långt fram på pedalen. Skulle i och för sig ha tåöverlapp även vid normal fotplacering, men inte så mycket.

Köpt för liten cykel!
Makten sa:
emmer sa:
Jag vet fler som har tåöverlapp på CX och varken jag eller de tycks anse att cyklarna är för små.
Då skulle jag föreslå att ni köper en CX som inte bara kallas CX utan faktiskt är gjord för att cykla CX med nästa gång.

Köpt för liten cykel!
emmer sa:
Då skulle jag föreslå att ni köper en CX som inte bara kallas CX utan faktiskt är gjord för att cykla CX med nästa gång.

Ja, nästa gång lär jag inte köpa en cykel med sådana egenskaper. Det hade jag dock inte en tanke på när jag köpte den eftersom jag inte trodde att nån kunde konstruera cyklar på ett så korkat sätt.

Cykeln är för övrigt en Kona JTS. Knappast nåt annat än en CX som är avsedd att cykla CX med. Hjulbasen ökar knappt nåt alls med större storlekar, så det hade inte ens hjälpt att gå upp två storlekar.

Köpt för liten cykel!
Makten sa:
emmer sa:

Ja, nästa gång lär jag inte köpa en cykel med sådana egenskaper. Det hade jag dock inte en tanke på när jag köpte den eftersom jag inte trodde att nån kunde konstruera cyklar på ett så korkat sätt.

Cykeln är för övrigt en Kona JTS. Knappast nåt annat än en CX som är avsedd att cykla CX med. Hjulbasen ökar knappt nåt alls med större storlekar, så det hade inte ens hjälpt att gå upp två storlekar.

Lev med det... Det är bara en vanesak - jag pendlar genom storstockolms livligaste stråk med toe-overlap och det är inga problem.

Köpt för liten cykel!
Bengt-re sa:
Makten sa:
Lev med det... Det är bara en vanesak - jag pendlar genom storstockolms livligaste stråk med toe-overlap och det är inga problem.

Det är precis vad jag gör. Men det är en begränsning jag gärna skulle vara utan. "Bara en vanesak" kan även gälla att köra DH med helstelt. Huruvida man tycker det är värt det är upp till var och en. Jag vill gärna kunna svänga och trampa samtidigt. Det går inte med den här cykeln.

Köpt för liten cykel!
Makten sa:
Bengt-re sa:
Makten sa:

Det är precis vad jag gör. Men det är en begränsning jag gärna skulle vara utan. "Bara en vanesak" kan även gälla att köra DH med helstelt. Huruvida man tycker det är värt det är upp till var och en. Jag vill gärna kunna svänga och trampa samtidigt. Det går inte med den här cykeln.

Går svänga rätt mycket innan det tar i. Att leva med begränsningar är vardag.... Hade du inte lastbilskort? Då ser du trafiken med mycket begränsningar, men det går ändå och i slutet av dagen är det charmigt att bemästra system som inte är idiotsäkra utan som kräver närvaro och en gnutta eftertänksamhet att hantera.

Men jag vet en cykeltyp som är helt befriad från cykelglädje och toe-overlap...

Bilagor

• taiwan-damcykel-300x300.jpg
    taiwan-damcykel-300x300.jpg
    18.5 KB · Besök: 62
Köpt för liten cykel!
Makten sa:
Och eftersom CX still stor del handlar om att kunna trampa oavbrutet även när man snirklar fram så kan det ju inte gärna vara fel på hojen i så fall...

Tillbaka
Topp