Virginsgatan skrev:
-------------------------------------------------------
> Då skiter jag i utväxlingen helt enkelt! :)
>
> Ska ut å klämma på några cyklar imon! Tack
> för alla svar och tips!
Jag är också på väg köpa min första cross, och lutar just nu åt att ta en modell från England. Jag ska besöka ett antal affärer till här så troligen bestämmer jag mig denna vecka.
Jag resonerar som så att utväxlingen vid köp har lite relevans för mitt urval. Även om det inte fäller avgörande. Jag är inne på kompakt 50/34 klingor, och kassett typ 12-28, eller kanske 12-30 om det kan finnas. Då får jag spridning på växlarna över ett större register. Eftersom jag kan testa dem alla i olika situationer, relatera min cykling till dem, så är det lättare att ta ställning till att byta klingor och/eller kassett till mindre spridning.
Många cyklar med 46/36 ger en signal om att de är tänkta för cyklocrossåkning i första hand. Här finns modeller med både 12 och 11 kuggar som minsta i kassetten. 46-11 och 50-12 ger förresten nästan samma utväxling. Andra med kompaktvevparti gör högre poäng på mångsidigheten, samtidigt som räserursprunget blir tydligare. Här i Skåne är det platt, och vid en fin medvind på slät väg skulle det kännas riktigt gött att kunna skicka in 50 - 12.
Och japp, jag intygar att det är ont om crossar hos handlarna. Så jag provsitter även racer och hybrider.