Köra genom vatten - "damage control" ?

dans

Aktiv medlem
Nu har det regnat o regnat o regnat här i månader, och vår favoritslinga ligger delvis under vatten (och, kanske bäst att tillägga, även många människors hus, vilket är ett mycket, mycket värre problem förstås).

Men när inte vattnet är alltför högt, låt säga upp till 0,5 m, cyklar vi gärna rakt igenom (och det är vääldigt roligt dessutom !). Är det högre nivå bär vi cyklarna istället, eller hittar alternativ.

Men hur skadligt (för cykeln alltså...) kan det vara med 'vattencykling', egentligen ?
Normalt skall väl moderna MTB tåla rätt besvärliga förhållanden, långa regniga turer, kraftig avspolning etc, men just att plöja genom lite högre vatten är kanske värre ?

Av olika skäl (inkl.okunnighet) kan jag inte plocka isär, torka, fetta om, etc etc en massa delar titt som tätt, utan är mer ute efter "damage control" av enklare slag, mer genomförbart (för mig).
Så vad säger happyexperts som kan detta bättre ?

Per Dans

Kruxet är väl egentligen att en modern MTB egentligen inte alls tål smuts och måste därför pysslas om väldigt ofta. En MTB tål hårdare tag i REN miljö men skit gillar de inte alls. Att doppa lager i vatten är inte alls nyttigt för de s.k. "tätningarna" är mest till för att hålla bort småvilt...
Det är (med tvekan) ok att köra i vatten om river isär, torkar rent och smörjer upp efteråt, annars får du räkna med kraftigt minskad livslängd.

Om det är livslängden man är ute efter så kan du ju låta cykeln stå still innomhus i rumstemperatur året om.

Alla nav och lager fungera garanterat inte lika. Så kör så som du tycker är roligt. Funkar inte prylarna får du byta till prylar som funkar. Något långtrådigt fett som används på båtar med sjövatten och jox kan säkert få saker att gå längre.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är livslängden man är ute efter så kan
> du ju låta cykeln stå still innomhus i
> rumstemperatur året om.

Det där var ju nödvändigt...

Jag gjorde ju bara en tillbakakak...;)

"Kruxet är väl egentligen att en modern MTB egentligen inte alls tål smuts och måste därför pysslas om väldigt ofta. "

Propelleraxelfett från nån båtfirma och billiga shimanonav samt shimano octalinkvevlager tror jag är en bra kombo om man skall cykla mycket i djupt vatten.

Man får räkna med att serva om både naven och bodyn ganska ofta men jag tror det blir enklast med grejjer som är gjorda för att man skall fetta om dem. Shimanos velvager är iofs inte det, men octalinc (och fyrkanstlagrena) har väldigt bra tätningar och är billiga så det är nog enklast att köra dem tills de skär och byta sedan.

Fyll alla lager med fett så det inte finns plats för vatten bara.

rikard skrev:
> Fyll alla lager med fett så det inte finns plats för vatten bara.

Mina tankar på området i ett nötskal.
Gick igenom kullagrena i min S-Works Enduro (alla 10...) igår och mitt extrafettande av lagren har gjort att de klarat sig som nya hittills. Inget vatten, ingen fukt, ingen smuts bara rent fint fett. Förra ramen, som jag lämnade orörd från ny, hade vid motsvarande tid ordentligt skitiga lager.
Ska gå igenom SX-Trailen nån kväll och se om lagrena klarat sig lika bra där trots att den fått utstå betydligt blötare/lerigare åkning och mer slangtvätt.

Ytterligare damage control:

Har du inte redan ett hål där eller om du har en vajersläde fastskruvad så kan det vara vettigt att borra ett hål mitt under din BB-hylsa, företrädesvis 3mm i diam.

Fukt i BB-hylsan är digerdöden för vevlager.

jag som låtit min cykel bli överspolad av saltvatten några gånger då.. utan att tvätta den efteråt. och jag har stålram.. kommer säkert bli straffad så småningom men det är ju kul att byta och uppgradera delar ju hehe..

MoeJoe skrev:
> jag som låtit min cykel bli överspolad av
> saltvatten några gånger då.. utan att tvätta
> den efteråt. och jag har stålram.. kommer
> säkert bli straffad så småningom men det är ju
> kul att byta och uppgradera delar ju hehe..

Ja, kanske om 50år har den rostad sönder.

Jag instämmer med Rikard - propelleraxelfett e lösningen.

Gärna med någon tillsats av PTFE (polytetrafluoroetylen) eller molybden.

Jag lyckades med konststycket at plumsa ner i ett riktigt dyhål i sommras.
Både jag och MTB:n försvann under ytan - illaluktande sörja (dy+lera)fick jag precis överallt
i alla skrymslen och vrår förutom på mina egenhändigt insmorda lagerlägen och lager.

Demonterade både vevlager samt fram & baknav och styrlager efter detta dopp och dom klarade sig fint.
Däremot vart ramen rejält full av sörja så det fick bli total rengöring medelst liten slang och
vatten där så gick.

Det tog någon minut att ta sig upp ur detta dyhål till min trevliga träningskamrat stora glädje ;-)

I valet mellan att satsa för fullt eller stiga utav och leda så e det ju bara att trampa på !!

Hjälper det inte i viss mån att ställa hojen upp och ner så att ev vatten vid vevlager kan rinna ut?
Om man nu inte har hål i botten av hylsan vill säga.
/Claes

okunnig frågar typ samma grej...

så ni menar att man skall plocka isär lagrena i hjulen och vid pedalerna... (mitten av hojen...)
å fetta in????

okunnig frågar typ samma grej...

så ni menar att man skall plocka isär lagrena i hjulen och vid pedalerna... (mitten av hojen...)
å fetta in????

kjfdh skrev:
> > så ni menar att man skall plocka isär lagrena i
> hjulen och vid pedalerna... (mitten av hojen...)
> å fetta in????

Tack för alla tips, verkar i a f vara nödvändigt att lägga en massa tid på att meka när man istället kunde cykla, inte riktigt min bag, verkar som produktutvecklarna har lite kvar att göra.....

dans skrev:
> verkar som produktutvecklarna har lite kvar
> att göra.....

Helt rätt tyvärr =(

Tillbaka
Topp