Köptråd #894, Är det Trek top fuel jag MÅSTE köpa?

QSVESAH

Aktiv medlem
I en kombination av jobbflykt, tankar om att allt blir roligare med ny cykel, ologiskt tänkande, kraftigt överoptimistiska tankar om årsbonusen från jobbets storlek, förrådets storlek och fruns förståelse och givmildhet har jag landat i att jag borde köpa en ny cykel.

Alltså är det dags för "köprådstråd nr ca 894" på Happy i förhoppning om bra input!

Har en Orbea Occam H20 LT där jag i princip har uppgraderat allt och som jag haft 3år och cyklat på i 150-200 mil nu. Den funkar bra men jag inser att det kanske egentligen inte är rätt cykel för den cykling jag sysslar med mest dvs 70-80% stig på Järvafältet (tighta, ganska enkla stigar i skog med mycket rötter) , 20% Sigtuna xco/Högbo röda spår och någon vecka med enkel cykling i fjällen (typ Björnen i Åre, flow i Ramundberget/Tänndalen/Idre).

Efter att ha varvat internet har jag landat i att en trampeffektiv, något smidigare cykel (både längd och "manöver billig") cykel med kanske 120-130 slag i bak och 120-140 fram vore lagom och att ett högre bb inte är en nackdel. Är dock inte ute efter en ren XC.

Trek top fuel har (tillsammans med förra generationens Riply, YT Izzo mfl) seglat upp som favoriter på pappret och jag behöver input från folk med samma funderingar och erfarenheter av framförallt Top fuel.

Vad har ni för erfarenheter?
Kommer jag ens att märka någon skillnad?
Bättre att bara skita i köpet och köpa de där kolfiberhjulen jag sneglat på istället?

Har bara testat TP i en butik och M/L kändes nog rätt lagom till mina 179cm och knappa 85 cm beninnerlängd även om det kändes lite ovant med så låg stack.

Top fuel 8 (gen 3) finns nu till riktigt bra priser med acceptabla komponenter där budgeten tillåter cykel, uppgradering av dämparenheten gaffeln och ett par kolfiberhjul. Rent logiskt kanske det är ett bra alternativ men känslan av att jag borde köpa kolfiberram finns där bak i huvudet.

Ett annat alternativ är 9.8 GX AXS som kan rymmas precis inom budget och den behöver ingen uppgradering alls. Problemet där är jag (och fru) kör Shimano idag och har en massa delar och flera hjulpar med MS-body. Ett byte till SRAM skulle innebära kassett och bodyköp.

Tankar/råd?

Skulle även kunna rekomendera Epic Evo gen 7 som alternativ. Mycket trevlig hoj som går till det mesta. Jag gick tillbaka till en nu efter haft både en Epic Evo, Ripley AF och en Spur innan.

Skulle även kunna rekomendera Epic Evo gen 7 som alternativ. Mycket trevlig hoj som går till det mesta. Jag gick tillbaka till en nu efter haft både en Epic Evo, Ripley AF och en Spur innan.

Hur upplever du Epicen VS Spur? Har en Epic Evo som jag är supernöjd med men ibland tänker man OM och då hamnar alltid Spur högt på listan.

Högst personlig åsikt men jag upplevde Spuren som lite lång för min smak. Epicen kändes mer race och kortare. Sedan bytte jag ut fjädringen till Fox vilket gjorde Epicen lite snällare och mjukare än stock.

Hypen med Spuren upplevde jag som just hype. Känns om många kommit ikapp nu och det som var unikt med den gällande geometrin osv finns hos flera andra tillverkare nu. Känns dessutom som hela XC segmentet är där Spuren var när den lanserades 2020.

Som sagt, mina upplevelser och alla kommer säkert tycka annorlunda 😊 (y)

Nu kanske du är less på Orbea, men Oiz är en riktigt trevlig cykel för den typ av cykling du beskriver. Gick till den (en M10) från en Canyon Neuron och den känns väldigt mycket lättare och kvickare uppför/plattför utan att vara ett dugg osäkrare utför.

Hmm.
Har inte kollat så mycket på den mer än att jag kollat lite och tänkt att den antagligen inte passar alls eftersom jag har fördomar om att XC och XC-avarter är lite för mycket race och för lite komfort över rötter etc. Dessutom är de dyra i förhållande till vad man får för komponenter. MEN man kan ju inte vara säkert förrän man testat så jag kanske kollar på den vid tillfälle.

Hur upplever du Ripley annars? Den tickar av många boxar för mig.

Spur har varit med på listan, mycket eftersom det är en av de snyggaste cyklarna jag vet man kom fram till att geometrin antagligen inte riktigt ger mig vad jag är ute efter. Har dock inte haft möjlighet att testa den heller.

Ripleyn gillade jag, tung men rolig. En klockren stigcykel. Dock var den dyr när jag köpte men den var helt ny på marknaden då.

Rekommenderar att du iaf testar en Epic Evo, den borde vara lättare att provcykla än Spuren...

Senast ändrad:
Nu kanske du är less på Orbea, men Oiz är en riktigt trevlig cykel för den typ av cykling du beskriver. Gick till den (en M10) från en Canyon Neuron och den känns väldigt mycket lättare och kvickare uppför/plattför utan att vara ett dugg osäkrare utför.
Jag har sneglat på den också men har (rätt eller fel) placerat den i XC-facket som just nu inte är förstavalet, mest pga lite för brant HA men också på (dåligt underbyggda) fördomar om hur följsamma och bekväma XC-cyklarna är.

Senast ändrad:
Kanske en Orbea Occam SL? Känns mer åt XC hållet än din nuvarande? Har dock svårt för så branta sadelrörsvinklar...

Testa att göra om din till icke LT?

Ja nuvarande Oiz ses väl som en relativt "hård" hoj?

Jag har sneglat på den också men har (rätt eller fel) placerat den i XC-facket som jag just nu inte är förstavalet.
Det du beskriver av din cykling låter ju väldigt mycket som "XC-facket" (vad det nu betyder). Hör inte Top Fuel också hemma där? Den var ivf med på min shortlist tillsammans med Oizen :-)

Kanske en Orbea Occam SL? Känns mer åt XC hållet än din nuvarande? Har dock svårt för så branta sadelrörsvinklar...

Testa att göra om din till icke LT?
Min var en vanlig 140/140 från början vilket jag kör den som ibland.
Men nä, nästa cykel blir inte en Occam

Det du beskriver av din cykling låter ju väldigt mycket som "XC-facket" (vad det nu betyder). Hör inte Top Fuel också hemma där? Den var ivf med på min shortlist tillsammans med Oizen :-)
Jag vet men jag vill inte acceptera att det är så, ha ha!

Top fuel var väl XC i tidigare verisioner men är väl mer DC åt trailhållet numera?

Har en Occam och kompletterade med en Epic Evo 7. Använder den till ”lättare stigcykling” med Pikegaffel och lite rejälare däck - känner mig så långt väldigt nöjd, riktigt rolig och bra även utför, bekväm och klarar stökigare stig bättre än jag förväntade, samtidigt lagom mycket lättare/piggare än Occam. För mig hade nog många av cyklarna som nämnts ovan, t ex Top Fuel med 130/120mm slag, varit för lika Occam som är trampvänlig för sin slaglängd.

Har en Occam och kompletterade med en Epic Evo 7. Använder den till ”lättare stigcykling” med Pikegaffel och lite rejälare däck - känner mig så långt väldigt nöjd, riktigt rolig och bra även utför, bekväm och klarar stökigare stig bättre än jag förväntade, samtidigt lagom mycket lättare/piggare än Occam. För mig hade nog många av cyklarna som nämnts ovan, t ex Top Fuel med 130/120mm slag, varit för lika Occam som är trampvänlig för sin slaglängd.

Kör du 130 på Piken?

Kör 120, funderade ett bra tag på om 120 eller 130 skulle bli bäst, men tog det säkrare alternativet. Tycker gaffeln (är den tidigare varianten med Charger 2.1) funkar bättre nu på Epic än den gjorde med 150mm slag på Occam.
Kör också 120 på min, testade 130 på min gamla men gillade inte sadelrörsvinkeln. För mig är den bäst med 120 fram som den är gjord för.

Åtta månader senare och med ca 70 mil som utvärderingssträcka, så här blev det:

Köpte en Trek top fuel 9.8 AXS gen 3 i storlek M/L när de reades ut i februari. Storleksmässigt ligger jag precis på gränsen till hur lång man vill vara på den storleken och en large hade nog funkat bra (med kortare styrstam och sadeln långt fram). Anledningen till att jag köpte M/L var dels att det var det som jag kunde testa och dels att jag ville ha en cykel som kändes smidig på mestadels tekniska/tighta skogsstigar.

Bytte sadel, flyttade över ett Oneup-kolfiberstyre med mer rise, satte på en något längre styrstam (hela 5mm längre...) och började cykla mina vanliga stigar när vädret tillät i våras. Märkte ganska snabbt hur mycket mer jag gillade Top fuel jämfört med min Occam som förutom ett par jämförelserundor bara blev stående (och såldes för några veckor sen).

Top fuel känns rappare, bjuder helt klart in till mer tramp, smidigare, bättre klättrare och konstigt nog mer följsam och mer förlåtande i länkage/dämpning, de rotiga stigarna kändes snällare helt enkelt. Efter några månader köpte jag också ett par Roval control carbon (med Barzo/Mezcal-kombo på) och kombon med cykeln och de hjulen/däcken har varit riktigt kul att cykla omkring på i sommar. Nu när det blev blött och jag satte på höstkombon (Dissector/Forekaster på de ganska tunga kolfiberfälgarna som satt på cykeln vid köp) var det som att cykla i sirap (men jag slipper spinouts och näradödenupplevelser på varannan blöt rot...)

Totalt sett är jag riktigt nöjd med köpet även om det är ett par saker som jag kanske tänker till lite extra på vid nästa cykelköp. Det ena är valet av storlek där jag egentligen känner mig nöjd med storleken men ibland tänker att en large hade varit bättre och det andra och viktigare är stacken. Även med mer rise på styret så känner jag att Top fuel gärna hade fått vara någon centimeter högre i fronten.
Gällande slaglängden så har jag inte saknat de extra 20 mm fram och bak på min gamla cykel mer än några få dagar i fjällen.

Tillbaka
Topp