Köpt gammal mtb, vill byta till v-broms.

Slystone

Medlem
Hej! Som rubriken lyder har jag köpt en merida mtb från 90-talet med cantilever bromsar och jag skulle vilja byta ut dem mot v-bromsar.
Det jobbiga är att reglagen är kombinerad växel och broms, behöver jag byta ut reglagen för att v-bromsarna ska få fungera eller finns det någon annan lösning?

Ja, du kommer behöva byta ut hela härligheten. V-broms drar mer wire och är (enligt mig iaf) omöjligt att få att funka bra med canti-reglage.
Jag skulle lägga krutet på att köpa nya belag och se till att justera in dem ordentligt istället, snyggare och billigare imho ?

Ja, du kommer behöva byta ut hela härligheten. V-broms drar mer wire och är (enligt mig iaf) omöjligt att få att funka bra med canti-reglage.
Jag skulle lägga krutet på att köpa nya belag och se till att justera in dem ordentligt istället, snyggare och billigare imho ?
Jag vill minnas att det fanns reglage där man kunde ändra viredraget genom att flytta virens fästpunkt i handtaget.

Cantibromsar ger också helt annan (mindre) kraft på ramfästena, resultatet är att v-bromsar troligen blir svampiga eftersom ramfästena gjorda för canti kommer att flexa. Kan mildras med en klassisk brake booster... https://www.bikester.se/magura-evo2...f37ViOstaJwX5HzD5b8jTa_UTP99pZjgaAoy4EALw_wcB
Svampigheten lär inte vara ett jätteproblem. Det går att köra v-bromsar på alla cyklar med canti-fästen, även utan brake booster. Men ramen kommer så klart flexa lite mer, som johan44 sa.

Länken går till en brake booster till Magura hydrauliska fälgbromsar. Jag tror inte att den funkar till v-bromsar.

Det fanns en pryl som hette Travel Agent som växlade om vajerdragningen från canti-reglage till V-bromsar så att man slapp byta reglage. Vet inte om de går att få tag i nu för tiden, eller vad de kostar. Jag hade nog satsat på att byta både bromsar och reglage och hitta begagnade separata växelreglage, om du inte väldigt gärna vill behålla de du har av någon anledning.

Det fanns en pryl som hette Travel Agent som växlade om vajerdragningen från canti-reglage till V-bromsar så att man slapp byta reglage. Vet inte om de går att få tag i nu för tiden, eller vad de kostar.
jo dem går fortfarande att få tag i

Jag vill minnas att det fanns reglage där man kunde ändra viredraget genom att flytta virens fästpunkt i handtaget.
Aha, där förstod jag precis varför man kan ändra fästpunkten på mina reglage på den gamla 90-tals-mtbn jag råkade komma över. Det är lite att sätta sig in i för någon som debuterade som skogscyklist ganska långt efter fälgbromsarnas uttåg.?

Jo, billigare blir det allt! Får prova med nya belägg och justeringen för att se hur resultatet blir innan v-bromsar blir aktuellt.

Varför inte byta till v-bromsar bara fram? Bak behövs ju inte lika bra bromsar. Beggade (framväxel)reglage och bromsar borde gå att hitta billigt (de finns nog i många bra-att-ha-lådor).

har både v-broms och cantilever på flera av familjens cyklar, rätt inställda fungerar de tillfredsställande år efter år, och definitivt med mindre underhållsinsatser än klämbromsar.

kan tryggt säga att det finns andra faktorer än vilken av dessa bromstyper det är, som gör betydligt större skillnad i bromsverkan. om det nu finns någon skillnad mellan dessa sas norr om däckens friktion mot underlaget; tvivlar faktiskt på det.

största fienden mot en bra bromsverkan är flex i systemet. vanligt är flex i suboptimala vajerhöljen, men nästan lika vanligt är att man ställt in klossarna så att de träffat högt på fälgkanten, som gärna flexar inåt mer än man kan tro är möjligt. dålig värmeavkedning och mindre gods att slita på är andra nackdelar.

det kan finnas flex i själva bromsen, och även i handtaget eller vajerstopp. då kommer man inte runt att byta, men finns faktiskt ingen anledning att byta princip på bromsen. för alla tre går utan vidare få till bra.

med smorda stabila höljen och bra klossar. kool stop salmon är skonsamma och bra.

se som nämnts upp med utväxlingen i bromshandtaget.

Jag tror inte att moderna människor står ut med cantisar.... De är i bästa fall godtagbara.... om man är duktig på att skruva....

Tjena!

Mina Avis Shorty har bett tillräckligt nog för att göra en OTB. Med Salmon och bra höljen/wire som @kais01 säger och en bra inställning så räcker dom ganska långt faktist. Sen beror det ju helt på vilka reglage och bromsar det är också. Det är en viss skillnad på ett par Avis Shorty Ultimate med Ultegrareglage och ett par gamla Alivio såklart.
Men Canti per se behöver inte vara dåligt.

Canti bromsar och funkar sämre än v-bromsar som bromsar sämre än skivbromsar. Därom behöver man ju inte egentligen tvista. (Förutsättning är att man jämför liknande nivåer av bromsar av de olika typerna i gott skick givetvis.)

Har tre cyklar med cantis, jag får stopp på dem utan problem. De används å andra sidan inte på så sätt att bromsarna får arbeta jättehårt, men nog kan man låsa hjulen.

Har tre cyklar med cantis, jag får stopp på dem utan problem. De används å andra sidan inte på så sätt att bromsarna får arbeta jättehårt, men nog kan man låsa hjulen.
En pinne i ekrarna kan också låsa hjulen. :) Ingen säger att cantis inte funkar. Men det finns bättre bromsar (som har bättre känsla och inte kräver lika mycket pyssel för att fungera bra).

En pinne i ekrarna kan också låsa hjulen. :) Ingen säger att cantis inte funkar. Men det finns bättre bromsar (som har bättre känsla och inte kräver lika mycket pyssel för att fungera bra).
Och som inte heller är lika snyggt på en gammal mtb! ?
Men ja, är det underhållsfri bromsverkan utan att vilja lägga tid på justering det gäller så är ju v-broms svårslaget i sammanhanget.

Och som inte heller är lika snyggt på en gammal mtb! ?
Men ja, är det underhållsfri bromsverkan utan att vilja lägga tid på justering det gäller så är ju v-broms svårslaget i sammanhanget.
Så är det ju. Gamla/snygga* saker är sällan/aldrig lika bra som nya/fula* saker men de har ju sitt värde iallafall.

*alla regler har undantag

jo dem går fortfarande att få tag i
Jag har kinakopior, fungerar förvånansvärt bra. https://www.amazon.se/Baosity-V-bromsadapter-omvandlare-bromsok-adapter/dp/B08L9DNLLM

Tjena!

Mina Avis Shorty har bett tillräckligt nog för att göra en OTB. Med Salmon och bra höljen/wire som @kais01 säger och en bra inställning så räcker dom ganska långt faktist. Sen beror det ju helt på vilka reglage och bromsar det är också. Det är en viss skillnad på ett par Avis Shorty Ultimate med Ultegrareglage och ett par gamla Alivio såklart.
Men Canti per se behöver inte vara dåligt.

De är struliga att hålla justerade och de flesta cantisar jag stött på genom åren har som bäst varit okej. Oftast mycket sämre än så. Men men - vill man hålla på att pilla med det så fungerar det säkert. Men nog var V-bromsarna ett teknikutvecklingsteg som gjorde mycket för prestanda. Självklart går det att hitta väljusterade fina cantisar som presterar bättre än dåliga mekaniska skivbromsar, men i snitt är cantisar klart struligare och sämre. V-bromsar är tyvärr ofta fula och fult är ju dåligt på sitt eget sätt.

Tillbaka
Topp