Köptips! <13k MTB

Geluten

Aktiv medlem
Köptips! <13k MTB
Hej vänner!
Har gått in i mountainbiketräsket och försöker så gott det går navigera kring inköpet av en första cykel. Den kommer användas både till jobbpendling och att lära sig mountainbikea i skog och mark på.

Är 190 cm lång med 89cm långa ben. Väger också drygt 100 pannor om det är något att ta i beaktande.

Har tittat på Canyon Stoic 2

Vad säger ni med lite erfarenhet av första cykel?

Tack på förhand och fortsatt trevlig semester!

Köptips! <13k MTB
Hej vänner!
Har gått in i mountainbiketräsket och försöker så gott det går navigera kring inköpet av en första cykel. Den kommer användas både till jobbpendling och att lära sig mountainbikea i skog och mark på.

Är 190 cm lång med 89cm långa ben. Väger också drygt 100 pannor om det är något att ta i beaktande.

Har tittat på Canyon Stoic 2

Vad säger ni med lite erfarenhet av första cykel?

Tack på förhand och fortsatt trevlig semester!
Är väl en vettig och prisvärd cykel att börja med, inte så skoj att pendla med till jobbet dock, däcken rullar rätt trögt på asfalt och den bör inte parkeras offentligt.

Köptips! <13k MTB
Jag förstår, om man fokuserar på skogsdelen av cyklingen så skulle det vara ett prisvärt köp? Storleksmässigt är L en bra storlek?

Köptips! <13k MTB
Bra val skulle jag säga, har en Stoic 4 och är svinnöjd.
Du bör dock komplettera med en dropper, som tyvärr 2an saknar.
Som nämnts ovan, rullar däcken tungt på asfalt, men det är hanterbart tycker jag.

PS. Är 189 cm / 115kg och kör en xl

Köptips! <13k MTB
Jag förstår, om man fokuserar på skogsdelen av cyklingen så skulle det vara ett prisvärt köp? Storleksmässigt är L en bra storlek?
Bra val skulle jag säga, har en Stoic 4 och är svinnöjd.
Du bör dock komplettera med en dropper, som tyvärr 2an saknar.
Som nämnts ovan, rullar däcken tungt på asfalt, men det är hanterbart tycker jag.

PS. Är 189 cm / 115kg och kör en xl
Ni är ju ungefär lika långa, @Marklyft kanske kan kommentera lite mer om hur storleken känns...

Köptips! <13k MTB
Och om man hoppar upp i pris ett litet snäpp och tittar på Stoic 3, finns det mer prisvärda alternativ i klassen 15 000?
Nackdelen med Stoic 3 är väl att den har SRAM SX vilket väldigt många verkar ogilla. De flesta på nätet verkar anse att Deore (som 2:an har) fungerar bättre. En faktor att ta hänsyn till vid jämförelse med andra cyklar.

Köptips! <13k MTB
Hej,

Orbea Alma är fina cyklar, dock mer åt XC-hållet jämfört med Stoic. Orbeas motsvarighet till Stoic är snarare Laufey så tipset är att provcykla för att känna skillnaderna (förutsatt att handlaren även har Laufey hemma). Skillnaderna mellan cykeltyp är större än skillnaderna i märke.

Köptips! <13k MTB
Har en Stoic 2 och det är en otroligt prisvärd cykel och kan absolut rekommenderas, dock inte jätte rolig på asfalt som redan har påpekats.

Köptips! <13k MTB
Tack för all er hjälp, landar i en Stoic 2 med leverans i slutet av augusti/början av september.

För att hijacka min egen tråd lite -
Vad behöver jag för att komma igång?

Hjälm, pedaler och ett multiverktyg har jag på listan. Vad mer anses vara essentiellt i starten?

Köptips! <13k MTB
Tack för all er hjälp, landar i en Stoic 2 med leverans i slutet av augusti/början av september.

Hjälm, pedaler och ett multiverktyg har jag på listan. Vad mer anses vara essentiellt i starten?
Flaskhållare och flaska är ju ett måste i alla fall. Sen en rejäl cykelpump med mätare. Diverse olika verktyg är bra att ha, ett multiverktyg är inget vidare annat än till nödreparationer efter leden.

Köptips! <13k MTB
Beror på hur pass inspir

Beror lite på hur pass inspirerat du tänkt köra. Knäskydd o handskar.

Köptips! <13k MTB
Enligt Canyons hemsida ska det följa med. Fick i alla fall till min Stoic 4
5DBF1F2B-E0B0-49A3-93D7-F053307A5E79.jpeg

Köptips! <13k MTB
Då cykeln tack vare ert stöd snart är påväg skulle jag vilja passa på att ställa en fråga till om dropper posts.

Sadelstolpen som kommer är 450mm och ø 30.9mm. Jag kikade på denna dropper post:

De mått jag har i åtanke är 469mm med 150mm drop (om jag förstår det rätt).

Gör man bort sig om man försöker installera en sådan?

Köptips! <13k MTB
Då cykeln tack vare ert stöd snart är påväg skulle jag vilja passa på att ställa en fråga till om dropper posts.

Sadelstolpen som kommer är 450mm och ø 30.9mm. Jag kikade på denna dropper post:

Vänta till du har hojen och mät vad du får plats med? Räkna med stack, max inset osv

Köptips! <13k MTB

Ska du montera en dropper post så bör du ha en vass vajerknipsare. Det behöver man ju när man ska byta växelvajer eller hänga tavlor också, så det är en rimlig investering.

Köptips! <13k MTB

Orginaldroppern som kommer med 4an är på 170mm, så en 150 bör inte vara några problem.

Köptips! <13k MTB
Det beror på var röva är nånstans. Sen lär han bli besviken om han köper en dyr 150mm om det får plats 200mm som är mer modernt
Beroende på vilken ramstorlek ts valde, skulle jag säga 170 är max, han verkar ha ungefär 1 cm längre ben än mig, och jag får köra stolpen så lågt det går i röret, för att sadelhöjden inte ska bli för hög när droppern är fullt utsläppt på min XL.
411CD722-9CB4-40E4-B2DA-F473CA2456FF.jpeg

Köptips! <13k MTB

Nu är du klar med mycket av prylarna. För att komma igång bra så leta rätt på schyssta stigar i din närhet så att du får cykla mycket innan säsongen är över. Jag vet inte hur gammal eller vältränad du är men tat lugnt med knäna så att du får en hobby många år framöver.

Köptips! <13k MTB
Beroende på vilken ramstorlek ts valde, skulle jag säga 170 är max, han verkar ha ungefär 1 cm längre ben än mig, och jag får köra stolpen så lågt det går i röret, för att sadelhöjden inte ska bli för hög när droppern är fullt utsläppt på min XL.
Visa bilaga 567044
Blev ramstorlek XL! Skulle 150 bli aningen för tunt? Bättre att satsa på en 170+?

Nu är du klar med mycket av prylarna. För att komma igång bra så leta rätt på schyssta stigar i din närhet så att du får cykla mycket innan säsongen är över. Jag vet inte hur gammal eller vältränad du är men tat lugnt med knäna så att du får en hobby många år framöver.
Finns i Uppsala, om någon har stigar att tipsa om i närområdet tas det med glädje emot. Har tittat runt Uppsala, STHLM, samt kungsberget i Järvsö.

Anser mig vara hyfsat stark men kan nog säga att 7-8 kg kan tappas utan sorg. Hur rent konkret kan man tänka kring förslitning för en 32-åring?

Köptips! <13k MTB
Köptips! <13k MTB
Blev ramstorlek XL! Skulle 150 bli aningen för tunt? Bättre att satsa på en 170+?

Finns i Uppsala, om någon har stigar att tipsa om i närområdet tas det med glädje emot. Har tittat runt Uppsala, STHLM, samt kungsberget i Järvsö.

Anser mig vara hyfsat stark men kan nog säga att 7-8 kg kan tappas utan sorg. Hur rent konkret kan man tänka kring förslitning för en 32-åring?
Lyssna på kroppen och ta det lite lugnt om du börjar få känningar, men generellt som 32-åring är det bara att köra på. Cykling är en sport som är snäll med kroppen.

Köptips! <13k MTB
Blev

Mitt konkreta tips var "snabba fötter" snarare än för tunga växlar, framförallt om du cyklar mycket. Men som någon som skrev, som 30+ är det nog bara att ösa på.

Köptips! <13k MTB
Vad mer anses vara essentiellt i starten?
Du kommer med största sannolikhet förr eller senare drabbas av punktering, gärna när du är så långt hemifrån som möjligt. Vet ej om cykeln levereras slanglös eller med slang, men en reservslang, pump och däckjärn är i min mening nåt man alltid har med sig.

Kedjesmörja lär du också behöva efter ett tag. Själv tycker jag att Shimano wetlube funkar bra till MTB om man inte ska leka konnässör och grotta ner sig i optimerade smörjor för olika väderförhållanden.

Tillbaka
Topp