Köpt för liten cykel!

Köpt för liten cykel!
Sadelstolpen är inte maxad och 20cm över styret är väl lite att ta i?

Detta skall vara en storlek 58 alltså näst största storlek de hadde.

Bilagor

• IMG_20160821_205906.jpg
    IMG_20160821_205906.jpg
    138.5 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Köpt för liten cykel!
Bengt-re sa:
Makten sa:
Bengt-re sa:
Makten sa:
Lev med det... Det är bara en vanesak - jag pendlar genom storstockolms livligaste stråk med toe-overlap och det är inga problem.

Det är precis vad jag gör. Men det är en begränsning jag gärna skulle vara utan. "Bara en vanesak" kan även gälla att köra DH med helstelt. Huruvida man tycker det är värt det är upp till var och en. Jag vill gärna kunna svänga och trampa samtidigt. Det går inte med den här cykeln.

Går svänga rätt mycket innan det tar i. Att leva med begränsningar är vardag.... Hade du inte lastbilskort? Då ser du trafiken med mycket begränsningar, men det går ändå och i slutet av dagen är det charmigt att bemästra system som inte är idiotsäkra utan som kräver närvaro och en gnutta eftertänksamhet att hantera.

Men jag vet en cykeltyp som är helt befriad från cykelglädje och toe-overlap...

Nja det finns värre. Betydligt värre.

fulhoj.jpg

Men annars var det en snygg cx.
Fortfarande: Vilken stl på ramen? Och vad har du för ben-innermått?

Köpt för liten cykel!
emmer sa:
Och eftersom CX still stor del handlar om att kunna trampa oavbrutet även när man snirklar fram så kan det ju inte gärna vara fel på hojen i så fall...

Jag förstår inte vart du vill komma. Kona JTS är en erkänt vettig CX-hoj. Jag har en storlek som passar min längd. Det innebär tåöverlapp.
Det skulle krävas ~4 cm längre hjulbas för att slippa detta. Har lite svårt att tro att andra CX-cyklar erbjuder detta i motsvarande storlek.

Det jag och en del andra vill säga är att TS inte nödvändigtvis har en för liten cykel bara för att han får tåöverlapp. En del cyklar är konstruerade så.

Köpt för liten cykel!
Jag kör 56:or och har aldrig provat en CX utan tåöverlapp, kanske bara prickat fel modeller. Inte stört mig på tävling heller, det sköts av bakhuvudet.

Köpt för liten cykel!
Om det går att med sadeljustering och styrstam få till triangeln trampor, sadel och styre kan jag inte se att det spelar någon roll om cykeln enligt tabell är för liten.

Köpt för liten cykel!
Min cross är en 54a, en storlek mindre än vad som rekommenderats. Tåöverlapp visserligen men det har aldrig varit ett problem. Bakskjuten sadel och 110mm stam har jag också men jag är nöjd!

Köpt för liten cykel!
Ramen är en 58 och mitt innerbensmått är ca 89-90cm. Tåöverlappen är bara en del i den upplevda litenheten hos cykeln. Jag har aldrig haft det på någon tidigare cykel och trodde väl det mest var något man får tampas med om man har en cykel i de mindre ramstorlekarna.

Köpt för liten cykel!
Har exakt samma innerbensmått som dig 89-90cm å kör oxå en 58:a som passar mig perfekt!
Har setback på 15mm och 110mm styrstamm.

Bilagor

• IMGP8161.JPG
    IMGP8161.JPG
    476 KB · Besök: 34
Köpt för liten cykel!
Att flytta framhjulet längre fram för att helt undvika tå-överlapp förändrar cykelns uppträdande.
Vissa skulle tycka att det skulle bli svårare att få ordentligt med fäste och kontroll över framhjulet samt lite svårare att få in cykeln i en snäv kurva.. Någon annan kanske skulle uppleva det helt annorlunda och tycka att de får bättre kontroll och fäste.

Köpt för liten cykel!
Stuvarn sa:
Har exakt samma innerbensmått som dig 89-90cm å kör oxå en 58:a som passar mig perfekt!
Har setback på 15mm och 110mm styrstamm.

Ja, för en spez 58 är ju exakt samma som en eastway 58....

Fixa ny längre stam, ev. med mindre vinkel. Justera ner hoodsen

Gå in på competetivecyclist bikefit calculator och hitta måtten.

Cykla och bry dig inte om tåöverlappet.

Köpt för liten cykel!
Skogan Bergson sa:
Att flytta framhjulet längre fram för att helt undvika tå-överlapp förändrar cykelns uppträdande.
Vissa skulle tycka att det skulle bli svårare att få ordentligt med fäste och kontroll över framhjulet samt lite svårare att få in cykeln i en snäv kurva.. Någon annan kanske skulle uppleva det helt annorlunda och tycka att de får bättre kontroll och fäste.

En längre styrstam ändrar väl inte framhjulets placering? :)

Jag är 184cm med 89 långa ben. Provcyklade en giant tcx slr2 i large och en i medium/large. Ingen tåöverlappning på large men den kändes sjukt stor motför medium/large. En sådan blev det... Trots lite tår ivägen.

Köpt för liten cykel!
NickPick sa:
Skogan Bergson sa:

En längre styrstam ändrar väl inte framhjulets placering? :)

Jag är 184cm med 89 långa ben. Provcyklade en giant tcx slr2 i large och en i medium/large. Ingen tåöverlappning på large men den kändes sjukt stor motför medium/large. En sådan blev det... Trots lite tår ivägen.

En längre styrstam ändrar inte framhjulets placering.
Lite tå-överlapp är bättre än att kompromissa för mycket med cykeln uppträdande eller storlek.

Köpt för liten cykel!
grautr sa:
Ramen är en 58 och mitt innerbensmått är ca 89-90cm. Tåöverlappen är bara en del i den upplevda litenheten hos cykeln. Jag har aldrig haft det på någon tidigare cykel och trodde väl det mest var något man får tampas med om man har en cykel i de mindre ramstorlekarna.

Men...är du säker på att du har fått en 58 då?

Köpt för liten cykel!
Jag gillar inte setback på sadeln, men gör så här:
1. Kitta med en 130-stam.
2. Montera hoodsen så långt som möjligt, inkl lite uppvridning av styret. Offra lite av positionen nere i bocken om det krävs. (de sitter ju långt bak nu).

Om du har en 110:a nu kommer du få ut typ 4-5cm av den manövern. Och kostar ju väldigt lite. Skit i tårna.

Tillbaka
Topp