Archtop
Aktiv medlem
Köpte en vintage MTB, var hittar man delar?
Har ägnat osunt många timmar åt gammalt junk:)
Det är ju det gamla junket som är roligast. Åtminstone när mekandet går som jag vill.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har ägnat osunt många timmar åt gammalt junk:)
Inte för att vara dryg utan bara för att lära mig, borde inte hållbarhet och livslängd ovan gå hand i hand, dvs sämre hållbarhet = sämre livslängd?Nja.... KMC dyraste och näst dyraste är det bara vikten som är positivt för den dyrare. Hållbarheten är sämre och livslängden är samma.
+1, nyfiken på fortsättningen!Bumpar tråden lite.
Hur gick det, fick du ordning på den? Vore kul att sen en uppdaterad bild i så fall. Jag har en röd 530 som jag ärvde av min far.
Och vet du vilken årsmodell din är?
Hållbarhet och livslängd är inte samma sak i min värld. Livslängd är hur länge den håller innan den blir utsliten vid normalt bruk. Hållbarhet är tålighet emot överbelastning och liknande.Inte för att vara dryg utan bara för att lära mig, borde inte hållbarhet och livslängd ovan gå hand i hand, dvs sämre hållbarhet = sämre livslängd?
+1, nyfiken på fortsättningen!
Ang. kassetter så har jag till mina äldre byggen köpt Shimanos 7-delade på Biltema. För de prestandakrav som jag har på den typen av cyklar så har dessa kassetter funkat bra. De går säkert att hitta billigare på nätet, men det är smidigt att sladda in på BT och få grejerna i handen.
Den gode Old Shovel gör en nifty wide range-modd här genom att slå ihop 7- och 8-delat:
Riktigt fin! Min är som sagt röd och jag håller på att renovera den just nu då den i princip var helt original. Har du någon aning om vilket år den är ifrån. Ser ut att vara samma dekaler som på min så det vore kul att höra om du vet.Hej på er!
Rätt mycket har hänt sedan sist.
Tog med sonen på en sväng på Spillepengens MTB-spår, och jodå, gammalt gummi spricker när det utsätts för belastning.
Så jag har bytt däck.
Sen bytte jag kassett och kedja av bara farten.
Wires och höljen kostar ju så lite, dom måste också bytas.
En kortare styrstam och ett bredare styre är snällare mot gubbryggen.
Handtag med röda metalldetaljer är lagom blingigt.
Original är inte riktigt min grej.
Har kört hojen på spåren utanför Genarp.
Fortfarande osäker på om jag mest vill åka i skog eller inne i stan.
Lite sugen på att sätta Kojak-däck på den.
.. och kanske en one by-konvertering. Om det kan göras med en liten budget.
Har tyvärr ingen koll på vilket år den år från. Köpte den i princip helt i blindo.Riktigt fin! Min är som sagt röd och jag håller på att renovera den just nu då den i princip var helt original. Har du någon aning om vilket år den är ifrån. Ser ut att vara samma dekaler som på min så det vore kul att höra om du vet.
Ok, jag förstår.Har tyvärr ingen koll på vilket år den år från. Köpte den i princip helt i blindo.
Lägg in en annons på Köp & Sälj här på Happy om du behöver gamla delar -vi är många som har grejer liggande som kan avyttras.Hej,
Jag köpte nyligen en en Univega Alpina Racelite 570.
Jag gillar ju att cykeln ser ut som cyklar ska, dvs som de gjorde i min ungdom.
Mer och mer inser jag dock att 26" kan vara svårt att hitta delar till.
Var köper ni delar till era gamla cyklar?
Låter bra, jag gör så nästa gång något ska bytas.Lägg in en annons på Köp & Sälj här på Happy om du behöver gamla delar -vi är många som har grejer liggande som kan avyttras.