Köpte en vintage MTB, var hittar man delar?

Archtop

Aktiv medlem
Hej,
Jag köpte nyligen en en Univega Alpina Racelite 570.
Jag gillar ju att cykeln ser ut som cyklar ska, dvs som de gjorde i min ungdom.

Mer och mer inser jag dock att 26" kan vara svårt att hitta delar till.
Var köper ni delar till era gamla cyklar?

Vad roligt, grattis!

Det mesta av de delar jag har behövt har jag hittat på de vanliga näthandlarna och hos min lbs.

Är det några särskilda grejer du funderar över?

...och så en bild på skönheten!

Ja, alla trådar blir ju bättre med bilder.

Nja, egentligen var frågan bara allmänt menad.

Jag har hittills hunnit byta däck och kassett på den.
Ny växelwire till bakväxeln är inhandlad, men inte monterad.

Kassett-inköpet fick mig att fundera dock: det sitter rätt bra komponenter på den just nu (från 90-talet, förvisso).
Vad är det som utmärker en bra kassett jämfört med en av lägre kvalitet?

Bilagor

• IMG_4367.jpg
    IMG_4367.jpg
    907.1 KB · Besök: 427
Ja, alla trådar blir ju bättre med bilder.

Nja, egentligen var frågan bara allmänt menad.

Jag har hittills hunnit byta däck och kassett på den.
Ny växelwire till bakväxeln är inhandlad, men inte monterad.

Kassett-inköpet fick mig att fundera dock: det sitter rätt bra komponenter på den just nu (från 90-talet, förvisso).
Vad är det som utmärker en bra kassett jämfört med en av lägre kvalitet?

Ang kassett. Från billigaste till midpris håller de bättre, är snyggare, växlar bättre. Upp till finkassetterna är det nästan bara lättare - ofta med sämre livslängd dessutom.

Rådet är därför att välja något midrange så får du bra, slittåligt och prisvärt.

Ang kassett. Från billigaste till midpris håller de bättre, är snyggare, växlar bättre. Upp till finkassetterna är det nästan bara lättare - ofta med sämre livslängd dessutom.

Rådet är därför att välja något midrange så får du bra, slittåligt och prisvärt.

Tack! Precis den typen av info jag behöver.

Gäller samma princip även på andra komponenter?

Kanske inte lika tydligt. Växelreglage brukar bara bli bättre ju dyrare de är. För vevpartier stämmer tesen ovan hyggligt. Vajrar och vajerhöljen brukar bara bli bättre ju finare de är. Kedjor stämmer tesen ovan rätt bra på.

Det varierar och vissa delar finns det olika focus när priset går upp. Styren kan vara en sådan grej: antigen blir de lättare och inte starkare eller lika tunga(eller i något fall tyngre), men då bombsäkra i genjäld.

Sen är vissa saker bra och knasdyra - inte prsvärt öht. men kan vara lockande på grund av design eller någon egentligen marginell fördel.

Kloka råd från Bengt-re.
I princip gäller det väl de flesta grejer. Däck hade jag inte snålat för mycket på för egen del, men ovanför dagens Deore minskar nog det du får ut ganska rejält i förhållande till vad det kostar.
Om det som sitter på cykeln nu är LX, DX, XT eller XTR så hade jag låtit det sitta så långt som möjligt.

Kloka råd från Bengt-re.
I princip gäller det väl de flesta grejer. Däck hade jag inte snålat för mycket på för egen del, men ovanför dagens Deore minskar nog det du får ut ganska rejält i förhållande till vad det kostar.
Om det som sitter på cykeln nu är LX, DX, XT eller XTR så hade jag låtit det sitta så långt som möjligt.

Tack!

Ja, det är Deore XT-bakväxel och Deore LX vevar och växelhandtag.
Så jag vill ju gärna behålla det jag har så länge som möjligt.

Men jag inser att gamla saker måste till slut bytas ut.

Bromsgummin kan vara bra att byta till nya, även om de gamla inte är utslitna så hårdnar de med åren, särskilt märkbart om de nuvarande är från 90-talet
Billiga finns på Biltema
Vill du ha bra är Kool Stop bland de bästa, särskilt de laxfärgade
129331-01-c-219715.jpg

https://www.bike24.com/p2129331.html

Jag bytte bromsbelägg fram igår. Köpte Shimanos för 190 kronor-nånting.

Beläggen bak måste väl egentligen också bytas.
Och då kan det bli svårt att motstå frestelsen som ett par Laxfärgade belägg innebär.

Ska man ha bra grejer vet jag inte men ska man bara ha saker som passar och lirar någorlunda så finns det mesta på biltema.. billigt dessutom ?

Köpte växelförare, reglage, bromsar och bromshandtag samt alla vajrar och höljen till en gammal crescent härom månaden.. landade på strax över 1200:- tror jag

Ska man ha bra grejer vet jag inte men ska man bara ha saker som passar och lirar någorlunda så finns det mesta på biltema.. billigt dessutom ?

Köpte växelförare, reglage, bromsar och bromshandtag samt alla vajrar och höljen till en gammal crescent härom månaden.. landade på strax över 1200:- tror jag

Ja det verkar ju som att Biltema är ett rätt vettigt alternativ för bruks-cyklar.

Byter du grejer är det inte vintage längre. Drev, kedjor, vajrar och däck är förstås slitdelar men resten typ växlar, bromsar och reglage behöver i regel inte bytas. Gör rent, smörj upp så lever de vidare.

Bromsgummin kan vara bra att byta till nya, även om de gamla inte är utslitna så hårdnar de med åren, särskilt märkbart om de nuvarande är från 90-talet
Billiga finns på Biltema
Vill du ha bra är Kool Stop bland de bästa, särskilt de laxfärgade
129331-01-c-219715.jpg

https://www.bike24.com/p2129331.html
Stort tack för länken till bike24. Beställde ett par salmon/black direkt. Skall bli intressant att jämföra med mina original koolstop från 1990?

Kanske inte lika tydligt. Växelreglage brukar bara bli bättre ju dyrare de är. För vevpartier stämmer tesen ovan hyggligt. Vajrar och vajerhöljen brukar bara bli bättre ju finare de är. Kedjor stämmer tesen ovan rätt bra på.

Det varierar och vissa delar finns det olika focus när priset går upp. Styren kan vara en sådan grej: antigen blir de lättare och inte starkare eller lika tunga(eller i något fall tyngre), men då bombsäkra i genjäld.

Sen är vissa saker bra och knasdyra - inte prsvärt öht. men kan vara lockande på grund av design eller någon egentligen marginell fördel.

Tjena!

Kedjor blir ju bara bättre ju högre nivå, även i slitagesynpunkt. Enda nackdelen är ju självklart priset. Men till 8 delat är ju kedjor inte dyrt alls, dyraste ligger väl på typ 200:-. Tror Wipperman 808 är det bästa man kan få tag på idag. Om man inte vill köpa Shimano CN-HG91, brukar dyka upp på bukten för 700 och uppåt. Shimanos bästa kedja genom tiderna.

Byter du grejer är det inte vintage längre. Drev, kedjor, vajrar och däck är förstås slitdelar men resten typ växlar, bromsar och reglage behöver i regel inte bytas. Gör rent, smörj upp så lever de vidare.

Tack för din input.
Jag har nog en rätt avslappnad attityd inför vintage-konceptet.
Men jag kommer heller inte byta saker på pin kiv, bara för att.

Så antagligen kommer jag i praktiken att landa i samma slutsats som dig.

Tjena!

Kedjor blir ju bara bättre ju högre nivå, även i slitagesynpunkt. Enda nackdelen är ju självklart priset. Men till 8 delat är ju kedjor inte dyrt alls, dyraste ligger väl på typ 200:-. Tror Wipperman 808 är det bästa man kan få tag på idag. Om man inte vill köpa Shimano CN-HG91, brukar dyka upp på bukten för 700 och uppåt. Shimanos bästa kedja genom tiderna.

Nja.... KMC dyraste och näst dyraste är det bara vikten som är positivt för den dyrare. Hållbarheten är sämre och livslängden är samma.

Det enda som skulle kunna vara svårt att få tag på vad gäller slitdelar är väl största klingan -> vevpartibyte och antagligen byte av vevlager för att få axeln att stämma. (De flesta nyare fyrkants-vevpartierna brukar väl behöva längre axel än vad 569 osv hade.)

Annars skulle jag köra på med det som sitter på och bara byta slitdelar vid behov. Möjligtvis byta hjul om du hittar något beggat som passar, har för mig att de där fälgarna är ordentligt tunga.

Det enda som skulle kunna vara svårt att få tag på vad gäller slitdelar är väl största klingan -> vevpartibyte och antagligen byte av vevlager för att få axeln att stämma. (De flesta nyare fyrkants-vevpartierna brukar väl behöva längre axel än vad 569 osv hade.)

Annars skulle jag köra på med det som sitter på och bara byta slitdelar vid behov. Möjligtvis byta hjul om du hittar något beggat som passar, har för mig att de där fälgarna är ordentligt tunga.

Mycket info för en noob att ta in i detta inlägg. :-)

Ja vevparti och stora klingan är väl det som skulle kunna stoppa mig, antar jag. Om det inte kan finnas någonstans.

Annars tänkte jag mest låta den vara.

Fälgarna får vara tunga, på det viset får man ju mer motion.

Hej,
Jag köpte nyligen en en Univega Alpina Racelite 570.
Jag gillar ju att cykeln ser ut som cyklar ska, dvs som de gjorde i min ungdom.

Mer och mer inser jag dock att 26" kan vara svårt att hitta delar till.
Var köper ni delar till era gamla cyklar?
Hej

Jag brukar söka på siten underköp o sälj. Eller lägga en förfrågan på fb gruppen Mtb stofilerna. Sedan kan man köpa hyfsat billiga 26" på marketplace och använda som donator.

Lycka till.

Mycket info för en noob att ta in i detta inlägg. :-)

Ja vevparti och stora klingan är väl det som skulle kunna stoppa mig, antar jag. Om det inte kan finnas någonstans.

Annars tänkte jag mest låta den vara.

Fälgarna får vara tunga, på det viset får man ju mer motion.
Sorry :) jag hade en likadan univega en gång i tiden, kul att se en igen! Helt rätt, kör på och byt om något går sönder / slits ut.

Sorry :) jag hade en likadan univega en gång i tiden, kul att se en igen! Helt rätt, kör på och byt om något går sönder / slits ut.

Visst är det kul att återse gamla bekantskaper?

Så, vet du vilken typ av vevlager det är som gäller?

Jag kollade först nu på framtänderna och de är rätt slitna. Cykeln rullar lugnt än så länge.
Men någon gång vill jag nog byta framklingorna.

Det ser ut att vara gammal hederlig fyrkantsaxel, och ”gammal hederlig” i det här avseendet sagt som något enbart positivt. Shimano BB-UN55 kostar inte många kronor, nånstans kring 200kr.

Andra vassare mekaniker får gärna bryta in och förfina råden, men om du till en början mäter bredden på vevlagerhylsan, dvs. den del av ramen som vevlagret är skruvat i, så ser du om den är 68 eller 73 mm. Det ger dig ena måttet på vevlagret.

Hur bred fyrkantsaxeln är måste man såvitt jag vet skruva av vevarmarna för att mäta, alt. plocka ut det gamla lagret och se dess benämning. Om du gör det själv så är det bara att köra, kolla/mät det gamla och beställ ett nytt. Om du låter en mek göra det så borde hon ha grejer hemma för att få cykeln i rull.

+1 på Jeppes råd här ovan, kör så det blör!

Det ser ut att vara gammal hederlig fyrkantsaxel, och ”gammal hederlig” i det här avseendet sagt som något enbart positivt. Shimano BB-UN55 kostar inte många kronor, nånstans kring 200kr.

Andra vassare mekaniker får gärna bryta in och förfina råden, men om du till en början mäter bredden på vevlagerhylsan, dvs. den del av ramen som vevlagret är skruvat i, så ser du om den är 68 eller 73 mm. Det ger dig ena måttet på vevlagret.

Hur bred fyrkantsaxeln är måste man såvitt jag vet skruva av vevarmarna för att mäta, alt. plocka ut det gamla lagret och se dess benämning. Om du gör det själv så är det bara att köra, kolla/mät det gamla och beställ ett nytt. Om du låter en mek göra det så borde hon ha grejer hemma för att få cykeln i rull.

+1 på Jeppes råd här ovan, kör så det blör!

Tack för riktigt bra tips. Jag får gå och mäta på hojen lite senare.

Chainreaction och andra Engelska shoppar.
Även Holländska och Franska där folk fortfarande använder dessa komponenter lite mer

Ur minnet tror jag att fyrkantsaxeln låg på 110mm men det mäter du den dagen du skruvar isär. Köper du annat vevparti så se, som vanligt, till att reda ut vad som är rätt vevlager både vad gäller standard och mått, kan vara en djungel...

Ur minnet tror jag att fyrkantsaxeln låg på 110mm men det mäter du den dagen du skruvar isär. Köper du annat vevparti så se, som vanligt, till att reda ut vad som är rätt vevlager både vad gäller standard och mått, kan vara en djungel...

Nu har jag mätt!

Vevlagerhylsan är 68 mm
Axelbredden är 107 mm

Så nu jagar jag vevlager med bredare axel, helst 122 mm för att ha fler val.

Tack fö hjälpen.

Nu har jag mätt!

Vevlagerhylsan är 68 mm
Axelbredden är 107 mm

Så nu jagar jag vevlager med bredare axel, helst 122 mm för att ha fler val.

Tack fö hjälpen.
Varför vill du ha någon annan bredd än den som det ska vara? Finns ingen anledning att välja något annat än 107 mm. Möjligen brist på tillgång, och då skulle jag rekommendera 113 mm. Det var nog vanligast förr och bör vara lättast att få tag på. Pedalerna kommer sitta en aning för brett.

EDIT: bike-discount har Shimano BB-UN300 107 mm för 10 euro, så det går att få tag på fortfarande.

Varför vill du ha någon annan bredd än den som det ska vara? Finns ingen anledning att välja något annat än 107 mm. Möjligen brist på tillgång, och då skulle jag rekommendera 113 mm. Det var nog vanligast förr och bör vara lättast att få tag på. Pedalerna kommer sitta en aning för brett.

EDIT: bike-discount har Shimano BB-UN300 107 mm för 10 euro, så det går att få tag på fortfarande.

Anledningen till att jag vill ha bredare är att jag inte hittar vevpartier som är gjorda för 107 mm.
113 mm är kanske lättare att hitta till.
Jag håller som bäst på att leta mig genom butikernas utbud.

Vevpartierna är gjorda för olika vevlagerbredd, så du måste välja vevparti först. Behåller du det vevparti du har så är det 107 men annars så får du ta den bredd som vevpartiet kräver.

Jag är rädd för att det är en sådan här storklinga, (FC-M569 vevar), en sådan är nog rätt svår att få tag i tror jag. Ett sådant vevparti satt det på mitt Univega ex iaf.

41Lxkb9fNnL._AC_.jpg

Ja jävlar de var inte roliga. Köp ett nytt ht2 i stället, finns inga vettiga fyrkantsvevar att få tag på nytt.

Bilagor

• IMG_4380.jpg
    IMG_4380.jpg
    591.1 KB · Besök: 49
Sorry, hollowtech 2 som det hette förr i tiden.

T ex detta

Sorry, hollowtech 2 som det hette förr i tiden.

T ex detta
Det där ser ju helläckert ut!
Jag ska fundera på vad jag sätter på cykeln.

Jag känner kanske lite att jag är osäker på om jag behöver byta vevparti, och undrar om jag kanske drog igång hela happyrides braintrust lite i förtid.

Men det är ju verklilgen imponerande vilken kunskap ni har här. Och hur hjälpsamma ni är.

Tillbaka
Topp