Köpt "ny" cykel - vad bör man göra?

turbo100

Medlem
Hej,
Jag har nyligen blivit bestulen på en gammal brukscykel och idag införskaffat ett nytt objekt.
Min fråga till er är vad jag bör göra med denna innan jag tar den i bruk.
Det är en flitigt använd Nishiki SLD Pro 5 år gammal.
Skivbromsarna verkar slut då de gnisslar/greppar dåligt så jag byter klossar, behöver jag byta olja?
Kedja/nav är aldrig bytt så det är oxå i orderlistan
Ska jag ta isär hela cykeln och tvätta rent, fetta in lager och byta/smörja vajrar, hjullager osv?
Hade behövt en instruktionsbok till "deep cleaning and inspection" typ :)

Hej,
Jag har nyligen blivit bestulen på en gammal brukscykel och idag införskaffat ett nytt objekt.
Min fråga till er är vad jag bör göra med denna innan jag tar den i bruk.
Det är en flitigt använd Nishiki SLD Pro 5 år gammal.
Skivbromsarna verkar slut då de gnisslar/greppar dåligt så jag byter klossar, behöver jag byta olja?
Kedja/nav är aldrig bytt så det är oxå i orderlistan
Ska jag ta isär hela cykeln och tvätta rent, fetta in lager och byta/smörja vajrar, hjullager osv?
Hade behövt en instruktionsbok till "deep cleaning and inspection" typ :)
Är det en helt ny cykel skall du inte behöva göra något med den annat än att skakka en bra cykelförsäkring samt förvara den inne i ditt hus/lägenhet och inte i ett förråd då tjuvar tar den .

Har du köpt en begagnad cykel hade jag gjort följande:
Ta loss bakre kassetten helt, genomför total rengörning av den i lacknafta/alcohol och få bort all skit(om den inte är ren)
Kolla hur sliten kassetten är? Är de inte spetsiga längre eller om tänder fattas köp ny.
Kolla kassett "boddyn"(alltså prylen som kassetten sitter fast på) är det flera tänder i den breoende på modell fila den eller byt ut den omgående till en ny. Dessa slits snabbt när man cyklar mycket.
Om bodyn är ok plocka loss och gör rent och fetta upp.
Ta loss kedjan och genomför total rengörning även av den med lacknafta eller annat.
Spola sedan rent både kedja och kassett och body. Fetta upp body med kullagerfett, Fetta sedan upp kedja med Wet lube just för att det regnar för mycket i Sverige. Wet Lube fungera bäst enligt egen erfarenhet.
Se till att allt är torrt innan du fettar upp allt igen.
Koppla loss växelvajern och känn med handen att den verkligen glider bra fram och tillbaka. Om inte måste du byta växel vajerhöljet. I Sverige regnar det för mycket och då måste man också byta växelvajerhöljet ofta och likaså växelvajern. Växelvajerhölje rostar nämligen invändigt som gör att växelvajer kan sluta att glida perfekt när du växlar.
Gör rent bakre växeln ofta och mycket och fetta upp allt. Återigen just för att det regnar för mycket i Sverige.
Finns mängder av videos på Youtube som går igenom allt detta. Det var så jag lärde mig att ställa in en så enkel sak som växlar som jag alltid lämnat in men som jag slutat med helt då Youtube visat mig allt =).

Förutom ovan:

Jag hade kollat styrlagret genom att bromsa frambromsen och dra/trycka cykeln fram och tillbaka i längsled. Glappar det? Då behöver lagerspänningen dras till lite. Samt monterat bort kedja från framdrevet och kört runt vevpartiet. Går lagret ok? Om inte behöver det bytas.

Hej och tack för alla bra tips!
Jag blockade bort bromsklossarna som steg 1 då dom lät illa och belägg bag hade ingen (INGEN) slityta kvar så cykeln är inte underhållen. vettiks skick men inte underhållen..
Jag gör allt ni föreslår, men frågan är om jag behöver göra något med bromsarna annat än nya klossar, byta vätska?
Tack för tips!

Om klossarna var helt utslitna så var det nog därför de skrek. Annars är en vanlig orsak till bromsskrik olja på belägg och skivor, så kontrollera att bromsoken inte har läckt och det är olja på skivorna.

Hej och tack för alla bra tips!
Jag blockade bort bromsklossarna som steg 1 då dom lät illa och belägg bag hade ingen (INGEN) slityta kvar så cykeln är inte underhållen. vettiks skick men inte underhållen..
Jag gör allt ni föreslår, men frågan är om jag behöver göra något med bromsarna annat än nya klossar, byta vätska?
Tack för tips!
Det får du avgöra när du bytt till fräscha belägg. Får du inte ordning på bromsverkan och känslan i handtagen kan du fundera på en luftning/påfyllning av mineralolja/bromsvätska. Se bara till att rengöra skivorna innan du provbromsar de nya beläggen, det finns speciell lite tuffare rengöring för ändamålet, eftersom olja på skivan förstör det nya belägget. Du kanske behöver byta skivor om de gått metall mot metall länge? Sedan behöver du även köra in beläggen innan de tar som det ska. Kör snabbt, bromsa hårt och jämnt, upprepa några gånger.

Och använd dry lube på kedjan. Wet lube samlar skit och ökar slitaget. Rengör och smörj ofta istället.
Enligt min erfarenhet.

Hej,

Kan man inte slita lite till på stålet???? - med hörselkåpor borde det funka! :)
Som sagt cykeln är välanvänd..

Har monterat nya belägg bak nu och det verkar fungera bra
Fram bygger bromsen inte tryck alls (kolvarna rör sig inte) efter att cykeln stått upp & ner.
Ska jag köpa en oljebytarsats?

Lite dyr (och slut i lager) så jag undrar om man inte kan använda en vanlig doseringsspruta från apoteket och avluftningskoppen:

Funderar oxå på om någon "vanlig" biltemaolja kan funka som bromsvätska.. (Ja, jag försöker hålla kostnader i schack)..

Senast ändrad:
Det går bra med apotekssprutor och slangar.

Tråd om biltemaolja

Epic bleed solutions har bra kit till bra pris

Hej,
Ser att kassetten är slut så får byta den & kedjan.
Är det vettigt att plocka isär bakväxel och göra rent? Jag tänkte tvätta delarna i min ultraljudstvätt.
Är det något som jag INTE bör plocka isär om jag vänder på frågan?
Jag är lite tveksam till att ta isär hjullagren, vad är er synpunkt?
Oxå sugen att ta bort oken för att göra rent dom ordentligt men gissar att jag inte bör/kan ta bort slang från handtag och ok.

Kolla kassett "boddyn"(alltså prylen som kassetten sitter fast på) är det flera tänder i den breoende på modell fila den eller byt ut den omgående till en ny. Dessa slits snabbt när man cyklar mycket.
Om bodyn är ok plocka loss och gör rent och fetta upp.
Hej,
Nu har jag fått tid att ta isär allt men det här med boddyn och hur jag ser om den är sliten är jag osäker på.
Det är flera tänder eller splines på den, ser inte sliten ut och upplever inte glapp.
Ska jag tycka den duger?
Kedja/kassett = helt slut
Kan en dålig boddy om jag byter allt annat slita ut/fördärva något?

Kolla bilderna på denna länk: https://bicycles.stackexchange.com/questions/24163/how-to-prevent-freehub-body-damage Denna sida visar hur en sleten freehubb/body som kassetten sitter på kan se ut. Som du kan se har det blivit tänder på den. Om din freehub/body påminner om det utseendet som visas på bilderna, slipa ner kanterna så att tänderna försvinner helt. Om det ser värre ut på din mot bilderna köp ny freehub/body och byt ut omgående. En riktigt dålig body/freehub kan göra att du nästan bryter foten när du tar i med pedalerna då du kan få frivarv, det vill säga du trampar på som en galning och helt plötsligt snurrar både kedja och kassett men inget händer. Detta kan också bidra till att du krossar din "pitt" mot ramen i värsta fall =). Är du inte beredd på detta så kan foten fastna under pedalen och du kan bryta foten eller stuka den eller så flyger du framåt och krossar din "pitt" och du kan till och med ramla. Det beror också på hur sleten din body/freehub är. Ser det ut som på bilderna går det att slipa ner med handfil och sandpapper och då har du förhindrat ett problem långsiktigt. OBS! Det är endast body av aluminium som är drabbad av detta problem som jag känner till och råkat utför. Köper du body av stål skall det aldrig hända enligt cykelexperter/cykelaffärer. Ser det värre ut köp ny och byt ut.

Senast ändrad:
Tack,
Jah har tittat på bilderna och efter ditt inlägg har jag lagt en ny body i varukorgen.
Tusen tack för ditt bra & förklarande inlägg! Kommer att hjälpa många av oss.

Sista frågan innan beställning är däck.
Sitter Linys ASYM fälg på och det står ETRTO 622x16 på fälgen.
Funkar ett 700x45 (47-622) på denna fälg eller är det för grovt?

Tja ! Finns det tillräckligt med plats i ramen /gaffeln.
Det kan nog lite sladdrigt med så brett däck å den smala fälgen, men om du pumpar hårt så kanske det går.

Tja ! Finns det tillräckligt med plats i ramen /gaffeln.
Det kan nog lite sladdrigt med så brett däck å den smala fälgen, men om du pumpar hårt så kanske det går.
Jag hör att det blir för brett (däcket var på bra pris nu när jag ska trycka köp men avvaktar - Tack Simson

Nu detta:
Ska jag ta isär nav och ta bort däck (för rengörning) eller duger det att tvätta med Diesel och vatten monterat?
IMG-0902.jpg
IMG-0903.jpg

Vad tror ni?
Måste/bör jag ta isär, tvätta, inspektera och byta eller duger det att bara tvätta utan att ta isär lager?
Inget glapp eller oljud när jag testat - men det suger att det är så skitigt.

Om det fungerar bra skulle jag bara plocka bort bromsskivan och göra rent allt. Skulle vara försiktig med att använda fettlösande rengöringsmedel på ställen där man vill ha smörjeffekt.

Du ska inte "tvätta med diesel och vatten", låter inte bra. Ta av skivan och använd såpa, diskmedel eller miljövänlig avfettning. Skölj och torka rent. Låter också som du behöver göra en ordentlig tvätt av hel cykeln, finns ju massor på nätet hur det går till.

Tillbaka
Topp