Köpt första MTB begagnad

Köpt första MTB begagnad
Hej

Helt ny på detta och har precis köpt min första MTB som blev en Crescent modig m10.

Den är fint skick, men behöver nu byta däck då de befintliga är rejält slitna.

Vad bör jag gå för för typ av däck och vad passar på min nuvarande fälg? Lite svårt att hitta rätt med äldre modeller, men hoppas på hjälp här!
Jag är ny på detta, men lär mig snabbt och kommer cykla mest XC och stigar till att börja med.

Detta är en länk till modellen för att man enklare ska hitta. 😀

Köpt första MTB begagnad
det beror helt på vad du vill ha och vad du vill betala

Det är svårt att veta hur brett som går in men inte mer än 2.4 i alla falö
Snyggt! Som sagt är ny än så länge, men det hade varit kul med ett däck som klarar varierad körning och tanken är helt klart att utvecklas i skogen och inte på vägen..

Kan man köra Tubeless på denna fälg? Jag hittar inte info om det någonstans.

Köpt första MTB begagnad
Snyggt! Som sagt är ny än så länge, men det hade varit kul med ett däck som klarar varierad körning och tanken är helt klart att utvecklas i skogen och inte på vägen..

Det brukar stå tubless ready eller liknande på fälgen om de är gjorda för det så sannolikt inte. Sen är inte tubeless det första jag skulle ge mig på som ny, det är ju ett visst meck och man måste ju kunna nyttja det för att det ska vara värt det.

Köpt första MTB begagnad

Troligen inte men ingen aning.

Jag tycker rocket ron kan vara bra för blandad körning. Det är lite grövre.

Köpt första MTB begagnad
Det brukar stå tubless ready eller liknande på fälgen om de är gjorda för det så sannolikt inte. Sen är inte tubeless det första jag skulle ge mig på som ny, det är ju ett visst meck och man måste ju kunna nyttja det för att det ska vara värt det.
Låter rimligt! Troligen mer värt att lägga krutet på ett bra däck då. 👍

Köpt första MTB begagnad
Är tanken att köra i blöta, leriga förhållanden så hade jag tittat på lite grövre däck än de som har nämnts. Exempelvis specialized ground control grid t7. Grövre däck fram än bak kan också vara bra.

Edit: Kanske liknande grovhet till rocket ron iofs. Kanske Specialized Purgatory eller Maxxis Forekaster då

Köpt första MTB begagnad
Låter rimligt! Troligen mer värt att lägga krutet på ett bra däck då. 👍
Kul med ny cykel !

Det går att få till slanglöst med bäde däck och fälg som inte är "tubeless".
Men det kan bli mycket meck och ibland går det väldigt lätt.
I stort sett behöver du köpa fälgtejp, ventil och "gukka" (tätningsvätska) som är specifikt för slanglöst.
För mig har gukka från Stans Notubes funkat klart bäst, då den tätar t.ex. skarvar i fälgen och annat som behöver tätas.

Men cykla först med slang, är även mitt råd. Får du många irriteramde punkor under dina turer, då är det dags att överväga slanglöst tycker jag. Det var iaf. alla j-vla punkor som fick mig att köpa slanglöst. Har inte fått en stoppande punka sen dess.

👍

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp