Köptips av cyklocross

Virginsgatan

Ny medlem
Köptips av cyklocross
Jag pendlar till och från jobbet, 3 mil sammanlagt, och ska köpa en ny cykel. Jag vill kunna ha racerdäck så mycket som möjligt men även lite bredare vinterdäck när den tiden kommer. Mitt maxpris är 12.000.

Jag har kollat runt lite men det är ju en hel vetenskap för en som inte riktigt vet vad man letar efter :)

Är tacksam för tips!

Köptips av cyklocross
Virginsgatan skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag har kollat runt lite men det är ju en hel
> vetenskap för en som inte riktigt vet vad man
> letar efter :)

Och jag har ännu mindre aning om vad du letar efter... :)

Köptips av cyklocross
Kona Jake http://dropinbikes.se/cyclocross/ tittade jag på innan jag gick upp några tusenlappar i pris och köpte en Kona Rove istället.
Säkert 70% av alla användare på Happy (eller fler) kommer att rekommendera dig att köpa en cykel på internet (fultysk eller liknande) istället då man sparar några tusenlappar. Om du inte har så mycket erfarenhet av cyklar råder jag dig dock att gå till din LBS för att få klämma och känna på lite olika cyklar. Det kan också vara bra att få lite hjälp att ställa in cykeln i början och justering av växlar o.s.v. Jag tycker den typen av service är värd ett lite högre pris på cykeln. Men så är ju jag också ganska lat av mig :)

Köptips av cyklocross
Ingen på butik på nätet har någonsin försökt lura på mig en cykel av fel storlek. Det har däremot hänt ofta när jag varit inne i fysiska cykelbutiker.
- "Vi har bara en storlek kvar, men byter vi bara styrstam så blir den perfekt för dig..."
- Tjena!

Köptips av cyklocross
Rose bikes verkar vara allmänt rekommenderat. Hamnar nog på runt 12k.

Själv köpte jag en merida cx 4 (2014 års modell). Har inget att jämföra med. Är dock väldigt nöjd. Säkert tung, men markant lättare än min 29er, och rullar snabbare ;)

XXL har 20% rabatt på sina landsvägssycklar online(räkas in cyclocross där)om man premunerar på deras nyhetsbrev. De har bla en merida cx3 och en white cross. Bra komponenter. Hur den är kvalitetsmässigt vet jag ej :)

Köptips av cyklocross
Ivar skrev:
> Ingen på butik på nätet har någonsin försökt
> lura på mig en cykel av fel storlek. Det har
> däremot hänt ofta när jag varit inne i fysiska
> cykelbutiker.
> - "Vi har bara en storlek kvar, men byter vi bara
> styrstam så blir den perfekt för dig..."
> - Tjena!

Bara för att du köper hos en LBS betyder det inte att du kan lämna huvudet hemma. Man skall fortfarande vara påläst som konsument.

Köptips av cyklocross
RIdley x-bow köpte jag. Redo för pakethållare, racerdäck(25mm), vinterdäck och stänkskärmar. Jag köpte den på CC och fick med stänkskärmarna "gratis" iom att dom ger en värdecheck på 500kr när man köper över 10lakan. Monterade var dom också.

Köptips av cyklocross
bojsänke skrev:
> Vad är då poängen med att betala extra för att
> få låna någon annans huvud?

Relevant fråga.

Köptips av cyklocross
bojsänke skrev:
> Vad är då poängen med att betala extra för att
> få låna någon annans huvud?

Du betalar ju inte för att låna någon annans huvud. Du betalar extra för att din LBS troligen har en cykel hemma som du kan få provcykla först (troligen flera olika modeller). Du betalar för att dom har en butikslokal som troligen inte ligger allt för långt bort. Och du betalar i viss mån även för ett visst mått av expertis om du hittar rätt LBS. Men visst vi kan ju lägga ner all typ av lokal försäljning för vem fan behöver titta på något/ prova det först innan man köper. Det är ju flera kronor billigare på nätet! *ironi*

Senast ändrad:
Köptips av cyklocross
Lajf skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är då poängen med att betala extra för
> att
> > få låna någon annans huvud?
>
>
> Du betalar ju inte för att låna någon annans
> huvud. Du betalar extra för att din LBS troligen
> har en cykel hemma som du kan få provcykla först
> (troligen flera olika modeller). Du betalar för
> att dom har en butikslokal som troligen inte
> ligger allt för långt bort. Och du betalar i
> viss mån även för ett visst mått av expertis
> om du hittar rätt LBS. Men visst vi kan ju lägga
> ner all typ av lokal försäljning för vem fan
> behöver titta på något/ prova det först innan
> man köper. Det är ju flera kronor billigare på
> nätet!

Så länge man själv ska kunna allt innan köpet så är inte behovet av LBS så nämnvärt stort, det har du helt rätt i. Jag anser att en LBS vinner på en närhet till service som inte nätbutiker han tillhandahålla på samma sätt. I den servicen ingår att man ska får rätt hjälp av de i butiken utan att de lurar på folk en för stor eller lite cykel....

Köptips av cyklocross
Flera bra tips med Ridley (finns på XXL Sport & Vildmark).

Det finns en del om Rose DX i Rose-tråden med ett visst övertag mot andra näthandlare att man kan få extrautrustning monterad och saker utbytta efter smak och plånbok.

Är det budget titta på Wiggle och Verenti eller Boardman.

Canyon testades här på Happy nyligen; kolla "Artiklar".

Vill du ha skum design titta på Giant Anyroad eller Revolt. :)

Köptips av cyklocross
Merida Cylocross 3 är väldigt trevlig och mycket cykel för pengarna. Jag köpte min från Evalds MTB i Lidköping, men har sett att XXL just nu har den till ett pris alldeles strax under 9000 kr.

Köptips av cyklocross
Tycker synd om alla LBS's, dom går nog under -- Kvar blir så småningom bara internetbutiker i Taiwan eller Burma, alla måste mekka och beställa alla delar själv... !!

Köptips av cyklocross
Tack för tipsen! Av dom jag kollat på känns meridan cx4 och den canyon som kristoffer r tipsade om mest intressant.

Jag skrev maxpris 12.000 men skulle skrivit att priset kunde ligga runt 12-14.000 :)

Finns det några bra cykelbutiker i göteborg (eller nära omnejd) som man kan besöka?

Köptips av cyklocross
Merida cx 4
Cyclo Cross Aluminium
GAFFEL Cyclo Cross Aluminium
BAKDÄMPARE 0
BROMSAR Hayes CX Expert 140
VÄXELREGLAGE Shimano 105
FRAMVÄXEL Shimano 105 D
BAKVÄXEL Shimano 105 SS
VEVPARTI FSA Gossamer Cross 46-36 Mega
NAV Road Disc Bearing
FÄLG Merida Pro D
DÄCK Continental Cyclocross Race 35 fold
KEDJA KMC X10 10s
KASSETT Shimano CS-4600 12-28 10s
STYRE Merida Road Pro Classic OS
STYRSTAM Merida Pro OS 5
SADELSTOLPE Merida Pro H SB15 27.2
SADEL Merida Pro SI
PEDAL No

Hur verkar detta?

Köptips av cyklocross
Virginsgatan skrev:
> Merida cx 4
> Cyclo Cross Aluminium
> GAFFEL Cyclo Cross Aluminium
> BAKDÄMPARE 0
> BROMSAR Hayes CX Expert 140
> VÄXELREGLAGE Shimano 105
> FRAMVÄXEL Shimano 105 D
> BAKVÄXEL Shimano 105 SS
> VEVPARTI FSA Gossamer Cross 46-36 Mega
> NAV Road Disc Bearing
> FÄLG Merida Pro D
> DÄCK Continental Cyclocross Race 35 fold
> KEDJA KMC X10 10s
> KASSETT Shimano CS-4600 12-28 10s
> STYRE Merida Road Pro Classic OS
> STYRSTAM Merida Pro OS 5
> SADELSTOLPE Merida Pro H SB15 27.2
> SADEL Merida Pro SI
> PEDAL No
>
>
> Hur verkar detta?

Säkert bra. Sadeln behöver du kanske byta och du måste köpa pedaler. Cx expert bromsarna har fått lite blandad kritik och beroende på hur stark du är och hur du skall cykla kan man fundera på utväxlingen. 36/28 är för tungt som lägsta växel för mig och 46/12 som högsta kan ju trampa ut, men det finns kanske någon 11-30 kasett som passar? Eller passar det kanske dig och din cykling, det vet bara du.

Däcken som är med har väl fått sådär kritik, men det går ju att byta enkelt.

Köptips av cyklocross
Jag har läst mycket om utväxling osv och kan inte riktigt överföra det alla skriver om det i hur det känns när man cyklar med det.
Jag cyklar ju 99% asfalt längs cykelbanor i göteborg. Hade kanske tänkt använda cykeln till VR också (ingen tidspress utan mer för att göra det typ).

Men vad jag har läst så verkar det vara många som har köpt merida cx4 och är nöjda med den. Även när det kommer till att sega sig igenom VR. Är ju inte så insatt i alla komponenter än även om jag läst en massa. Har inte riktigt koll på hur komponenterna ter sig i verkligheten liksom.

Men vad är skillnaden mot ridleyn?

Ram: X-Bow aluminium
Gaffel: 4ZA Zornyc
Reglage: Shimano 105 5700
Bromsar: Avid BB7 Road
Framväxel: Shimano 105 5700
Bakväxel: Shimano 105 5700
Kassett: Shimano Tiagra 4600 12-28
Kedja: KMC X10
Vevparti: FSA Gossamer 46/36
Hjul: Roadrunner, Shimano M475 nav
Däck: Challenge Grifo Pro 32mm
Sadel: 4ZA
Styrstam: 4ZA
Styre: 4ZA
Sadelstolpe: 4ZA 31.6 mm

Köptips av cyklocross
När jag blev med cyclocross (Rose DX 2K) valde jag 50/34 med 12-30 kassett för att orka med grova dubbade däck på vintern.
Så jag säger 11-28 (standard)kassett med 50/34-vevparti om du främst ska rulla landsväg och dessutom vill köra något lvglopp.

Köptips av cyklocross
Du kan köra med den där utväxlingen som sitter på, det kommer att fungera utmärkt!
Vissa saker är mest viktigt framför datorn på internetforum... ;)

Köptips av cyklocross
jag kör med standardutväxkling på min cx4.

är inte ett ett atletiskt mirakel om man säger så ;)
utväxlingen fungerar toppen för mig, långt ifrån att trampa ur den, men somsagt, jag snittar ju inga 40-50 km/h som många verkar göra här :)

Tror att utväxling är överkurs som kanske kommer in om du satsar stenhårt. Vi pendlarmotionärer anpassar oss efter det cykeln erbjuder och är nöjda med det :)

Köptips av cyklocross
Ivar skrev:
> Du kan köra med den där utväxlingen som sitter
> på, det kommer att fungera utmärkt!

+1
Märker du att det inte räcker, så kan du köpa ett par nya klingor (typ 50/34) senare.

> Vissa saker är mest viktigt framför datorn på
> internetforum... ;)

Nog så viktigt.

Köptips av cyklocross
Ivar skrev:
> Du kan köra med den där utväxlingen som sitter
> på, det kommer att fungera utmärkt!
> Vissa saker är mest viktigt framför datorn på
> internetforum... ;)

Eller i branta backar... eller med dubbdäck i snö....

Köptips av cyklocross
Felde skrev:

> Tror att utväxling är överkurs som kanske
> kommer in om du satsar stenhårt. Vi
> pendlarmotionärer anpassar oss efter det cykeln
> erbjuder och är nöjda med det :)

Detta gillade jag :) Jag tycker det skrivs mycket om utväxling och jag som helt okunnig har lagt mycket tid på just utväxling... Kanske för att cykeln jag har nu känns otroligt tung!

Köptips av cyklocross
Det finns ju liksom inget som är universellt bättre. Vilken utväxling just du vill ha kommer du inte veta förän du cyklat en massa. Då märker man att man nästan aldrig använder de högst/lägsta växlarna och vill ha tätare växlar istället, eller att man skulle vilja ha större växelomfång.
Det kostar under 200kr att byta, så det är inget man ska låta påverka valet av cykel. Även om jag kan tycka att det ofta sitter onödigt breda kassetter på många fabrikscyklar.

Köptips av cyklocross
Virginsgatan skrev:
> Vet någon nån cyclocross som har liknande
> komponenter och i liknande prisklass med bättre
> utväxling då?

Det duger ju! Så kinkigt är det inte och är det för kass så går det ju byta delar.
Se till att cykeln passar i Geometrin för den är inte lika lätt att justera.

Köptips av cyklocross
Man kan inte köpa cykel efter vilken utväxling den levereras med. Hos en del kan man dock få välja kassett och kanske klingor.

Typisk crossbestyckning är 46/36 fram och 12-28 bak. Det kostar inte jättemycket att byta om det inte skulle passa.

Edit: Jag har för mig att jag valde en annan kassett när jag beställde min Planet X XLS, förutom att jag bad att få bromsarna Euro style.
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLS105/planet-x-xls-shimano-105-cyclocross-bike

Senast ändrad:
Köptips av cyklocross
Virginsgatan skrev:
> Då skiter jag i utväxlingen helt enkelt! :)
>
> Ska ut å klämma på några cyklar imon! Tack
> för alla svar och tips!

Lycka till!

Köptips av cyklocross
Lycka till! Varning dock för att det brukar vara ont om crossar hos cykel handlare. Mest mtb, hybrider, trallor och någon racer känns det som.

Köptips av cyklocross
Virginsgatan skrev:
> Då skiter jag i utväxlingen helt enkelt! :)
>
> Ska ut å klämma på några cyklar imon! Tack
> för alla svar och tips!

Jag är också på väg köpa min första cross, och lutar just nu åt att ta en modell från England. Jag ska besöka ett antal affärer till här så troligen bestämmer jag mig denna vecka.

Jag resonerar som så att utväxlingen vid köp har lite relevans för mitt urval. Även om det inte fäller avgörande. Jag är inne på kompakt 50/34 klingor, och kassett typ 12-28, eller kanske 12-30 om det kan finnas. Då får jag spridning på växlarna över ett större register. Eftersom jag kan testa dem alla i olika situationer, relatera min cykling till dem, så är det lättare att ta ställning till att byta klingor och/eller kassett till mindre spridning.

Många cyklar med 46/36 ger en signal om att de är tänkta för cyklocrossåkning i första hand. Här finns modeller med både 12 och 11 kuggar som minsta i kassetten. 46-11 och 50-12 ger förresten nästan samma utväxling. Andra med kompaktvevparti gör högre poäng på mångsidigheten, samtidigt som räserursprunget blir tydligare. Här i Skåne är det platt, och vid en fin medvind på slät väg skulle det kännas riktigt gött att kunna skicka in 50 - 12.

Och japp, jag intygar att det är ont om crossar hos handlarna. Så jag provsitter även racer och hybrider.

Köptips av cyklocross
om ni inte har väldigt bråttom så kanske det kan vara aktuellt att vänta på den nya 105 serien som kommer i höst. 11 delat istället för 10 delat.
skall vara rappare och tightare växling med den.

själv orkade jag inte vänta ;) Och misstänker att jag ändå inte känner någon skillnad :)

Köptips av cyklocross
Jag har 46/36 fram på båda crossarna. För grusväg och CXande har jag 12-28 bak och för landsvägsrull 11-25.
46-11 trampar jag ur vid 55-60 km/h. Med 50-klinga kan man lägga på 5 km/h.
Gammelcrossen skall få 50/34, eftersom den mest rullar asfalt nu. Får se om det känns bättre, sämre eller oviktigt. Det är ganska skönt med inte så stort hopp mellan lilla och stora klingan.

Köptips av cyklocross
Jag har litet olika utväxlingar, och ser inte det som en viktigen fråga.

Däremot verkar skivbroms viktigt, dels att ha, och enligt min mekaniker så är avidbb7 problemfri mekanisk, många har problem. Den vinner också tours mek skivbromstest överlägset.

Jag är kanonnöjd med den.

Den är i särklass dyrast tyvärr...

Köptips av cyklocross
Jag frågade evanscycles, och nya modellerna kommer in typ i oktober.
Skivbroms har jag som krav. Och att det ska gå att fästa skärm och pakethållare utan problem, eller konstiga workarounds.

Jag kan inte vänta tills i höst. Vill kunna cykla på semestern.

Tror ni hydraulisk skivbroms kommer då på bred front?

Köptips av cyklocross
Lär de säkert göra på sikt. Hydraliska bromsar har jag på min mtb, är grymt sköna. Dock fungerar mekaniska bra på crossen.

Annahojt - jag tror att det är en justeringsfråga om jag skall vara ärlig. Har medida med Hays med. Och de biter sämre nu än i början. Dock noterade jag att det verkar vara lite väl mycket glapp mellan klossar och bromskiva. Skall testa och justera när jag får tid. Tror att det kommer generera i en markant skillnad faktiskt :)

Köptips av cyklocross
undret skrev:
> Jag frågade evanscycles, och nya modellerna
> kommer in typ i oktober.
> Skivbroms har jag som krav. Och att det ska gå
> att fästa skärm och pakethållare utan problem,
> eller konstiga workarounds.
>
> Jag kan inte vänta tills i höst. Vill kunna
> cykla på semestern.
>
> Tror ni hydraulisk skivbroms kommer då på bred
> front?

Alltså, de kom ju på bred front förra hösten. Men sedan drogs de tillbaka av SRAM i ännu bredare front. Jag har ännu inte fått mina i retur, men de kommer nog snart. Lär ju dröja några månader ytterligare innan de kommer på nya cyklar.

Köptips av cyklocross
Nu tar jag på mig novishatten igen:

Pedaler och skor: Jag kommer köra mest landsväg, men vill ändå kunna dra in på skogsstigen utan tvekan, dra på lite där. Och hoppa av cykeln ibland för att pausa och gå lite..

SPD + MTB-skor?

Eftersom jag är novis, kanske jag vill ha kombipedal? I så fall, vilka Shimano?

Köptips av cyklocross
MTB-skor och -pedaler vill du ha. Helst styva sulor. I skogen vill du inte ha kombipedaler, eftersom du kommer få fel sida upp allt för ofta. Märke och modell på skor och pedaler måste du prova ut själv. De flesta kör SPD. Jag och en del andra Eggbeater. Nån kuf kör säkert något annat.

Tillbaka
Topp